Avatar billede tbs120 Nybegynder
24. februar 2001 - 22:36 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

FTP server på Diva Lan ISDN Modem

Hej!
Er der nogen der kan fortælle mig præcis hvordan jeg opsætter en FTP server på et netværk, med Diva Lan ISDN \"Modem\"?
Jeg har installeret et server program på en computer på det lokale netværk, men hvordan får jeg adgang til den udefra netværket?
Jeg har IP- adressen til min forbindelse.
Avatar billede tbs120 Nybegynder
24. februar 2001 - 22:38 #1
Skal jeg ikke lave nogle konfigurationer i Diva Lan present/monitor softwaren?
Avatar billede dullerdk Nybegynder
24. februar 2001 - 22:40 #2
ikke såvidt jeg ved.
jeg har en server med eicon diva isdn og den kører fint uden.
Avatar billede tbs120 Nybegynder
24. februar 2001 - 22:41 #3
Jamen er det på et lan?
Avatar billede sesam Nybegynder
24. februar 2001 - 23:06 #4
her kan du downloade ne vejledning der fortæller dig hvordan:http://www.eicon.com/support/helpweb/software.asp
Avatar billede tbs120 Nybegynder
24. februar 2001 - 23:29 #5
Jeg tjekker lige om lidt!
Avatar billede tbs120 Nybegynder
25. februar 2001 - 00:16 #6
Hvad er NAT?
Avatar billede strych9 Praktikant
25. februar 2001 - 02:21 #7
NAT=Network Address Translation så vidt jeg husker.

For at køre ftp server skal du have et ip (ikke et LAN ip) og så skal du sætte ftp serveren til at lytte på en port. Folk der opretter forbindelse til den gør det så til denne port. Standard port for ftp er 21.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. februar 2001 - 02:25 #8
Det er egentlig bedst hvis du sætter den maskine som connecter dit LAN til internet op som ftp server også. Inde på LAN kan også lade sig gøre men det kommer an på proxy/NAT og det er en farlig masse besvær. -Ikke noget som en mindre netværks-kyndig bør give sig i kast med.
Avatar billede tbs120 Nybegynder
25. februar 2001 - 11:35 #9
strych9-> \"For at køre ftp server skal du have et ip (ikke et LAN ip) og så skal du sætte ftp serveren til at lytte på en port. Folk der opretter forbindelse til den gør det så til denne port. Standard port for ftp er 21.\"

Dette har jeg prøvet, men det virkede ikke,
så selv om jeg er en mindre netværks-kyndig, skal jeg så ikke bruge NAT til at videredirigere, trafikken fra internettet, igennem routeren til en bestemt pc på netværket?
Avatar billede tbs120 Nybegynder
25. februar 2001 - 15:23 #10
Spørgsmålet er startet på ny her:
http://www.eksperten.dk/spm/52536
Avatar billede strych9 Praktikant
25. februar 2001 - 20:50 #11
Jo den har du opfattet rigtigt. Du skal dog så vidt jeg husker have admin privilegier på den maskine som din internet traffik går igennem.
Den skal sættes op således at den modtager en strøm af data på en port og så automatisk \"ved\" hvor den skal smide dem hen bagefter. Det gør alle computere i netværk sådan set i dag, men forskellen er at NAT funktionalitet giver mulighed for at modtage tcp/ip pakker på en port og sende dem videre over et netværk i stedet for blot at sende dem videre til et stykke software som feks en ftp server eller ICQ eller en winsock klient etc på den lokale maskine.
Din NAT servers ip er HELE dit LAN\'s ip for verden udenfor at se. Hvis dit af udbyder tildelte ip nummer feks er 130.226.54.34 og din ftp server på LAN har lokal ip 192.168.0.50 så skal en computere udefra connecte til 130.226.54.34. Hvorfor? Fordi hele 192.168.*.* er reserveret til LAN\'s. Du finder ikke noget eksternt ip i denne klasse ude på Internet. Man kan derfor heller ikke route til det udefra umiddelbart. Derfor vil det ip som klienter udefra connecter til være NAT servers ip og hvorhen NAT server dirigerer trafikken vil klienterne være lykkeligt uvidende om.