Avatar billede mmj741 Nybegynder
14. juli 2004 - 15:32 Der er 13 kommentarer

Remote Procedure Call

Jeg har netop været ved at smale ny computer og var derfor ved at installere div. software påny. Efter en genstart i forbindelse med installationerne fik jeg mig dog noget af en overraskelse i det et vindue ved navn "Remote Procedure Call" pludseligt dukkede op på min skærm, med en besked om at systemet ville lukke ned om 60 sekunder, hvorfor jeg skulle afslutte/gemme alt mit arbejde, som ellers ville gå tabt når der var talt ned fra 60 til 0 sekunder.
Hvordan kan jeg få fjernet dette "utøj" fra min nye maskine og hvor kan det være kommet fra?
Jeg har netop været ved at bakse lidt med en ny trådløs router, som jeg desværre ikke rigtigt kunne få til at køre, hvorfor jeg for en stund må vende tilbage til alm. ethernet-tilslutning. Det skal siges at sikkerhed/kryptering var slået til i det trådløse netværk.

På forhånd tak!
Avatar billede avlund Nybegynder
14. juli 2004 - 15:38 #1
Det lyder som om det muligvis er et eller andet i dine services der er gået galt... prøv at tjekke din event log.

RPC er en del af Windows, og det er ikke nødvendigvis en virus el.lign. der er problemet.
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. juli 2004 - 15:38 #2
Lyser som Virus.
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. juli 2004 - 15:38 #3
Test med ex. housecall.trendmicro.com
Avatar billede blitz Nybegynder
14. juli 2004 - 15:44 #4
er din pc tilsluttet nette under installation ?, så kan det kodt være problemet.
Avatar billede espersen Novice
14. juli 2004 - 15:44 #5
hvis maskinen er med WinXP og er kommet på nettet uden at være opdateret med SP1a + kritiske updates + sasserupdate så er du højst sandsynligt ramt af virus...

Jeg ville reinstallere totalt og installere igen i korrekt rækkefølge.
Avatar billede espersen Novice
14. juli 2004 - 15:46 #6
Sådan gør jeg ved WinXP-installation eller repair:
Rækkefølge (uden internet forbindelse pga. risici for virus, trojanere m.v.!!!)

0. Backup af data, dokumenter, foretukne, mails osv.
1. WinXP-installation inkl. fuld formatering (ikke den hurtige)
2. Chipsæt drivere installeres (relevant for meget nye bundkort fx. nForce2)
3. SP1a installeres
4. Update pakker installeres  (Kritiske + sasser update m.fl.)
5. Aktiver WinXP firewall (eller installér en anden software ditto)
6. Tager ghost/backup af konfigurationen (med Norton Ghost)
7. Nu kan man gå på nettet og lave en WindowsUpdate
8. tager endelig ghost/backup af konfigurationen som gemmes på d-drevet
9. Installere Antivirusprogrammer osv.

Hent derfor opdateringer fra nettet inden du går igang - tag netstikket ud...

der er links i denne tråd som jeg også har bidraget til :
http://www.eksperten.dk/spm/514420
Avatar billede espersen Novice
15. juli 2004 - 14:41 #7
du skal ikke hente Sp1a via nettet med en uopdateret WinXP : man henter Sp1a + samlingen med kritiske updates + sasserupdate ned som exe-filer inden man går i gang (eller fra en anden PC) - her er de ;

Microsoft WinXP1a : (vælg dit sprog og download filen på ca. 125 mb til d-drevet)
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/sp1/network.mspx

Update-pakke (samling af kritiske updates til XP; vælg dit sprog og download filen på ca. 10 mb til d-drevet) : http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da

Sasser-update (opdatering der hindrer Sasser-viruset ved at lukke huller i Windows)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=3549EA9E-DA3F-43B9-A4F1-AF243B6168F3

Som sagt : Gem ikke disse filer på c-drevet (eller skrivebordet), da hele indholdet på c-drevet slettes ifm. formateringen.
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. juli 2004 - 01:16 #8
espersen> Hvorfor må man ikke benytte den hurtige formattering??! (pkt 2)?

Forstår nu heller ikke hvorfor man først skal aktivere firewallen i pkt. 5?
Personligt ville jeg da gøre det som det allerførste - så kan man trygt gå på Internettet og hente SP1 mv...
Avatar billede espersen Novice
16. juli 2004 - 08:07 #9
pkt. 2 : hastværk er lastværk - den langsomme er bedre/grundigere
pkt. 5 : der ikke brug for firewall så længe man ikke er online - og hent da de opdateringer så de er klar til en anden gang - det har da sparet mig for en del trafik og ventetid !
Avatar billede espersen Novice
16. juli 2004 - 08:12 #10
se listen over bl.a. sikkerhedsrettelser, der kommer med SP1a : (derfor!)
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2fsupport%2fServicePacks%2fWindows%2fXP%2fSP1FixList.asp
Avatar billede mmj741 Nybegynder
16. juli 2004 - 21:20 #11
Mange tak for de mange svar der er kommet. Desværre har jeg været uden forbindelse lige siden. Jeg har nu fået netadgang fra en anden maskine og vil derfor skrive hvordan det er gået.
Jeg har fundet ud af at jeg havde besøg af Blaster-worm virusen. Jeg fandt derfor Symantecs removal tool for denne virus. Inden jeg benyttede dette tool installerede jeg den patch som Symantec/Microsoft anbefalede at man skulle først. Efter at have installeret denne patch kørte jeg removal tool'et - uden held, den siger at balster ikke blev fundet på min computer.
Jeg nåede lige nøjagtigt at opdatere mit antivirusprogram (Norton Antivirus 2004) inden problemerne med min PC startede, hvorfor mit næste trin var endnu en gang at køre en fuld scanning af maskinen. Nu fandt NAV 2004 så utøjet, eller i hvert fald noget af det. Jeg bad naturligvis straks NAV 2004 om at slette de pågælende filer - men den ene af dem kunne den ikke slette (jeg mener at den hed vsorm.exe eller sådan noget) - derefter fandt jeg frem til denne fil, som var placeret i Win\sys32 mappen, her ville jeg så slette filen manuelt, men det kunne man heller ikke få lov til: Adgangen bliver nægtet.
Er der nogen forslag til hvad jeg nu kan gøre - eller bliver jeg nødt til at formatere det hele igen, uden egentligt at være kommet igang endnu? :(
Jeg har ikke mulighed for at hente de filer som I ellers så venligt henviser til, da jeg ikke har internetadgang på den ramte maskine. Den anden maskine jeg her benytter og som ikke er min har godt nok adgang til internettet, men den har ingen brænder og så hjælper det jo ikke så meget.
På forhånd mange tak!
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. juli 2004 - 16:40 #12
ofte kan du få lov til at rename filen fra en kommandoprompt. Gør det og genstart - så kan NAV (eller dig selv) slette den...
Avatar billede espersen Novice
05. oktober 2004 - 16:56 #13
hvordan går det ?