Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 14:53 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke trykke installationen i gang

Jeg er på tynd computeris...

Efter en formatering af en computer kunne den ikke huske sit eget cdrom drev. Det har jeg fået fixet nu. Jeg ville derfor installere windows xp igen og satte cd rom'en i sammen med den boot disc, jeg har fået. Den undersøger systemet fint og jeg nu frem til det blå skærmbillede, hvor jeg kan trykke Enter for at sætte installationen i gang. Men så sker der ikke noget.

Under opstart synes jeg der står, at der ikke er noget keyboard. Er det nødvendigt med en keyboard driver og i givet fald, hvordan gør jeg så det på en computer uden windows.

Jeg synes ikke keyboardet er helt dødt. Før selve testningen af systemet går i gang (forud for installationen af windows) synes jeg keyboardet virker. Men jeg er ikke sikker.

Ved ikke om det giver mening, men har i hvert fald desperat brug for hjælp.

Venlig hilsen
H
Avatar billede peet-49 Novice
28. juli 2004 - 15:03 #1
Det kunne tyde på, at du kører med et USB keyboard, du skal enable USB keyboard i bios, eller sætte et PS/2 keyboard til.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2004 - 15:04 #2
Hvorfor har du mon en boot disc? Kan du ikke i stedet boote på din XP cd? Så går resten (næsten) af sig selv.
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 15:04 #3
Jeg tror ikke det er et USB keyboard. Det er sådan et med et almindeligt rundt stik.

Det er det, du mener, ikke?
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 15:05 #4
Jeg mener, at det jeg har er et almindeligt rundt stik...
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 15:07 #5
Jeg ved det faktisk ikke.... Manden der fiksede dcrom-drevet gav mig den bare. Men xp skiven er også i. Og det må være den jeg booter fra. Det ser i hvert fald sådan ud.

Men den siger også engang imellem (jeg har prøvet 4 gange, og den har kun sagt det to gange), at C-drevet ikke er partitioneret. Er det niget, der skal klares først og hvordan gør jeg det? Den kan jo næsten ingenting.
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 15:08 #6
Jeg er nu helt sikker på, at keyboardet virker ved opstart. Så kan det vel ikke være det der er problemet? Men mærkeligt, at den bare fryser helt ved "sæt installationen i gang-skærmbilledet"
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2004 - 15:09 #7
Boot på XP cd'en. I forb. med installationen kan/skal du oprette en partition samt formatere den. Vælg NTFS filsystemet.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2004 - 15:14 #8
Hvad mener du med fryser. Reagerer den ikke på nogen tastetryk?

Når du har bootet fra XP cd'en kommer den til skærmbilldet "Velkommen til setup". Her skal tastes <Enter> for at begynde installationen.
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 15:14 #9
Nu booter jeg kun fra XP cden. Men hvornår får jeg mulighed for at lave den partition?? Den går direkte i gang med at undersøge systemet og så strander jeg ved den blå skærm, der siger, at jeg bare skal trykke Enter.
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 15:16 #10
Ja, netop. Den reagerer ikke på tastetryk.

Derfor kan jeg trykke løs på Enter. Det hjælper ikke.

Har også prøvet R for reparer og den trejde mulighed. Den reagerer slet ikke.
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 15:18 #11
Denne gang kom der en helt ny blå skærm. Den siger, at den ikke kan genkende typen af en eller flere lagerenheder.

Så spørger den om jeg vil tilføje nogle.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2004 - 15:18 #12
Jammen, tryk bare enter og følg, hvad der senere kommer frem.

Anbefaler at slette den partition, der måtte være på din disk og derefter vælge at oprette en ny partition. Her skal du tage stilling til om den skal være på hele diskens størrelse, eller fx. på kun 10GB, hvorpå du installerer XP.

Resten af disken kan senere benyttes til at lave yderligere en partition, hvorpå du har dine programmer og data. - Blot som et eksempel.
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 15:20 #13
Jeg trykkede S for at tilføje, men så bad den om en diskette (OES eller sådan noget). Det har jeg ikke, så gik tilbage og trykkede på Enter, som var for bare at fortsætte.
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 15:21 #14
.. og så nåede jeg så frem til den skærm, hvor Enter ikke virker...

Tak til jer, der gider hjælpe. Jeg fatter minus af det her.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2004 - 15:28 #15
Hvilke diske og cd-drev har du i din pc? Har nogen været ved at flytte rundt på dem - fx. da I ikke kunne finde cd-rom?

Finder computeren drevene under opstart i BIOS? (sort skærm med hvid ell. blå skrift).

Genstart computeren, gå straks i BIOS (tast Delete) og lav en Load Default Setting eller Load Optimize Default (kan hedde lidt forskelligt i forskellige BIOS).
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 15:51 #16
Jeg tror Cdrom drevet er blevet flyttet fra D til E, hvis det er det du mener?

Jeg prøver lige at gå ind i BIOS og kigge.
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 15:53 #17
Jeg kan ikke komme ind i BIOS. Den booter jo hver gang jeg genstarter. Om det er derfor, jeg ikke kan få Delete knappen til at virke ved jeg ikke.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2004 - 16:01 #18
Er det ikke Delete tasten, du skal bruge for at komme i BIOS?

Bliv ved at trykke på tasten, så snart du har tændt for maskinen så du kommer i BIOS, FØR den begynder boot fra cd'en.
Avatar billede hcma Novice
28. juli 2004 - 16:11 #19
her er for en sikkerheds skyld en vejledning i installering:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair  (læs det hele igennem)
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 16:12 #20
Jeg tror vist det var F2 i stedet. Den virkede i hvert fald.

Og har nu sat den tilbage til Default settings.
Avatar billede hcma Novice
28. juli 2004 - 16:24 #21
sidder du med en Dell ??
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
28. juli 2004 - 16:42 #22
Nej, en Packard Bell.

Jeg strander samme sted. Kan ikke trykke videre. Enter reagerer ikke.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. februar 2005 - 14:07 #23
Hvordan er det gået. Fik du XP installeret?

Mon ikke det her gamle spørgsmål burde lukkes?
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
30. juni 2005 - 12:17 #24
Nej, jeg fik det aldrig til at virke. Men lukker lige spørgsmålet.
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
30. juni 2005 - 12:18 #25
Lukkende svar. (Da der ikke er andre).
Avatar billede halifax Nybegynder
30. juni 2005 - 16:11 #26
Hej helmuth10, det her er en gammel sag og jeg håber virkelig du for længst hat fået den pc til at køre.  :)

Hvis du vil lukke spørgsmålet skal du huske at markere navn til venstre og acceptere dit eget svar. Men . . .

. .Hvis du stadig har problemet og vil se en dansk vejledning med skærmbillede til install af xp, så klik her
www.helgec.dk

vælg 2. menupunkt, Windows, til venstre og klik dernæst på punktet
"Sådan får du en vellykket Windows XP installation".

Hvis du vil have Service Pack 2 og brænde den på en cd-rom kan den hentes her i DK eller UK version, 278 MB
http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

- så kan du installere den umiddelbart efter installation af XP og dermed få lukket de fleste og værste huller i XP. Eller du har den bare til næste gang, du vil formatere din pc og installere XP fra bunden.

Good Luck. - Vil du have et svar, skal du bare skrive det.  :)
Avatar billede helmuth10 Nybegynder
30. juni 2005 - 21:19 #27
Jeg er ikke lige i nærheden af de computeren, så lader den lige stå åben, indtil jeg har fået kigget på det igen. Den står hjemme ved mine forældre og samler støv...