Avatar billede autolog Novice
27. juli 2004 - 10:54 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Fritskrabning af billede i Photoshop

Jeg skal fritskrabe et billede i Photoshop. Jeg sætter punkterne med Penværktøjet og går efterfølgende i Kurve-paletten, Fortag valg, udtyndingsstatus 0 og sletter så det jeg vil slette. Men fritskrabningskurven bliver meget pixeleret, hvilket betyder at fritskrabningen også bliver meget grynet.

Kan I hjælpe mig med indstillingerne så kanten bliver skarp?

Mvh
autolog
Avatar billede Jman Praktikant
27. juli 2004 - 10:57 #1
hmmm .. det lyder som om opløsningen på dit foto ikke er optimalt til at fritskrabe
Avatar billede hterkelsen Nybegynder
27. juli 2004 - 11:01 #2
prøv at gå i hjælp og søg efter EXTRACT, det er her du finder udaf hvordan man fritskraber.
Alm fritskrabning kan ikke bare sådan gøres.
Hvis du ved hvordan man arbejder i lag og bruger EXTRACT i photoshop så kan du få billeder hvor du ikke kan se fritskrabningen..

godt råd, køb den lille folder i boghandlen om photoshop, den er go
'
henrik
Avatar billede autolog Novice
27. juli 2004 - 12:07 #3
Billedet er 300 dpi og fylder 6 x 8 cm. Det brude da være godt nok til en fritskrabning ikk?

Mht Udtræk - så har jeg ikke de bedste erfaringer med den da kontrasten ikke er stor nok!

;o) Autolog
Avatar billede zhark Nybegynder
27. juli 2004 - 13:01 #4
Kan du uploade billedet, eller evt. sende det med en mail? Så uploader jeg det.
pouls@gvdnet.dk
Avatar billede prodic Mester
27. juli 2004 - 16:55 #5
autolog->Hvis kontrasten ikke er stor nok, så kunne du jo justere den med et justeringslag, og senere fjerne den.
Men generelt er Extract-værktøjet noget der kræver lidt øvelse.
Prøv evt. med Magnetic Lasso-værktøjet, Lasso-værktøjet eller bare en Layer Mask og en kombination af lasso/pensel.
Avatar billede autolog Novice
28. juli 2004 - 09:06 #6
Som jeg ser det så er der ikke noget bedre værktøj end penneværktøjet til at fritskrabe, hvis man vil ha skarpe kanter. Men pludselig bliver kanterne ujævne når jeg fritskraber med penneværktøjet, derfor troede jeg (at jeg på en eller anden måde)var kommet til at ændre ved nogle indstillinger. Så det var sådan set ikke et alternativ til penne jeg søgte.

;o) autolog
Avatar billede zhark Nybegynder
28. juli 2004 - 10:09 #7
Jeg mener du må lave noget forkert! Når du har lavet kurven med pennen så gå i kurven og klik på den runde stiplede cirkel for neden, nu markeres kurven og du vælger invert og delete, så har jeg aldrig oplevet en ujævn kant :)
Avatar billede autolog Novice
28. juli 2004 - 13:03 #8
zhark - jeg har sendt billedet med en baggund så man kan se problemet!  Du må meget gerne uploade eller komme med en løsning.

;o) autolog
Avatar billede zhark Nybegynder
28. juli 2004 - 14:42 #9
Her er billedet: http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/billed-d.jpg
Men jeg forstår ikke lige hvad der er sket? Jeg fik den som en *.jpg i CMYK men der var sku' din kurve med??? har ikke oplevet dette før!
Jeg brugte din kurve og det blev et betydeligt bedre resultat!?
Så har jeg selv lavet en kurve og synes ikke der er problemer med resultatet, har du klikket på kurven som ses til venstre så den er hightlightet (blå) og klikket på den stiplede cirkel - valgt inverter og slettet baggrund?
Her er mit forsøg: http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/billed-c.jpg
Avatar billede zhark Nybegynder
28. juli 2004 - 14:46 #10
PS.: Jeg skal på ferie, så jeg må trække mig fra spm. kan du/I hygge jer.
Mvh. zhark
Avatar billede triple-x Nybegynder
29. juli 2004 - 10:40 #11
prøv med udtynding(feather) på 0.5 i det du laver din path til en selection.
Avatar billede triple-x Nybegynder
29. juli 2004 - 10:40 #12
path er det samme som det der hedder kurver i den danske version.
Avatar billede autolog Novice
29. juli 2004 - 12:11 #13
Virker stadig ikke. Hvis du smider din e-mail adresse så sender jeg dig et screen dump af den sav-takkede fritskrabningskurve!
Avatar billede triple-x Nybegynder
29. juli 2004 - 13:29 #14
autolog martin@pezzo.dk tilføj mig evt på msn
Avatar billede triple-x Nybegynder
29. juli 2004 - 13:29 #15
så kigger vi dine indstillinger igennem sammen
Avatar billede triple-x Nybegynder
29. juli 2004 - 13:37 #16
jeg tror egentlig godt jeg ved hvor din indstillings fejl ligger :) nu har jeg desværre ikke dansk version, men punktet ligger her
billeder/image -> det første punkt (mode) og så vælg RGB color.

Derefter kopiere du dit lag, sletter det låste og prøver en gang til :) så burde det hele virke
Avatar billede rowdy Nybegynder
31. august 2004 - 13:47 #17
Ellers så udskær det med en layer mask, hvis ikke du ved så meget om det, så kan du abre kontakte mig.. Så skal jeg nok hjælpe :)
Avatar billede zhark Nybegynder
01. september 2004 - 12:33 #18
Jeg har slettet billedet, men lavet en "udskæring" - bare helt tilfældigt for at vise at: Jeg har ALDRIG i et forsøg været udsat for "urene" kanter med pen værktøjet :) http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/udsk.jpg
Avatar billede autolog Novice
26. februar 2012 - 23:53 #19
oihjh