Avatar billede hlund Nybegynder
23. juli 2004 - 23:55 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Flimrende fladskærm

Jeg har notep købt en tft skærm samsung Syncmaster 172. Billedet står skarbt og alt det er.

Dog syntes jeg at billedet flimrer. Dette ses tydeligt på en helt sort skærm eller hvid skærm. Billedet vibrerer en lille smule. Lidt ligesom en ordinær skærm sat til 60 hz. Som jeg har læst skulle man ikke kun se nogen som helst flimren ved en fladskærm på et billede der er helt roligt (eksempelvis en helt sort, rød, hvid osv. skærm)

Er en lille smule vibreren i billedet normalt eller skulle det gerne være næsten helt roligt ??

Hvis det er normalt så må jeg bare vænne mig til det. Ellers så må jeg ned og aflevere monitoren inden min 14 prøvetid udløber.
Avatar billede screem_brille Novice
24. juli 2004 - 00:19 #1
Lige til din imformation, har du købt den i en forretning, har du ikke automatisk 14 dages returret, det er kun ved fjernsalg dette gælder, der er dog flere forretninger der vælger at give pengene retur, men det er absolut ikke et krav, men en service.
Avatar billede hlund Nybegynder
24. juli 2004 - 00:24 #2
Købte den over nettet. For at sikre mig at jeg kunne levere den tilbage. (Selv om butikken ligger i købehavn hvor jeg bor) Portoen er godt givet ud mht. til ærgelser hvis der er noget med skærmen
Avatar billede jamiros Novice
24. juli 2004 - 00:50 #3
Send den tilbage!
;-)
Avatar billede hlund Nybegynder
24. juli 2004 - 00:57 #4
Kan skærmkortet have nogen betydning jeg har et ældre nvidia geforce4 mx440.?
Avatar billede re-flex Nybegynder
24. juli 2004 - 16:15 #5
At at kig under "Display Properties -> Settings -> Advanced -> Monitor"

Der skulle du gerne kunne ændre din refresh rate...

**Sørg også for at kør den skærmopløsning som er anbefalet af producenten. Man kan ikke bare skifte opløsning på TFT skærme, da de er lavet på en anden måde end almindelig CRT skærme**
Avatar billede hlund Nybegynder
25. juli 2004 - 12:52 #6
Dette har jeg gjort og sat det til factory default 60 hz (alle de andre hz for den skyld bare for at prøve det). Det er underligt det flimrer og det mest underlige er at det er mest tydeligt ved klare farver og rolige billeder. Dette da som jeg har forstået det så skulle de enkelte pixel ikke tænde og slukke men bare være den samme farve hvilket teoretisk set skulle give et roligt billede.
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. juli 2004 - 12:55 #7
Hvilken model er det?

Jeg benytter selv kun Samsung TFT skærme og de er generetl at meget høj kvalitet (hvis man holder sig fra de billige serier).

Dog har jeg oplevet at de er ret følsomme overfor støj på kablerne, ex. hvis de køres igennem en KVM switch.
Avatar billede hlund Nybegynder
25. juli 2004 - 13:09 #8
det er samsung 172x (vinderen af alt om data test). Ja støj har jeg også lige tænkt. Men hvad kan støjsenderen være? Det analoge stik går lige fra comp til skærm (Er ikke lige sikker på hvad en KVM switch er) Skærmen står ret ensomt på borden. En laser printer ved siden af skærmen. Kablet mellem skærm og comp. kommer selvfølgeligt i nærheden af den sædvanlige ormegård af strømforsyninger osv. Men de ligger ikke ovenpå oven på noget ekstern hardware (hub og router, strømforsyninger etc.)
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. juli 2004 - 15:42 #9
Hmm... Det er lidt svært at sige.

Jeg har oplevet flimmer på Samsung 151/2B serien på Intel D815 boards (onboard Intel GFX), hvor tidligere modeller ikke havde problemer og en CRT skærm heller ikke havde det. Ved at sætte et NVidia MX 440 kort i maskinen forsvandt fejlen.

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve følgende:

1) Sluk alt udstyr, der ikke skal bruges. Sørg for at ledningen fra PC til skærm løber i god afstand fra alt andet udstyr.
2) Hvis det ikke hjælper, så test med et andet grafikkort og test skærmen på en anden PC. Så har du indkredset problemet...
Avatar billede lede Nybegynder
26. juli 2004 - 11:26 #10
Har du prøvet at "auto" justere skærmen, for hvis den ikke er i sync, er den svær at indstille manuelt.
Sørg for at køre 1280 X 1024, 60-75 hz, i så mange farver som muligt, tryk derefter "auto".
Hvis den derefter flimrer, ville jeg checke med et andet grafikkort, og derefter lede efter støj.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2004 - 09:26 #11
Jeg har haft samme problem med en samsung 19" crt-skærm. Mit problem var støj der kom fra en strømforsyning til mine logitech højttalere. Hvis du ikke allerede har løst problemet ved at gøre som "jpvj" beskrev, så prøv at placer skærmen på gulvet så langt fra alle andre kabler og strømforsyninger som muligt. Det kan selvfølgelig også været monitor-kablet der er dårligt, prøv med et andet kabel fra en ven/bekendt.