Avatar billede sofuzz Nybegynder
10. juli 2004 - 00:13 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Brugsrettigheder til indhold på flashside

Måske ikke det den rette kategori at stille dette spørgsmål, men regner med at nogle af jer kan svare alligevel da det drejer sig om flash.

Jeg har lavet en lille flash-side til et firma. Nu vil de anvende en af animationerne derpå som element i en lille reklamefilm og spørger om de ikke bare kan klippe den lille animation ud - og om det ikke er ok (hvis de altså får fla filen fra mig). Hvad er jeres vurdering? Bør jeg tage betaling for det? Eller bør det bare opfattes som en anvendelse af noget, som de har betalt mig for? Oprindeligt var der kun tale om en hjemmeside - og ikke at indholdet som jeg lavede, senere skulle anvendes som element i en reklamefilm. De har selvfølgelig brugsretten til indholdet på flashsiden, men har de også det når det gælder en andet medie...?

Jeg har leveret swf filen og alle andre nødvendige elementer og alt er opfyldt i følge tilbud osv (og de var meget tilfredse osv), men jeg har selvfølgelig ikke givet dem fla filen.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. juli 2004 - 00:20 #1
De kan ikke kræve af dig, at du giver dem stumpen gratis. Men det er af min overbevisning, at de har købt et produkt, hvis indhold de kan bruge til hvad de lyster - med mindre andet er specificeret i købskontrakt.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
10. juli 2004 - 00:25 #2
Hvis de ellers har behandlet dig ordenligt og betalt dig rimeligt for hjemmesiden, så synes jeg du skal bede om et symbolsk beløb for det arbejde du udføre ved at pille animationen ud af .fla'en og isolere den i en ny .fla som de kan bruge!

Vh/Alexander
Avatar billede kragekjaer Praktikant
10. juli 2004 - 00:31 #3
ja, tag betaling for det ekstra arbejde, men jeg ville ikke kræve ekstra af dem for at benytte det i andet medie.

Hvis du i fremtiden vil vær epå den sikre side, så lav en kontrakt før arbejdet starter, det får dem måske også til at føle sig mere tryg.
Avatar billede sofuzz Nybegynder
10. juli 2004 - 01:08 #4
Tak! Smid et svar alexander j, så deler jeg pointsene mellem jer tre.
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. juli 2004 - 07:34 #5
Du bør absolut tage betaling.
rettighederne er dine henvis evt. til loven om ophavsret, den er temmelig "ligetil".

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm

hvor meget du vil fakturere er seføli' en vurderings sag, og handler nok mest om dit forhold til kunden. men jeg mener at det er vigtigt at DE(kunden) forstår at DU ejer designet/grafikken/animationen, og at de til ingen tid kan "genbruge" materiale i hvilket somhelst medie.

:)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. juli 2004 - 10:18 #6
mobius6, du tager fejl... hvis ikke andet fremgår af kontrakten, har han netop solgt rettighederne til materialet, samtidig med han solgte selve materialet.

Hvis jeg, som virksomhed, skulle købe en grafisk opgave, ville jeg under ingen omstændigheder benytte en person der, som du antyder, vil beholde rettighederne til materialet. I en virksomheds grafiske materiale, vil der altid indgå elementer som virksomheden vil (og skal) sikre, at INGEN andre på noget tidspunkt kan gøre brug af.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
10. juli 2004 - 11:43 #7
et svar! :-D
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. juli 2004 - 11:52 #8
nanog--> man (opretshaveren) holder ALTID rettighederne til ALT grafisk, foto, text, audio eller andet originalt material med mindre der skriftligt anfatals andet, her skal det fremgå at opretshaver overlevere samtlige rettigheder til klienten og der skal tilføjes en paragraf hvori opretshaver er bekendt med de almindelige bestemmelser i henhold til loven om ophavsret.

det er meget sort/hvidt, men de fleste "producenter" vælge at "overse" reglerne.. jeg har selv siden ¨89 leveret både text, grafisk, kode og design til virksomheder
jeg har siden været igennem 9 retsager som ALLE gik ud til min fordel.  :)

personligt ville jeg ALDRIG overdrage rettigheder, ofte SÆLGER jeg rettigheder (typisk design og flash filer (.fla) hvis jeg job bliver faktureret til fx 50.000.-
for design og web produktion ville jeg fx sælge rettighederne for ca. 25k (dette er selvfølgelig helt afhængigt af kunden og relationen til denne).

