Avatar billede c88 Nybegynder
16. juli 2004 - 09:57 Der er 8 kommentarer

Valg af PDA

Hej Eksperten

Vi står overfor at skulle anskaffe os en PDA, men vi ved desværre ikke rigtig noget omkring dette. I den forbindelse vil vi spørge, om der er nogen der kan anbefale os en eller fortælle os hvad vi bør være opmærksomme på ved køb af PDA.

PDA'en skal bruges når vi ikke er på kontoret. Der skal optages en lydfil på vores digitale diktafon, som skal overføres til PDA'en, og sendes hjem til kontoret i en e-mail.

Diktafonen kobler vi normalt til computerens USB-stik. Den benytter sig desuden af et 4 MB ScanDisk MultiMediaCard. PDA'en skal altså kunne snakke sammen med diktafonen enten via USB-kablet eller ScanDisk'en.

Vi kunne godt tænke os at PDA'en kom på Internettet uden at skulle koble den til en mobiltelefon. Er det, det man kalder en Smartphone?

Sekundært skal PDA'en benyttes til at gå på vores online web-kalender, modtage/sende e-mails og logge på net-bank mm.

Som sagt er vi ret udvidende på dette område, og ville sætte stor pris på lidt hjælp med valg PDA'en.

På forhånd mange tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. juli 2004 - 13:10 #1
Jeg har ingen erfaringer med lyddelen, men vi har selv standardiseret på Ipaq 2210 og vi er meget glade for den. Vi har omkring 60 kørende i øjeblikket. Det ville undre mig hvis den ikke kunne bringes til at håndtere lyd
Avatar billede evildoctor Praktikant
16. juli 2004 - 14:29 #2
Har selv en 2210 som er en fantastisk dejlig maskine (og så kan man jo nyde GPS'en der følger billigt med!)
De vigtigste parametre må være:
Hastighed - er der behov for en stærk 400+Mhz maskine, eller kan man nøjes med en langsommere
Hukommelse - Skal der være mange muligheder for udvidelser. 2210'eren har både SD og CF port.
kommunikationsmuligheder - vil man have WiFi så man kan bruge trådløst netværk, eller bluetooth/IR (har 2210'eren).

Men nu har I jo nogle mere specielle ønsker. Prøv at oprette jeres tråd på www.pdamed.dk der primært retter sig mod læger. Her er der med garanti nogle der kan hjælpe jer!
Avatar billede sharifff Nybegynder
17. juli 2004 - 23:41 #3
hvad skal man med en diktafon, når man har en 2210'er. Der er diktafon indbygget.
;o)
Avatar billede c88 Nybegynder
19. juli 2004 - 10:38 #4
Mange tak for svarene.

Det lyder til at Ipaq 2210 er en af de mere populære PDA'er. Den har SD-slot - står det for ScanDisk? I så fald vil det være ret nemt at overføre lydfilerne fra Diktafonen til PDA'en.

Men, hvordan kommer jeg på Internettet med denne?
Avatar billede lonepeter Novice
19. juli 2004 - 11:07 #5
SD står for Secure Digital, hvilket er en type hukommelseskort, SanDisk er et fabrikat.

Har selv en Ipaq 1930, som trods den billige anskaffelsespris lever den mere end op til mine forventninger. Den har indbygget diktafon som kan syncronisere med outook, sådan at lydfilen kommer til at ligge som en note i outlook...

Med en 1930 (og sikkert også en 2210) er det forholdsvist let at få den koblet på nettet, jeg bruger selv den infra røde port i mobilen og kobler op via GPRS i mobiltelefonen... - på teledanmarks side kan man finde en guide til hvordan det gøres...
Avatar billede c88 Nybegynder
19. juli 2004 - 13:29 #6
lonepeter: Tak for svaret. Det vil sige at også skal have mig en mobiltelefon med GPRS hvis jeg vil have Ipaq'en på Internettet? Men findes der ingen PDA'er hvor dette ikke er nødvendigt? Hvor jeg kan sætte et sim-kort direkte i PDA'en, som så direkte kan få Internet-forbindelse.
Avatar billede lonepeter Novice
19. juli 2004 - 18:27 #7
Jo man kan godt få en pda med indbygget telefon, der findes vist en der hedder qtek eller noget i den retning, personligt synes jeg bare at den er utrolig kluntet i forhold til en ipaq 1930, og så er den også forholdsvis dyr...

Iøvrigt så vil jeg mene at de fleste nyere mobiltelefoner understøtter gprs, har modem og ir port, hvis man lige ser bort fra de helt billige "teenage modeller"
Avatar billede lonepeter Novice
19. januar 2005 - 23:10 #8
> c88, skal du ikke have lukket spørgsmålet, det er jo over et halvt år gammel...