Avatar billede telac Nybegynder
22. februar 2001 - 18:26 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Switches der skal linkes

Jeg sidder med 2 * Jensen 10/100 mbit switches som skal linkes mellem to bygninger.

De er pt. sat sammen med et laaang (under 100 m dog) normalt kategori 5 kabel, men det sekund jeg sætter det i uplink på switch A og i en normal port på switch B linker de godt nok sammen med 100mbit, men så begynder de ellers at blinke. Der er ingen klienter på dem, blot linket.

Nu har jeg så prøvet at linke en hub i dem og dermed tvinge dem til at gå ned på 10mbit i linket. Dette virker fint, men det er da møg irriterende at sidde med 2 switches der kun er linket med 10 mbit.

Kan det være kablet eller er der nogen der har andre ideer?
Avatar billede vladimirr Nybegynder
22. februar 2001 - 18:52 #1
Det kan være fordi dit kabel imellem de 2 switche er et krydset kabel, prøv at sætte dem begge i en normal port
Avatar billede telac Nybegynder
22. februar 2001 - 18:54 #2
Det er det ikke, normalt kabel. Jeg har prøvet med både uplink <=> uplink og uplink <=> normal port.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
22. februar 2001 - 18:56 #3
er der mulighed for at kablet er defekt ?
Er det hjemmelavet ?
Avatar billede telac Nybegynder
22. februar 2001 - 18:57 #4
Ja, det er hjemmelavet, men det har kørt mellem 2 hubs i laaang tid. Har tjekket alle forbindelserne igennem, men der er intet.

Avatar billede vladimirr Nybegynder
22. februar 2001 - 18:57 #5
Prøv at sætte en klient i begge ender, og se om de kan pinge hinanden gennem den, jeg har selv oplevet switche der ikke kunne finde noget for enden af en uplink og derfor bare stod og blinkede
Avatar billede telac Nybegynder
22. februar 2001 - 19:01 #6
Intet svar, nogen af vejene.

De står og blinker med 1 sek interval... totalt underligt.
Avatar billede telac Nybegynder
22. februar 2001 - 19:02 #7
Uplink mellem to switches må godt være op til 100 meter ik? Jeg tror det her kabel er 65-70 meter.
Avatar billede beaviz Nybegynder
22. februar 2001 - 19:02 #8
100mbit over lange afstande er rimeligt kritisk, lederne i kablet skal have en bestemt længde i forhold til hinanden (!)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
22. februar 2001 - 19:04 #9
Det burde virke med kabler op til 100 meter.
Men ellers prøv med et andet kabel, og hvis det virker der, så er det kablet på de små 100 meter det er galt med
Avatar billede telac Nybegynder
22. februar 2001 - 19:05 #10
Mjaa, jeg må ud og købe mig et nyt laaangt kabel til 5 kr meteren *suk*

Tak for svarene vladimir, jeg vil prøve at regne det ud. 300 point din vej.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
22. februar 2001 - 19:07 #11
Mange tak
Avatar billede itelm Nybegynder
22. februar 2001 - 21:14 #12
hvilke opsætningsmuligheder har du i dine swiche ?
her tænker jeg primært på spannung tree og auto detekt.
Jeg har værete ude for lignende. Problemet lå tre steder.
- spannung tree var slået til det skal det ikke
- swichen og net kortet skal have samme opsætning altså begge auto eller manuelt (ful dublex 10 eller 100)
- hvores SMC net kort og cisco fungerede ikke sammen, vi skiftede til 3 com
anders
Avatar billede janomel Nybegynder
22. februar 2001 - 22:06 #13
Hvad med en trådløs løsning. Det burde virke selv over længer afstande.

Jeg har selv surecom switch og det funger på ca 50 m.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
22. februar 2001 - 22:11 #14
Janomel -> Det koster r*ven ud af bukserne at få en trådløs forbindelse, så hvis det endelig skal være andet end kat. 5 kabler, så kan fiberkabler sagtens klare opgaven, og det koster mindre end en trådløs
Avatar billede janomel Nybegynder
22. februar 2001 - 22:25 #15
Men det er meget nemt, og meget svært at undvære når man først har invisteret en formue idet