Avatar billede dushe Nybegynder
19. juli 2004 - 20:54 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Acer ferrari 3200 vs. fujitsu-siemens amilo 1630

Yes overskriften siger vel sig selv. Men jeg mangler også gode råd til en del ting. Jeg kunne meget godt tænke mig at høre hvilken maskine I ville anbefale mig - mine krav er at det skal være en hurtigt maskine, en rigtig hurtig maskine, som skal bruges til spil, surfing og til skolebrug, hvilket tildels har fået mig til at fravælge centrino, da de iflg. online tests, ikke yder så godt, medmindre man ofre flere penge for at få en af de hurtigste centrinoer - set i forhold til A64M. Den skal være fremtidssikret til spil, så bl.a. Doom3 og Half-Life2 kan køre nogenlunde fornuftigt. Om laptop'en kan køre 2 timer på batteri, eller 5 timer er jeg sådan set ligeglad med, da det meste brug af denne vil foregå tæt på en stikkontakt. Desuden skal den helst ikke være lige så klodset som Dell's 9100 serie (5cm høj og over 4kg). Prisen må meget gerne ligge omkring de 15.000kr, men et par tusing kroner til gør ikke den store forskel.

Hvad mener I egentlig om widescreen til laptops? Er det mere behageligt at sidde ved en laptop med widescreen set i forhold til "normale" skærme. Kommer der tit "sorte bjælker" i kanterne fordi spil/programmer ikke understøtter widescreen tilstrækkeligt?

Begge koster ca. 14995kr.
Efter hvad jeg kan se så minder de meget om hinanden. De pluser og minuser jeg kan finde ved hver maskine - set i forhold til hinanden:

Ferrari 3200:
+ Indbygget bluetooth
+ Meget pænt design
- Har ikke widescreen

http://www.acer.dk/acereuro/page9.do?dau34.oid=5064&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=5&ctx1=DK&crc=1509874281

Amilo 1630:
+ 400mhz mere cpu-kraft
+ Widescreen
- Grimt design (set i forhold til 3200'eren)

Iflg. online test, yder Amilo 1630 kun lidt bedre end Ferrari 3200

http://www.fujitsu-siemens.com/products/mobile/notebooks/amilo_a.html#
(Klik derefter på Datasheet øverst til højre)

Jeg håber på I har nogle gode råd til en første-gangs køber af en bærbar. Jeg ville foretrække at der kun kom seriøse indlæg, helst gerne fra folk der har kendsbag til bærbare.

Point gives til den med det meste seriøse og fyldesgørende svar :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
19. juli 2004 - 20:59 #1
Avatar billede freehelp Praktikant
19. juli 2004 - 21:00 #2
en rigtig hurtig maskine, som skal bruges til spil, surfing og til skolebrug, hvilket tildels har fået mig til at fravælge centrino,

*LOL*

Så skal du da netop have centrino!!

Snakker vi den nyeste 64bit teknoli tio laptops:
Farten på Athlon64 først for alvor sat op, når Microsoft frigiver den nye 64-bit
På dette tidspunkt vil alle de 32-bit computere, der er på markedet ikke kunne anvende denne Windows-version eller de programmer der kommer til denne Windows.

Athlon64 er derfor aktuel i flere år frem end computere med normale processorer.

Denne er ligenu på tilbud
http://www.prc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=473

Efter min mening da jeg har testet den er at den er en ganske nice maskine. Dog ikke den jeg selv ville tage pt.

Skal du have en til spil - skal du have et af de store kort fra ATI. Det store 9600 er nok - men du skal i dag også få et 9700. Fremtiden lover at vi snart kan skifte VGA chippen på maskinen - men lad os nu se :-)

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

Faktisk samme maskine - men mit valg er og bliver Asus 6800 :-)

Har testet utallige af 6800 modellen - og ikke en har fejlet.

Kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge den til.
VEGA Z7 PRO, er også en fed sag. Det er faktisk det samme som  ASUS M6800N bare med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1
Overvej også Asus M6800N-modellen hvis det er noget du evt vil spille på eller grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer 2,7 kg

Den har boget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - bl.a. nogle af dem du har fundet!)
Personligt syntes jeg du skal gå efter en maskine med centrino teknologi. Mindre MHZ men samme ydelse som en større P4 - man kan grundlæggende sammenligne en Pentium M 1.3 (cpu´en i centrino) med en 2.2 GHz P4 i ydelse - 1.4 med en 2.4 - 1.5 med en 2.6 og 1.7 med en 2.8 GHz P4.
Deet du her skal lægge mærke til er ydelse kontra MHz - altså færre MHz men bedre ydelse - det vil igen sige mindre varmeudledning og dermed mindre køling - dermed en ret så støjsvag maskine

Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg finder vigtige ved en bærbar er vægt, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.
Avatar billede freehelp Praktikant
19. juli 2004 - 21:03 #3
Til at starte med skal Pentium M fremstilles med 90 nanometer teknologi. Denne processor med kodenavnet Dothan skulle faktisk have været på markedet i dette kvartal, men Intel fandt nogle problemer med designet, så teknikerne måtte tilbage til tegnebrættet. Derfor er Dothan forsinket til andet kvartal.

I forhold til første generation Pentium M med kodenavnet Banias vil Dothan byde på højere ydelse, blandt andet på grund af højere clockfrekvens og en 533 MHz systembus, men ellers er der ikke den store forskel.

