Avatar billede hoffe Nybegynder
13. juli 2004 - 11:35 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Periodisk fejl i win 2003

Hey håber virkelig i kan hjælpe med dette lidt kritiske problem, som skal løses hurtigst muligt evt. med betaling af $$$

Problemet er at vi har en Windows 2003 server som har en periodisk fejl som gør at den mister forbindelsen ud... Indgående trafik virker fint... Vi kan f.eks. ikke kalde en tilfældig URL via browseren… Hvorfor opstår denne MØG fejl?

Håber der er nogen som kan hjælpe hurtigst muligt!

/ hoffe
Avatar billede screem_brille Novice
13. juli 2004 - 11:50 #1
Flere info tak *S* Kører i egen DNS server, med DNS forwarding eller bruger i udbyderens DNS servere ? Hvis i kører egen DNS server, hvad siger loggen ?
Avatar billede hoffe Nybegynder
13. juli 2004 - 11:53 #2
Vi bruger udbyderens dns servere - Vi har ikke sat den op som DNS server.
Avatar billede hoffe Nybegynder
13. juli 2004 - 11:57 #3
Som jeg skrev, er det en periodisk fejl og engang imellem kan man godt få forbindelse ud og engang imellem kan man ikke.
Avatar billede screem_brille Novice
13. juli 2004 - 11:58 #4
Ok, kan i når problemet opstår, pinge DNS udbyderens DNS servere ? hvad siger loggen i det hele taget når fejlen opstår ?
Avatar billede hoffe Nybegynder
13. juli 2004 - 13:07 #5
Der står ikke noget interessant som kunne pege på fejlen i loggen. Vi kan sagtens pinge dns serverne som udbyderne har
Avatar billede hoffe Nybegynder
13. juli 2004 - 15:16 #6
screem_brille> har du en ide? Det er total mystisk og overvejere seriøst at formater den til en win2000 server.. Hvad siger du?
Avatar billede screem_brille Novice
13. juli 2004 - 17:01 #7
jeg ser ingen grund til at nedgradere til 2000, for det virker normalt gnidningløst i 2003, jeg mente kan i pinge udbyderens DNS serverve når fejlen forekommer ? hvad bruger su / I serveren til ? (altså hvilke services afvikler den, såsam web,ftp, mail osv.)
Avatar billede hoffe Nybegynder
13. juli 2004 - 21:17 #8
Screem brille> Ja vi kan godt pinge udbyderens DNS server selv vi f.eks. ikke kan gå på en tilfældig URL via alm. browser..

Vi bruger serveren som webserver med FTP adgang
Avatar billede screem_brille Novice
13. juli 2004 - 21:27 #9
ok, virker det med en anden browser ? (firefox fylder kun ca 4 MB, så test evt. med den for at udelukke IE) prøv evt. i en command promt og skrive ipconfig /flushdns (tømmer DNS cachen lokalt), har du kontrolleret for spyware? (ad aware bruger jeg selv, sammen med pestpatrol) overvej evt. at sætte din egen DNS server op, er en fordel hvis du hoster flere domæner og selv vil varetage subdomæner (synes jeg)
Avatar billede hoffe Nybegynder
14. juli 2004 - 09:21 #10
Screem brille> Nej dette virker ikke!

Det sjove er at hvis vi tilgår hjemmesider som ligger i samme netværk så går det fint også selv det er sider som ikke på serveren..
Avatar billede screem_brille Novice
14. juli 2004 - 12:52 #11
hvad virker ikke ? (hint jeg spurgte jo om flere ting *S*) Hvad mener du med i samme netværk ?
Avatar billede hoffe Nybegynder
14. juli 2004 - 15:35 #12
Scremm Brille> Man kan heller ikke tilgå URL via firefox...

