Avatar billede myllesen Nybegynder
29. juli 2004 - 11:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Underclocking af Celeron 2.6G?

Kan man det? Og vil det reducere varmen? Jeg vil gerne have min nye Acer laptop til at køre lidt mindre med fan'en.
Avatar billede bundgaard666 Nybegynder
29. juli 2004 - 11:48 #1
Det er desværre ikke muligt at underclocke med en bærbar.
Med programmet softFSB kan du overclocke, men ikke underclocke.

Underclocking vil normalt mindste varmeudviklingen.
Avatar billede bundgaard666 Nybegynder
29. juli 2004 - 11:49 #2
Jeg bruger selv Speedfan til at styre blæseren i min laptop.
http://www.almico.com/speedfan.php

Så kan jeg selv bestemme ved hvilken temperatur blæseren skal starte.
Avatar billede myllesen Nybegynder
29. juli 2004 - 12:12 #3
Jeg synes også hysteresen for fan'en er for lille; jeg ville gerne at den ikke starter og stopper så ofte som den gør. Kan jeg styre den vha. det program du nævner? Altså fx ved at ændre på ved hvilken temperatur fan'en starter/stopper.
Avatar billede bundgaard666 Nybegynder
29. juli 2004 - 12:20 #4
Du kan vælge hvilken temperatur du gerne vil have og hvilken den max må være.
Blæseren i min laptop kører ikke nær så tit nu, som den gjorde før. Tilgengæld kører den lidt længere når den så køre.

Du kan jo bare prøve programmet. Hvos det ikke hjælper, så kan du fjerne det igen og så er du tilbage til det gamle.
Avatar billede myllesen Nybegynder
29. juli 2004 - 12:26 #5
Rigtig fint program, jeg prøver det nu...

Hvad kan man acceptere som øvre temperaturgrænse for fan'en SKAL startes?
Avatar billede bundgaard666 Nybegynder
29. juli 2004 - 12:29 #6
Er det en almindelig Celeron 2.6, der sidder i din laptop?
Avatar billede myllesen Nybegynder
29. juli 2004 - 12:32 #7
Avatar billede bundgaard666 Nybegynder
29. juli 2004 - 12:37 #8
Så kan den holde til 80ºC eller 90ºC. Den bliver dog nok ustabil hvis temperaturen bliver for høj og det slider meget på den.
Jeg ville nok sætte max til 50ºC