Avatar billede thomas_tang Nybegynder
22. februar 2001 - 21:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Er der nogle som der kan give mig nogle informationer om 3års krigen fra 1848 til 1850?
Avatar billede limemedia Nybegynder
22. februar 2001 - 21:32 #1
Avatar billede zeak Nybegynder
22. februar 2001 - 21:33 #2
Jeg har en masse informationer om det.. Finder det lige. har gemt det på computeren.. ! Så jeg \"kopirer\" bare lige teksten
Avatar billede kapla Nybegynder
22. februar 2001 - 21:33 #3
En af de første frivillige der ved krigen begyndelse meldte sig til tjeneste ved den danske hær, var den norske Baron Leopold Løvenskjold. Efter kampen ved Slesvig, der endte med et danske nederlag, ilede han tilbage til Norge for at samle frivillige. Han vendte tilbage med 20 andre frivillige. I løbet af krigen meldte yderligere 114 nordmænd sig til den danske hær. Også fra Sverige var der en stærk sympati for Danmark og 260 frivillige tilsluttede sig den danske hær, samtidig med at penge blev samlet ind til de danske sårede.
En anmodning fra den danske Kong Frederik den 7. til Kong Oscar den 1. af Sverige om direkte støtte i kampen blev dog afvist, med mindre Jylland eller de danske øer blev angrebet. Dog blev et hjælpekorps bestående af regimenterne \"Elfsborg\", \"Skaraborg\", \"Svea Lifgarde og \"Andra Gardet\" under General Løwnhjelm udrustet sammen med 4 fregater og i løbet af juni måned ankom de til Fyn, hvor de blev modtaget af en begejstret civilbefolkning. Efter våbenhvilen i august 1848 forlod korpset igen Fyn. I sensommeren 1849 ankom endnu engang svensk norske tropper for at besætte Nordslesvig som en del af våbenhvilen imellem Danmark og oprørshæren. Tropperne bestod af \"det svenske Livgrenaderregiment\", en bataljon af \"Wärmlands Regiment\", et norsk Fodjægerkorps, et svensk Batteri, en Eskadron af de \"Skånske Husarer\" og en afdeling af de \"Norske ridende Jægere\". I juli 1850 overførtes de sidste svensk-Norske tropper til Fyn.
Efter krigen blev der iværksat en underskriftsindsamling til en takkeskrivelse til de svenske og norske frivillige der havde deltaget i krigen i 1848 og 1849. Den fik 44.049 underskrifter.
Foruden de norske frivillige der deltog, var en række højtstående officerer i den danske hær norsk født. Her kan nævnes General Olaf Rye, der faldt ved udbruddet ved Fredericia og Oberst Hans Helgesen, der blev berømt for forsvaret af Frederiksstad i 1850.
Avatar billede zeak Nybegynder
22. februar 2001 - 21:34 #4
En af de første frivillige der ved krigen begyndelse meldte sig til tjeneste ved den danske hær, var den norske Baron Leopold Løvenskjold. Efter kampen ved Slesvig, der endte med et danske nederlag, ilede han tilbage til Norge for at samle frivillige. Han vendte tilbage med 20 andre frivillige. I løbet af krigen meldte yderligere 114 nordmænd sig til den danske hær. Også fra Sverige var der en stærk sympati for Danmark og 260 frivillige tilsluttede sig den danske hær, samtidig med at penge blev samlet ind til de danske sårede.
En anmodning fra den danske Kong Frederik den 7. til Kong Oscar den 1. af Sverige om direkte støtte i kampen blev dog afvist, med mindre Jylland eller de danske øer blev angrebet. Dog blev et hjælpekorps bestående af regimenterne \"Elfsborg\", \"Skaraborg\", \"Svea Lifgarde og \"Andra Gardet\" under General Løwnhjelm udrustet sammen med 4 fregater og i løbet af juni måned ankom de til Fyn, hvor de blev modtaget af en begejstret civilbefolkning. Efter våbenhvilen i august 1848 forlod korpset igen Fyn. I sensommeren 1849 ankom endnu engang svensk norske tropper for at besætte Nordslesvig som en del af våbenhvilen imellem Danmark og oprørshæren. Tropperne bestod af \"det svenske Livgrenaderregiment\", en bataljon af \"Wärmlands Regiment\", et norsk Fodjægerkorps, et svensk Batteri, en Eskadron af de \"Skånske Husarer\" og en afdeling af de \"Norske ridende Jægere\". I juli 1850 overførtes de sidste svensk-Norske tropper til Fyn.
Efter krigen blev der iværksat en underskriftsindsamling til en takkeskrivelse til de svenske og norske frivillige der havde deltaget i krigen i 1848 og 1849. Den fik 44.049 underskrifter.
Foruden de norske frivillige der deltog, var en række højtstående officerer i den danske hær norsk født. Her kan nævnes General Olaf Rye, der faldt ved udbruddet ved Fredericia og Oberst Hans Helgesen, der blev berømt for forsvaret af Frederiksstad i 1850..... Og her er der nogle links til hvor man kan finde noget om krigen :
http://www.kosmosnet.dk/kosmosnet/Artikler/6juli.htm
http://www.roennebech.dk/fredericia/aarstal/fa_historie_01.html
Avatar billede zeak Nybegynder
22. februar 2001 - 21:34 #5
Sådanner !
Avatar billede repsac Nybegynder
22. februar 2001 - 21:35 #6
Der er nogen der kan c&p fra samme sted hva\' ... ;)
Avatar billede thomas_tang Nybegynder
22. februar 2001 - 21:36 #7
kapla0 => Meget fint. Men ehm.. zeak skrev at han lige skulle kopire teksten. og han gav også 2links. Såe.. jeg må desværre give ham pointsne. Eller er det snyd?
Avatar billede thomas_tang Nybegynder
22. februar 2001 - 21:37 #8
Ja, det gør jeg !
Avatar billede kapla Nybegynder
22. februar 2001 - 21:39 #9
Må jeg ikke få nogen ;(
Avatar billede limemedia Nybegynder
22. februar 2001 - 21:56 #10
Hvorfor lugter det her... Partyboy poster ved en fejl svaret på et spørgsmål der endnu ikke er stillet. Nyt spørgsmål forresten med samme titel oprettes det mystisk passer netop til svaret. Jeg svarer med et link til det svar der postes, og kapla0 er også hurtigere end Zeak...

tre ens svar og sidste accepteret 100%... Det stinker langt væk af snyd :)... og snart kommer nikolej(du) og snydebananerne efter dig...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
22. februar 2001 - 21:57 #11
Lige mine ord, ljweb.
Avatar billede fcs Novice
22. februar 2001 - 22:11 #12
Gad vide om ikke Partyboy og Zeak er den samme???
Avatar billede limemedia Nybegynder
22. februar 2001 - 22:14 #13
fcs >> TROR DU VIRKELIG ??? :D
Avatar billede rfogh Nybegynder
23. februar 2001 - 09:08 #14
fcs>> og thomas_tang... :o)
Avatar billede cstern Nybegynder
23. februar 2001 - 15:27 #15
sådan nogle skvadderhoveder!
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
23. februar 2001 - 18:24 #16
uhmmm og er vist med i banden tro jeg zeak