Avatar billede calle12 Nybegynder
21. juli 2004 - 18:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

sum funktion

Hey.

Jeg skal have lavet et regneark som skal bruges til at holde styr på hvor mange timer de forskellige folk har haft igennem en tidsrække.
Det som jeg ikke kan få den til er at beholde den sum faktor som man har angivet som total, altså hver gang man skriver et tal i tabellen skal den lægge det til det totale o ikke bare skrive hvad de giver lige nu....

På forhånd tak
Casper Vinther
Avatar billede nielsb Nybegynder
21. juli 2004 - 21:17 #1
Hej Casper
Hvis du indsætter en ny række lige over en række med sumfunktion, kommer den nye række ikke med i den indtastede sumfunktion.
Prøv at have nogle blanke rækker til indtastning af de nye værdier.
- Selvfølgelig med en sumfunktion, der inkluderer de blanke rækker.
Måske er det løsningen på dit problem.
Mvh
Avatar billede calle12 Nybegynder
22. juli 2004 - 15:59 #2
jo men så bliver det jo et mega stort regneark!!
den måde jeg havde tænke mig at det kunne virke var at hver person havde en række, og at man så havde slået automatisk udregning fra, hvorved man så intaster alle timerne og tilsidst får den til at regne det ud, så kan man ikke lave det sådan at sumfunktionen bare lægger de nye tal oven i den som man havde fra gangen før???
Avatar billede tobler Nybegynder
22. juli 2004 - 16:23 #3
Hvad mener du med megastort? Har du så meget data?
Du kunne opdele det i flere ark, et med dit Total og derefter ark med dine data, så kan du nøjes med at vise totalsiden, som så kan hente sine totaler fra dit dataark.
Avatar billede calle12 Nybegynder
22. juli 2004 - 18:42 #4
altså det skal være et ark over hvor mange timer de forskellige folk har arbejdet pr dag og med hvilke ting de har arbejdet med. så hvis man skal lave en ny række hver gang for hver person, så bliver det jo rimligt stort!
men hvis man nu tager udgangs punkt i det du siger men at hver person får et ark for sig selv. hvordan får man den så til at springe ned på næste linje når den har sat de tal ind som skal være?
Avatar billede ortoft Nybegynder
25. juli 2004 - 16:35 #5
Til brug for opsamling af tidsforbrug på forskellige medarbejdere med forskellige "jobtyper" kunne du også prøve at kigge på Excels såkaldte Pivottabel-funktion, der fx kan opsummere posteringer med mange forskellige oplysninger (fx Dato, Medarbejdernavn, Jobtyper etc.). Du bestemmer selv hvor mange forskellige oplysninger der skal angives pr. postering...

Prøv fx at lave et indtastningsark som følger:

Dato        Medarbejder        Jobtype          Timer
25/7-04      Hans              Støbning          7,5
25/7-04      Peter              Fugning          4,0
25/7-04      Peter              Facademur        3,5
osv (tast selv nogle flere eksempler ind)

Markér området og vælg Data | Pivottabel - og dine muligheder for sammenstilling /-tælling af posteringerne bliver nærmest uendelige.

Kig også i onlinehjælpen vedr pivottabeller, hvis ikke du kender funktionen i forvejen.

God fornøjelse.

/Ørtoft
Avatar billede d0stuffz Nybegynder
26. juli 2004 - 17:25 #6
Jeg bruger måske noget lign, jeg gætter lidt på hvad du ønsker ...

Conceptuel forståelse:
Uge 1
man start tid - slut tid = sum
tir start - slut = sum
ons -"-
tor -"-
fre start - slut = sum, sum(man:fre)

Men så skal du have subtotaler omkring, du kan ikke låse en total sum af til at kun lave sum af nye tal. Du kan så lave sum af sub-totaler for en total sum.

løsning 2: alternativ bruge sumif (sum.hvis) hvis du har en status "har tilføjet tal til sum"
Kol A: status (mangler tilføj, adderet success)
Kol B: start tid
Kol C: slut tid
Kol D: sum tid
sumif(A1:Ax;"=mangler tilføj";D1:Dx)
når du så har tilføjet succesfuld ved slutning af tidsperiode skifter du status på dem du har tilføjet ("mangler tilføj" --> "adderet success")

*note: status navnene er kun for eksemplet, du vælger de navne du bedst syntes om, kan være så simpelt som 0 eller 1, true false*
Avatar billede calle12 Nybegynder
30. juli 2004 - 08:29 #7
det er ikke lige helt det jeg ledte efter, men jeg fandt en nemmer og mere overskulig måde at lave det på.
Avatar billede leif Seniormester
30. juli 2004 - 08:33 #8
calle12 -> Hvordan ????