21. juli 2004 - 18:29Der er
7 kommentarer og 1 løsning
sum funktion
Hey.
Jeg skal have lavet et regneark som skal bruges til at holde styr på hvor mange timer de forskellige folk har haft igennem en tidsrække. Det som jeg ikke kan få den til er at beholde den sum faktor som man har angivet som total, altså hver gang man skriver et tal i tabellen skal den lægge det til det totale o ikke bare skrive hvad de giver lige nu....
Hej Casper Hvis du indsætter en ny række lige over en række med sumfunktion, kommer den nye række ikke med i den indtastede sumfunktion. Prøv at have nogle blanke rækker til indtastning af de nye værdier. - Selvfølgelig med en sumfunktion, der inkluderer de blanke rækker. Måske er det løsningen på dit problem. Mvh
jo men så bliver det jo et mega stort regneark!! den måde jeg havde tænke mig at det kunne virke var at hver person havde en række, og at man så havde slået automatisk udregning fra, hvorved man så intaster alle timerne og tilsidst får den til at regne det ud, så kan man ikke lave det sådan at sumfunktionen bare lægger de nye tal oven i den som man havde fra gangen før???
Hvad mener du med megastort? Har du så meget data? Du kunne opdele det i flere ark, et med dit Total og derefter ark med dine data, så kan du nøjes med at vise totalsiden, som så kan hente sine totaler fra dit dataark.
altså det skal være et ark over hvor mange timer de forskellige folk har arbejdet pr dag og med hvilke ting de har arbejdet med. så hvis man skal lave en ny række hver gang for hver person, så bliver det jo rimligt stort! men hvis man nu tager udgangs punkt i det du siger men at hver person får et ark for sig selv. hvordan får man den så til at springe ned på næste linje når den har sat de tal ind som skal være?
Til brug for opsamling af tidsforbrug på forskellige medarbejdere med forskellige "jobtyper" kunne du også prøve at kigge på Excels såkaldte Pivottabel-funktion, der fx kan opsummere posteringer med mange forskellige oplysninger (fx Dato, Medarbejdernavn, Jobtyper etc.). Du bestemmer selv hvor mange forskellige oplysninger der skal angives pr. postering...
Prøv fx at lave et indtastningsark som følger:
Dato Medarbejder Jobtype Timer 25/7-04 Hans Støbning 7,5 25/7-04 Peter Fugning 4,0 25/7-04 Peter Facademur 3,5 osv (tast selv nogle flere eksempler ind)
Markér området og vælg Data | Pivottabel - og dine muligheder for sammenstilling /-tælling af posteringerne bliver nærmest uendelige.
Kig også i onlinehjælpen vedr pivottabeller, hvis ikke du kender funktionen i forvejen.
Jeg bruger måske noget lign, jeg gætter lidt på hvad du ønsker ...
Conceptuel forståelse: Uge 1 man start tid - slut tid = sum tir start - slut = sum ons -"- tor -"- fre start - slut = sum, sum(man:fre)
Men så skal du have subtotaler omkring, du kan ikke låse en total sum af til at kun lave sum af nye tal. Du kan så lave sum af sub-totaler for en total sum.
løsning 2: alternativ bruge sumif (sum.hvis) hvis du har en status "har tilføjet tal til sum" Kol A: status (mangler tilføj, adderet success) Kol B: start tid Kol C: slut tid Kol D: sum tid sumif(A1:Ax;"=mangler tilføj";D1:Dx) når du så har tilføjet succesfuld ved slutning af tidsperiode skifter du status på dem du har tilføjet ("mangler tilføj" --> "adderet success")
*note: status navnene er kun for eksemplet, du vælger de navne du bedst syntes om, kan være så simpelt som 0 eller 1, true false*
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.