Avatar billede mbk6 Nybegynder
14. juli 2004 - 02:18 Der er 6 kommentarer

IDE Kabel længde?

Hej

Jeg tænker på at lave mit eget kabinet.
Jeg vil gerne dele det i to, sådan at jeg har dvd-r og dvd-rom på bordet, plus flobby, usb-stik, lys, sluk-knap og måske et multi memorycard læser.

Det ender op med at være en del ledninger jeg skal trække, regner dog ikke med at afstanden overstiger 1 m.

Jeg skal nok selv lave et rundt ide kabel til dvd-r og dvd-rom + flobby.

Er der nogen grænse for hvor langt der må være mellem ide på bundkort og til drevene?
Kan man få så lange kabler? Eller skal jeg lave mine egne?

Er der noget i det her som ikke vil kunne lade sig gøre? Eller eb lettere måde at gøre det på.?
Avatar billede nogetfx Nybegynder
14. juli 2004 - 02:45 #1
Hos studiedata nævner de at et IDE kabel max må være 45 for at overholde ATA100:
http://studiedata.dk/productitem.asp?id=CARF021&Fane=
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juli 2004 - 03:01 #2
Ved ikke om grænsen på de 45 er fordi signalet bliver for svagt, eller der kommer for meget støj.
Men hvis det er på grund af støj, så kan du jo vælge at afskærme kablerne.
Det kan blandt andet gøres ved at trække staniol rundt om, som du så sætter til jord(bare skru en ledning fast til din PSU) og så noget krympeflex eller snakeskin henover.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
14. juli 2004 - 08:39 #3
på trods af standarden på 45 cm for et ATA100 kabel, så kan de altså godt købes i op til 90 cm.
bruger selv 2 stk. 90 cm i en server her på arbejdet.
Avatar billede xited Praktikant
14. juli 2004 - 22:49 #4
Hvis kablerne er af ordentlig kvalitet, kan længden blive op til 3 meter.... (mine harddiske er ikke glade for at ligge i en fryser...)
Avatar billede mbk6 Nybegynder
15. juli 2004 - 00:39 #5
orh hvad, i en fryser.

xited, har du selv lavet kablerne? Hvis ja, kan du så komme med nogle råd?
Avatar billede mbk6 Nybegynder
15. juli 2004 - 00:40 #6
xited, hvis jeg får lidt hjælp til at få fixet kablerne får du gerne pointene ;)