Avatar billede sepelio Nybegynder
16. juli 2004 - 19:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Min harddiske er der nærmest ik :S

Hej

Jeg har lige skiftet mit kabinet ud og derfor skulle alt indmaden jo også skiftes fra det gamle kabinet til det nye - og jeg har sat alt til og jeg tænder computeren og den virker skam helt fint og så kommer jeg ind i Win og ser at den ene HD ik er der - så jeg lukker ned og prøver at sætte IDE stikkene ekstra godt i (i både harddisken og på motherboardet) og da jeg så tænder så er den harddisk med win på lige pludselig også væk - så nu virker ingen af mine 2 harddiske.. :( - men ved ik helt, fordi det kan jo ik bare gå i stykker sådan der (fra reboot til reboot)

Når jeg starter op og den køre POST finder den heller ik harddiskene, kun mit cdrom drev - har prøvet at bytte rundt på ide kablerne (primary på cdrom og secondary på hd'erne), men lige lidt hjalp det - så nu tyr jeg til jer! :)

Nogen der har en løsning? på forhånd tak!
Avatar billede fromsej Praktikant
16. juli 2004 - 19:21 #1
Har du ændret på jumperne?
Har du prøvet med kun en HDD?
Har du været i BIOS og detecte dem?
Avatar billede tirdyr Nybegynder
16. juli 2004 - 19:25 #2
virker det med kun en hdd i??
Avatar billede sepelio Nybegynder
16. juli 2004 - 19:32 #3
frmomsej - Jeg prøver at ændre på jumperne - har prøvet med kun 1 (virkede ik) - har prøvet at detecte dem i bios - den ku ik se dem.

tirdyr - Nej, det gjorde det lige første gang jeg prøvede at tænde den - men så kunne den kun se den ene ved første boot så jeg lukkede ned og sikrede at kablerne sad ordentlig i, og prøvede så at starte igen og så virkede ingen af dem..
Avatar billede tirdyr Nybegynder
16. juli 2004 - 19:34 #4
heller ikke hvis du kun har sat den ene disk til ??
Avatar billede tubber Juniormester
16. juli 2004 - 19:39 #5
Prøv at sætte begge diske til master og sæt dem på hver sit kabel og så det er det eneste der sidder på de kabler....
Altså CD/DVD Drev/Brændere ikke er sat til og se hvad den finder......
Avatar billede sepelio Nybegynder
16. juli 2004 - 20:40 #6
Prøvede dit forslag tubber - det virkede faktisk.. Begge harddiske fungerede rigtig fint :)..

Så prøvede jeg at KUN sætte harddiskene til, men kun på ét kabel - og det virker faktisk osse - sidder i skrivende stund ved computeren :)..

Så nu vil jeg lige prøve at sætte CDROM drevet til alene på sit eget kabel som slave - hvis det ik virker prøver jeg lige med at sætte den som master.. Så ser vi hvad der sker..

Wish me luck..
Avatar billede tubber Juniormester
16. juli 2004 - 22:46 #7
Held og lykke :)
Avatar billede sepelio Nybegynder
17. juli 2004 - 11:59 #8
Jeg glemte helt at skrive her, men jeg fik det til at vide - og har også fået sat et til cdrom drev i - så på IDE1 sidder der en harddisk der er master (den med OS) og en til bare til pjat som er slave.

Og på IDE sidder der først et cdrom drev på slave og så en dvd/cdbrænder som er master.

Men tænkte faktisk lige over noget - altså.. Hmm.. Jeg har 2 IDE kabler som er på 2 IDE slots (eller hva de hedder på motherboardet) så alt er optaget, der kan ik sættes flere cdrom dreve, harddiske eller sådann noget til. Men man må da kunne sætte flere ting på? Altså kan man købe nogle IDE kabler man også kan sætte i andre kabler så man derved for et stik til?

Tubber skriv lige et svar - du inspirede mig :D
Avatar billede fromsej Praktikant
17. juli 2004 - 12:24 #9
Du kan købe et PCI kort der kan styre flere diske/CD drev.
Der er kun plads til 2 drev på hver IDE kabel.
Avatar billede tubber Juniormester
17. juli 2004 - 12:35 #10
Kommer her :)