Hvis vi prøver at gå på hjemmesider som ligger indenfor samme serverpark virker det fint.. men ikke hvis vi prøver at tilgå hjemmesider som ligger udenfor serverparken.
Avatar billede screem_brille Novice
14. juli 2004 - 15:45 #13
kan du ikke lige i en command prompt skrive ipconfig /all og poste resultat ? (gerne for både serveren og en klient, men ihvertfald for serveren) for det er (næsten) med sikkerhed et DNS problem du har.
Avatar billede screem_brille Novice
14. juli 2004 - 15:54 #14
når du på lan siden går ind på hjemmesider, benytter du så en ip addresse, eller f.eks http://min-addresse-på-netværket ?
Avatar billede serverservice Praktikant
28. juli 2004 - 17:03 #15
Hvis problemet kun er i trafik du mod internettet, som du beskriver må du undersøge trafikken den vej, f.x. i din firewall eller bare ved at åbne din lanforbindelse og se om det stopper "send/recieved"(på serveren), jeg har desværre ikke nogen egentlig løsning endnu, men prøver at guide dig den rigtige vej.
Se også i eventvieweren for events med rødt i systemloggen - er der noget interessant?
Avatar billede hoffe Nybegynder
28. juli 2004 - 23:22 #16
Hej Danny... Vi har prøvet at lukke firewall'en og så virker det sku.. MEN hvorfor virker det så ikke når den er på.. og hvorfor er fejlen periodisk.. Hvis vi smider en anden win2003 så virker alt på den.. Forstår intet!!!
Avatar billede serverservice Praktikant
28. juli 2004 - 23:33 #17
Jeg ved det ikke endnu, står der noget i loggen til firewallen? hvilken er det og kunne man forestille sig at den har en fejl? (altså hvis det er en hardware firewall)
Avatar billede serverservice Praktikant
28. juli 2004 - 23:37 #18
Nej det er så ikke sandsynligt at det er en fejl på selve firewallen da du siger at det virker med en anden win2003 server.
Det er knagme en svær en...hvilke porte er åbne i firewallen ?
Og fandt du nogle events?
Avatar billede hoffe Nybegynder
28. juli 2004 - 23:40 #19
maskinen er ikke en hardwarebox, men en Astaro

Det er en linuxbaseret firewall, der kører på en "almindelig" server med mindst 2 (og i dette tilfælde 6) netkort.
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2004 - 23:50 #20
Kan det tænkes at firewallen bliver overbelastet, og den derfor fejler ? er der ikke en log på firewallen (forestiller mig at den linux firewall er lidt i stil med swoothwall?)
Avatar billede serverservice Praktikant
28. juli 2004 - 23:53 #21
Så vil jeg tro at der er en konflikt mellem firewallens opsætning og selve webserveren, måske noget med nogle porte eller sevices der fejler. Jeg ved ikke så meget om Linux og kan ikke hjælpe der...
Prøv at sammenligne services med den anden sever som virker hvis den også er webserver. se om nogle services stopper når fejlen opstår.
Men en periodisk softwarefejl er næsten det værste og jeg kan ikke garantere en løsning, men vi er da lidt nærmere sporet nu end før.
Avatar billede hoffe Nybegynder
28. juli 2004 - 23:56 #22
YASSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS nu virker det sku :)

problemet var:

domænenavn_ud er sat til at lave destination til "alias_92_network", det skal vaere "alias_92_interface"

Så du hade ret.. det var i firewallen fejlen lå :)

Tak for hjælpen..

/ hoffe
Avatar billede hoffe Nybegynder
28. juli 2004 - 23:57 #23
Gider du lige at svare så du kan få dine points?
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2004 - 00:09 #24
Hvem af os ledte dig ind på svaret ?
Avatar billede hoffe Nybegynder
29. juli 2004 - 00:10 #25
ja, vil nok sige det er 50/50... hvis det er ok?
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2004 - 00:23 #26
ja det er helt ok, men det var nu mere af nysgerrighed ;)
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juli 2004 - 08:39 #27
ok godt det virker nu
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juli 2004 - 09:10 #28
Det er da ellers noget af et monster med 6 netkort på firewallen - hvad er lige grunden til det?
Avatar billede hoffe Nybegynder
29. juli 2004 - 09:50 #29
Det er fordi vi kun har én firewall, og bag den har vi delt vores netværk op i 4 subnets (med mulighed for flere).

Disse subnets er adskilt fysisk vha. disse netkort, og på den måde er vi fri for at have 6 firewalls stående, og 6 steder at administrere dem.
Nu kan vi bare gå ind i en enkelt firewall og styre det hele.

Grunden til at vi kører med seperate subnets er, at vi har vores kontormaskiner adskilt fra serverne, og serverne er også delt op, så vi har vores egne servere på et subnet, dedikerede servere på et andet, og vores projektservere på et trejde subnet.
Derudover så har vi planer om at bruge et seperat subnet til en kommende betalingsgateway, og så er det jo rart at have lidt ekstra capacitet i overskud, hvis vi skulle få brug for noget mere.

og sidst men ikke mindst så er det jo rart med en firewall, som vi bare kan udvide ved at sætte et netkort mere i den. Det er billigere end at skulle ud og købe en ny.
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juli 2004 - 10:01 #30
ok- ellers en lidt spændende måde at dele netværket på, fint gennemtænkt og godt praktisk eksempel. tak for din gode feedback på emnet.
Avatar billede hoffe Nybegynder
29. juli 2004 - 10:45 #31
Det var så lidt :)

God sommer