Dothan er at foretrække fremfor Banais kernen .... Da Dothan er lavet til 400 Mhz FSB og derfor giver ekstra ydelse - men det er ikke en stor forskel - og slet ikke noget jeg selv ville give mere for. Dothan skulle udvikle en smule mindre varme Jeg mener forskellen er mellem ca 21w (Banais) og ca 24,5w (Dothan), men når Dothan så har 1mb større l2 cache giver det også lidt ekstra power.
http://www.edbpriser.dk/Review.asp?Kind=0&ID=2396

Du kan læse en test af den her

Zepto Znote 4200 høre ikke til de billigste notebooks, men det er så også umuligt med den form for ydelse. Uden diverse tilbud koster denne som min.>>>>>>> 15.547 kr. inkl. moms.<<<<<<<<<<<

Banias fåes pt også kun til 1.7GHZ hvorimod dothan hopper på 1,6-1,7-1,8 og 2,0Ghz

Har endnu ikke fået testet mere end 2 med den CPU og tror heller ikke det er noget jeg vil smide flere penge efter.

Men 1GB RAM - hvad pokker vil du bruge så meget hukommelse til???

Man kan jo så også vælhe amitech's 64bit tech, men det yder ikke mere end de andre vi snakker om her. Det er dog den eneste bærbar med 64bit
Avatar billede freehelp Praktikant
19. juli 2004 - 21:08 #4
Doom3 og Half-Life2 vil jeg sluge min hat på ikke vil køre på en bærbar.
Spil gør en maskine varm - og laptoppen's problem er netop at slippe af med varmen.

Fra vælger du centrino forværrer du det bare endnu mere.
Centrino er netop fremstillet for at nedsættet varmen.

Snakker vi spil SKAL du have enten 9600 eller 9700 kortene.

Centrino er nemlig ikke "bare" en processor. Centrino er Intels svar på treenigheden - en pakkeløsning bestående af faderen, sønnen og helligånden. I dette tilfælde personificeret gennem Pentium-M, Intel 855 og den trådløse 802.11-standard.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. juli 2004 - 21:13 #5
De krav du stiller til pc´en og denne udtalelse: "Den skal være fremtidssikret til spil, så bl.a. Doom3 og Half-Life2 kan køre nogenlunde fornuftigt. Om laptop'en kan køre 2 timer på batteri, eller 5 timer er jeg sådan set ligeglad med, da det meste brug af denne vil foregå tæt på en stikkontakt." siger mig EEN eneste ting - det er IKKE en bærbar du vil have!!!

De krav kan ingen af os garantere at en bærbar kan - desuden er det kraftigste grafikkort i en bærbar lige Radeon 9700...

Tænk dig RIGTIGT godt om før du køber dig en bærbar!
Avatar billede espersen Novice
19. juli 2004 - 21:13 #6
helt og aldeles enig med freehelp !
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. juli 2004 - 21:17 #7
EEN vigtig ting!

Tænk på at du binder dig på hænder og fødder med en bærbar:
du kan selv udskifte:
harddisk + ram + batteri.

grafik er en chip der sidder fast på bundkortet - og helt ærligt, de krav du stiller, er altså til en stationær
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. juli 2004 - 21:18 #8
hov der manglede noget: grafik er en chip der sidder fast på bundkortet - så du kan ikke bare udvide med kraftigere grafik når du engang har lyst
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. juli 2004 - 21:19 #9
(jeg er også enig med freehelp ;))
Avatar billede espersen Novice
19. juli 2004 - 21:24 #10
er forresten også enig med Stigers !
Avatar billede freehelp Praktikant
19. juli 2004 - 21:24 #11
Avatar billede freehelp Praktikant
19. juli 2004 - 21:24 #12
og jeg er enig med espersen og stigers *LOL*
Avatar billede dushe Nybegynder
19. juli 2004 - 21:34 #13
Jeg ved godt man ikke kan forlange alt af en bærbar. Men én ting står fast, jeg skal have en bærbar. Problemet er så bare at finde den der er bedst. Jeg har stadig en forholdsvis god stationær computer, men ville helst se at laptopen kunne erstatte denne, så godt som muligt.

Men freehelp du får pointene, for de gode svar du har givet, som har fået mig til overveje om jeg skal vælge centrino i stedet.
Avatar billede dushe Nybegynder
19. juli 2004 - 21:36 #14
Det kræver dog at du lige laver et "svar" i stedet for kommentar1 :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. juli 2004 - 21:37 #15
dushe> se hans minisite :)
Avatar billede freehelp Praktikant
19. juli 2004 - 21:38 #16
Du tager bare point selv eller giver dme til de andre.

Min hjælp er 100% gratis herinde. Kan belønnes med karma - men det er 100% frit valg og ikke et krav.

du er velkommen en anden gang :-)

Men de maskiner jeg linker til - opfylder alle dine krav til hurtig maskine. Dog skal du nok slå koldt vand i blodet omkring doom3 og HL 2 :-)

Tjek lige spec på de spil og se hvad de kræver.
En bærbar bliver aldrig en 100% spillemaskine.
Men læs lige min guide jeg linker til.
Ha det godt

//Freehelp
Avatar billede dushe Nybegynder
19. juli 2004 - 21:47 #17
Takker!
Avatar billede freehelp Praktikant
19. juli 2004 - 21:50 #18
Any time du :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
20. juli 2004 - 09:03 #19
Husk at lukke :-)
Avatar billede dushe Nybegynder
20. juli 2004 - 10:22 #20
Hmmm... aner ikke hvordan man lukker... =P
Avatar billede freehelp Praktikant
20. juli 2004 - 10:31 #21
du markere dit navn o boksen til venstre og trykker acceptere