Avatar billede coldray Nybegynder
28. juli 2004 - 18:44 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

softwareingenør eller datalogi?

Da jeg mener at i nok er nogle af de mest kvalificerede at tilspørge dette spørgsmål, så vil jeg gerne ha' noget insider-viden..

Jeg går og funderer over, hvilken uddannelse jeg skal tage.
Mine interesser ligger, som spm-titlen antyder, indenfor datalogi/softwareingenør-retningen.

Jeg er en meget ivrig, konstruktiv person, som godt kan lide projektorienteret arbejder, når til kommer til softwareudvikling m.m.

Jeg har svært ved at skælne mellem de to uddannelser, og derfor vil jeg gerne spørge jer til råds!

- Er der nogle med insider-viden?
- Har i nogle for/imod?

Kommer nok med flere spm her i det her spm!
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2004 - 18:48 #1
Efter hvad jeg ved er forskellen grundlæggende ret marginal.

Softwareteknologi læses på DTU, og gør dig til ingeniør, Datalogi læses på f.eks. DIKU eller DAIMI.

Jeg har bekendte der læser både til Softwareingeniør og Datalog, de kan berette om, at der er stor forskel på hvilke fag man har på hvilket tidspunkt i forløbet, undervisningsmetoderne og den slags ting - mere end der er forskel på hvad du rent faktisk lærer.

--
pacron
Avatar billede strych9 Praktikant
28. juli 2004 - 18:49 #2
Jeg kan sige at den overordnede forskel er:
Datalogi er videnskab. Det går ud på at opdage noget nyt. At udvide den allerede kendte vidensmasse.
Ingeniør fagene er kundskab. Det går ud på at tage allerede kendte og velforståede principper og lave noget fornuftigt.

Dine bedste job udsigter ligger i ingeniør frem for datalog..
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2004 - 18:54 #3
strych9 > Den der sidste kommentar, hvad bygger du det på?

Det mener jeg seriøst ikke passer - jobudsigterne for datalogi er akkurat ligeså gode som ingeniørernes. Undersøgelse på undersøgelse viser at folk med de lange videregående IT uddannelser høster jobmuligheder i bred udstrækning. Man kan ikke komme ret højere i IT-uddannelsesfaget end Datalog.

--
pacroon
Avatar billede strych9 Praktikant
28. juli 2004 - 19:00 #4
jeg begrunder det med at datalog = research, ingeniør = implementering.

Selvfølgelig kan det ikke sættes så firkantet op i den virkelige verden og ansættelse vil overlappe, men det kan vel være et værdifuldt hint for ham.

Datalog er noget af det højeste man kan komme rent videnskabeligt, men husk på at man også kan blive for klog.. Faktisk kan man blive så klog og overakademisk at man er svær at arbejde sammen med, og det ved de fleste arbejdsgivere godt.
Avatar billede coldray Nybegynder
28. juli 2004 - 19:23 #5
Interessante kommentarer, det var det jeg håbede på.

Så det ser nogenlunde sådan her ud: (?)
Softwareingeniør er en person der arbejder med allerede bekendte teknologier, der bl.a. udvikler programmer, spil m.m.

hvorimod datalogi er mere at skabe nye teknologier.
Avatar billede strych9 Praktikant
28. juli 2004 - 20:13 #6
De softwareingeniører jeg kender har i hvert fald alle haft opgaver som: debugging, arkitektur, udvikling af brugerinterfaces, implementering af protokolstakke. Det er hvad jeg lige kan huske fra min egen verden.

På et universitet skal der forskes. Det er simpelthen et krav fra staten. Der skal laves grundforskning, hvilket vil sige at nye og ukendte områder skal udforskes. Jeg kender ikke nogen dataloger, men jeg kender til deres slut specialer, og det er nogle noget anderledes ting de arbejder med. pacr00n har sandsyneligvis ret når han siger at indholdet af uddannelserne er meget ens, men jeg tror kun det er de første par år. Herefter vil de forgrene i forskellige retninger.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2004 - 23:14 #7
U'et i DTU står altså for universitet !

Jeg vil umiddelbart formode, at der forskes lige meget per lektor/professor
på DTU som på KU og AU.

----

Hvad folk kommer til at lave når de får job afhænger meget lidt af om de
er datalog eller software ingeniør.

De er "nye" og starter som sådan. Og kan komme til at lave alt muligt mellem
himmel og jord.

----

Jeg mener ikke at der er statisktisk belæg i arbejdsløsheds statistikken for
at sige at software ingeniører har bedre job muligheder end dataloger.

----

Uddannelserne er forskellige. Datalogi på AU og KU er også forskellige.

Så det kan godt betale sig at vælge det studie hvis form passer en bedst. Det
er meget vigtigt at trives under studiet på et så langvarigt studie.

Men bagefter ender man i kategorien "IT uddanelse på kandidat niveau"
uanset hvad.
Avatar billede 2c Nybegynder
30. juli 2004 - 21:59 #8
Civilingeniør uddannelsen til teknisk it i Århus, er et samarbejde mellem Århus universitet og århus ingeniørskole. Halvdelen af undervisningen foregår på universitetet, og den anden halvdel på ingeniørskolen. Så i Århus vil de to kandidater have en del til fælles.

Gennerelt når jeg læser job annoncer, søger de som regel også både datalog og softwareingeniør. Sjældent kun en af delene.

På ingeniørskolen i Århus laver man hvert semsester et stort projekt sideløbende med undervisningen. Jeg tror der er mere projektarbejde hvis du studerer til it ingeniør.
Avatar billede 2c Nybegynder
30. juli 2004 - 22:00 #9
Hvilken del af landet vil du helst læse i ?
Avatar billede nico26 Nybegynder
31. juli 2004 - 16:19 #10
strych9>>du har da ret i at der forskes på et universitet, men det er først hvis man tager phd graden (en overbygning på kandidatuddannelsen) at man kommer til at forske. Jeg kender ikke så meget til it-ingenør uddannlesen, men læser selv datologi i Århus. Her består bachellor-delen af både praktiske projektoreienterede kurser, og meget teoretiske kurser - heriblandt rene matematiske fag. Kandidatdelen tilrettelægger man selv, og kan derfor selv vælge om man vil have praktiske eller teoretiske kurser eller en blanding. Her er en oversigt over hvad der bliver udbudt til efteråret: http://www.daimi.au.dk/~aem/daimi2/daimi2/daimi/studies/Datalogikurser,E04.html