Avatar billede ewp Nybegynder
29. juli 2004 - 12:46 Der er 12 kommentarer

Formatering af HD

Mit styresystem er Windows XP. Hvordan formaterer jeg drev C på harddisken? Jeg har prøvet at starte op med en 98 startdiskette, men ved promten A> kan jeg  ikke skrive noget. Jeg har også prøvet fra DOS promten, men det kan heller ikke lade sig gøre.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
29. juli 2004 - 12:49 #1
Prøv at ta` et kik her: http://hcma.dk/tips&tricks.htm
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2004 - 12:59 #2
Gør det fra din XP installations cd, der kan du formatere og partionere disken hvis det måtte være nødvendigt.
Avatar billede ewp Nybegynder
29. juli 2004 - 13:40 #3
Hej jeanette,
Jeg har været inde på dit link og forsøgt mig med at boote fra installations cd'en.
Jeg kommer også til punktet, "tryk på en tast". Så sker der det, at windows XP installeres som normalt
Avatar billede ewp Nybegynder
29. juli 2004 - 13:42 #4
Hej creem brille,
Som du kan se af mit svar til Jeanette har jeg forsøgt at boote fra installations CD'en - uden resultat.
Avatar billede cp1 Nybegynder
29. juli 2004 - 14:12 #5
Avatar billede halifax Nybegynder
29. juli 2004 - 15:52 #6
Citat: "Jeg kommer også til punktet, "tryk på en tast". Så sker der det, at windows XP installeres som normalt"
Spm.: Betyder det, at du nu har fået XP installeret to gange (to steder) på dit C-drev?
-----
Du skal boote op på XP cd. Når du kommer til skærmbilledet "Velkommen til setup" vælger du øverste punkt ved at taste Enter.

4:  Nu kan du så vælge, hvilket drev/partition din nye installation skal ligge på, og her er det gerne dit C drev, med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev/partition, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)  HER VÆLGES L

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev/partition og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation, hvor alt det gamle på drevet/partitionen bliver slettet.

Ovenstående punkter er fra Catbody's side (link fra jeanette18).
Læs selv resten der under "Installering/Repair/Formatering" i venstre side.
Avatar billede ewp Nybegynder
01. august 2004 - 00:30 #7
Halifax og cp1,
Jeg har endnu ikke besluttet helt om jeg vil formatere drev C. Det er jo mange programmer, der efterfølgende skal reinstalleres.
Jeg modtager en meddelelse når jeg starter Outlook og Microsoft Picture It, der siger:"Procedureindgangspunktet GetIums blev ikke fundet i dll biblioteket, MSDART.Dll. Kan disse manglende dll filer og indgangspunktet findes nogen steder og indsætte
Avatar billede halifax Nybegynder
01. august 2004 - 01:50 #8
Du kan prøve den "bløde" løsning med at reparere XP filer. Hav din XP cd i drevet, klik Start -> Kør og udfør kommandoen sfc /scannow
Sfc = System File Checker.

Eller den mere hårde metode med en repair af XP instalationen.
Den gængse vejledning på Eksperten til dette er:
Repair af WinXP

1. Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD. Husk at i Bios skal stå First bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2. Springe det første tilbud om Repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3. Nu kan der vælges, hvilket drev den nye installation skal ligge på, og her er det som regel drev C.

4. Nu fortæller den, at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5. Der laves nu en helt ny installation, men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt. Men nu skulle gerne være sluppet for alle fejl og mangler.

7. PS - husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation".

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
..............................................................

Sørg for efterfølgende at få Windows Updates på plads igen.
Avatar billede ewp Nybegynder
01. august 2004 - 10:47 #9
Jeg har prøvet både den blide og den hårde metode. Det hjælper ikke.
Har du de omtalte filer GetIums og MSDART.DLL på din Computer, og hvor ligger de henne.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. august 2004 - 13:47 #10
GetIums er helt ukendt på min pc. Jeg bruger heller ikke Outlook eller MS Picture It.

MSDART.DLL har jeg i C:\Windows\System32 i version 2.71.9042.0 af 23.10.2003. Beskrivelse: Microsoft Data Access - OLE DB Runtime Routines.

Kunne det mon hjælpe at afinstallere to to nævnte programmer og dernæst geninstallere dem?

Når Repair ikke hjælper tyder det på, at det ikke er selve XP, det er galt med, men andre programemr.
Avatar billede brasso Forsker
12. august 2004 - 18:09 #11
Nu spørger jeg måske dumt. Har du prøvet at bruge XP's gendannelsessytem og så valgt et gendannelsespunkt der ligger langt tilbage, eller har du prøvet at starte op og så trykke F8 til du får valgmenuen frem, her vælger du så punktet 'Start med den sidste indstilling hvor windows virkede korrekt', jeg er ikke helt sikker på teksten, men det er noget i den retning. Når du en gang forhåbentlig når dertil at det hele virker så slå windows gendannelse fra, herved slettes alle eksisterende gendannelsespunkter, start så maskinen og sæt gendannelsen igang igen og lav et nyt gendannelsespunkt, så har du i hvert fald et der virker.
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 14:05 #12
Kan du ikke få lukket det her spørgsmål ?