Avatar billede botha1 Nybegynder
13. juli 2004 - 16:31 Der er 6 kommentarer

format 2:3 contra 3:4 billeder - bedste forklaring

hvem kan finde den bedste forklaring på hvorfor billeder kan laves i 2 størrelser : 2/3 og 3/4

Jeg har søgt på nettet, men desværre uden held.

Måske er der nogen der er bedre til at søge end jeg :-)

Der må meget gerne være billed illustrationer med beskærings forklaring.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. juli 2004 - 16:37 #1
3/4 er det format du kender nemlig 10*15 eller 13*18

2/3 svarer til bredformat - f.eks som et 16:9 fjernsyn (ikke at det helt passer i samme målestok).
Avatar billede botha1 Nybegynder
13. juli 2004 - 16:44 #2
naaaah det er vist en del forkert :-)

2:3 er 10x15 cm
3:4 er 10x13 cm

men det ved jeg fint nok, men jeg vil gerne finde en god og velformuleret forklaring på det, som jeg kan vise frem.
Avatar billede overchord Nybegynder
13. juli 2004 - 17:43 #3
Du kan finde en del information omkring oprindelsen af de to naevnte aspect ratios her:
http://en.wikipedia.org/wiki/35mm_film

og her:
http://en.wikipedia.org/wiki/4:3

Haaber det hjaelper lidt :-)
Avatar billede henninga Novice
14. juli 2004 - 23:47 #4
3:2 formatet er det format du har på almindelige film til dit kamera og som giver papirbilleder på f.eks 15x10 cm.
4:3 kommer fra den digitale verden hvor f.eks. din PC skærm er 4:3 og dit fjernsyn er 4:3. Når du får fremkaldt billeder fra dit digitale kamera (som benytter 4:3) vil billedet enten blive beskåret eller du får hvide kanter i siderne.
Avatar billede henninga Novice
14. juli 2004 - 23:56 #5
3:2 formatet er et gammelt format som er fastsat for lang tid siden. Det passer iøvrigt med papirformaterne (A4-A3 o.s.v.). Formatet er valgt fordi det er meget harmonisk både som portræt og landskab. Og det er jo smart med en standard.

4:3 til foto fremkom sammen med digitale kameraer. Formatet er simpelthen "overtaget" fra fjernsynet (og computerskærmen).

Der findes mange andre formater, men standard ved fotohandleren er stadig 4:3.

HenningA
Avatar billede henninga Novice
02. januar 2005 - 20:35 #6
Fandt du ud af det ????

Godt Nytår