Avatar billede soren-t Nybegynder
20. juli 2004 - 11:39 Der er 15 kommentarer

DOS kan kun se 8 ud af 41 GB på harddisken

Soltek SL-66D bundkortet kan kun håndtere 8 GB, selv om den nye IBM harddisk indeholder 41GB.
Hvordan kan jeg omgå dette problem?
Avatar billede peet-49 Novice
20. juli 2004 - 11:41 #1
Har du sat HD til auto i bios
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2004 - 11:47 #2
Prøv at bruge en dos nyere end version 6. Der er vistnok en begræsning der gør at hd'er større end 8 gb ikke kan bruges fuldt ud.
Avatar billede soren-t Nybegynder
20. juli 2004 - 11:52 #3
Hej peet49,
Ja, HD er sat til auto i BIOS.

Hej tonnybrandt,
Jeg har brugt DOS fra Windows 98 SE. Fra anden side har jeg hørt, at det er begrænsninger i bundkortets BIOS.

Tak for jeres hurtige svar.
Avatar billede peet-49 Novice
20. juli 2004 - 11:54 #4
Det klarer en bios opdatering måske, det kan du se på Soltek`s hjemmeside.
Avatar billede soren-t Nybegynder
20. juli 2004 - 12:10 #5
Hej igen peet49,
Det har jeg gjort, men der er ingen hjælp at hente hos Soltek, men jeg har fået et venligt svar om, at jeg kan købe et IDE controller card, som understøtter store harddiske, men da jeg spurget hos en forhandler, mente han ikke, det ville løse problemet.
Jeg har fundet en fil som angiviligt skulle kunne bruges, 66d-c5.bin, men jeg mangler et program til at installere det med. Endelig er denne løsning forbundet med nogen risiko, for hvis installationen mislykkes, er bundkortet ubrugeligt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2004 - 12:18 #6
Tag denne. Der er både program, flash fil og en readme fil hvor du kan læse om proceduren.
http://www.soltek.com.tw/soltek/download_file/BIOS/awd/awd-slot1/66d/66dc5.zip
Avatar billede soren-t Nybegynder
20. juli 2004 - 23:58 #7
Hej igen tonnybrandt,
Tak for dit link. Jeg har opdateret BIOS, men den nye understøtter heller ikke store harddiske, så nu er gode råd dyre.
Hvordan fandt du filen?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 00:44 #8
Her på denne side.
http://www.soltek.com.tw/soltek/download/index.php?catid=1
i den nederste rulleskakt vælger du dit bundkort og kommer så ind på en side hvor der er drivere og bios til dit bundkort.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 00:47 #9
Her er en side om de forskellige begrænsninger i bios. Jeg sidder lige og læser den igennem nu, men prøv at checke om du i bios kan vælge lba i transfer mode for din harddisk.
http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/bioslim.htm
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. juli 2004 - 00:52 #10
Hvilket mærke er harddisken ?

Det er muligvis nødvendigt med noget overlay software.

Her på siden findes ez-drive til Western Digital:
http://www1.vobis.de/bbs/firmen/wd/hrddrive/
Avatar billede soren-t Nybegynder
22. juli 2004 - 20:29 #11
Hej tonnybrandt,

Jeg har prøvet alle dine forslag uden held, og derfor har jeg netop bestilt en BIOS upgrade fra eSupport.com til $25 ~ kr. 151,-, som de garanterer understøtter store harddiske op til 150 GB.

Tak for alle dine gode ideer og links!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. juli 2004 - 20:33 #12
Velbekomme. Du kan lukke spørgsmålet ved at acceptere dit eget svar :)
Avatar billede soren-t Nybegynder
22. juli 2004 - 20:39 #13
Tak for hjælpen!
Avatar billede peet-49 Novice
22. juli 2004 - 21:30 #14
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. juli 2004 - 21:34 #15
peet49 >> Sorry, det er selvfølgelig ikke noget jeg skal bestemme. (Havde lige glemt at jeg ikke var alene i det her spørgsmål) :(