ovenstående er et meget vanskeligt problem, fx laves der her på E en hel del "færdige" design (banneres) som ryger direkte på div. sites. 99.9% af brugerne er ikke klar over at opretshaverne i grunden stadig ejer rettighederne og det pr definition er ulovligt at editere i det. jeg leverer dog selv til folk her på E og har absolut ingen intentioner om at lave et issue omkring det...  :)
Og man skal seføli' også skelne mellem små private initiativer og real business :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. juli 2004 - 11:54 #9
Nanoq - Det er altså meget almindeligt at folk selv beholder kildefilerne (og at dette står i kontrakten) - At udlevere dem koster ekstra, men til gengæld må der forventes ekstra udviklingstid på småjusteringer.

Der findes dog også grælle eksempler på situationer hvor filerne ikke bliver udleveret. Jeg kender en der fik lavet nogle små tegninger til 30.000 kr. Han ville så have noget flash og jeg beder om billederne og får dem i ualmindelig ringe .jpg kvalitet - De nægtede at udlevere illustrator filerne og pengene gik egenligt spildt. Husk dog at sådan går det sjældent.

Når det kommer til medier så må flashen bruges til at det der IKKE ER BEGRÆNSET i kontrakten. Læg mærke til formuleringen for det betyder at uden eller med dårlig kontrakt så

1. Er kildefilerne altid dine - Kunden skal kun have produktet.
2. Til gengæld må de bruge det til hvad de lyster.

/Nikolaj
Avatar billede brianovitch Nybegynder
10. juli 2004 - 16:21 #10
Hej nikolajdu
Som kreatør ejer man rettighederne til design, flash m.m. Kunden køber bruger rettighederne hvis andet ikke er aftalt. Ja, men de kan ikke bruge det til hvad som helst.
De må f.eks. ikke videre give det til trediepart. Dette er brud på ophavsrettighederne.

Bare en side bemærkning.

:<)Brian
Avatar billede mobius6 Juniormester
11. juli 2004 - 06:52 #11
hehe, du afviste det eneste svar som faktisk kom med fakta og ikke bare holdnnger, hehe :)

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. juli 2004 - 08:30 #12
Jeg taler kun som "køber" af en sådan opgave. I disse tilfælde ville jeg gøre hvad der står i min magt, for at sikre mig rettighederne. Kan rettighederne ikke sikres 100%, ville jeg betinge købet af en gensidig kontrakt, hvor også ophavsmanden til opgaven binder sig til ikke at benytte materialet i andre sammenhænge.
Avatar billede mobius6 Juniormester
11. juli 2004 - 08:43 #13
nanog--> ja det er jo fair nok.
...det vigtigste er jo bare igrunden at begge parten er "enige" og har fuld forståelse af aftalerne så ingen kommer i klemme fremover.
og som du skriver "ville jeg gøre hvad der står i min magt, for at sikre mig rettighederne" det er jo det det handler om, da opretshaveren til enhever tid vil få medhold hvis der den mindste tvivl.
Afslutningsvis skal det nævnes at Danmerk 'måske er det land i verden hvor opretshavsloven bruges mest og tages mest seriøst, til beskyttelse at "de kreative" :) (og det er jo godt :)
Avatar billede brianovitch Nybegynder
11. juli 2004 - 14:27 #14
Hej sofuzz
Dejligt at se at du har taget fat i en diskussion som faktisk indeholder mere end bare rettigheder, men også holdningsspørgsmål.

Jeg syntes måske at det er vigtigt at vi holder sammen og præsenterer ens regler for køb af vores kunstneriske arbejde... for her er både pris og kvalitet er stort spørgsmål.
Vi vurderer jo vigtigheden i vores produkt og prissætter det derefter og hvis det så er vigtigt(altså hvis den dybe tallerken er opfundet for første gang) så vil vi også holde på rettighederne og sælger man rettighederne til original materialet, skal man nok vurdere hvilket medie det skal bruges til, hvad tjener kunden på at bruge det i andre henseende osv.

Jeg håber at jeg har bidraget med noget vi alle kan tænke over.

Brian
Avatar billede mobius6 Juniormester
11. juli 2004 - 17:34 #15
opsummering

loven om ophavsret er klar og tydelig, ingen kan begynde at fradbøje den.
det handler snarrer om folk (typisk stadig lidt våde bag ørene) som sælger hvadsomhelst for mamon. Ved at overdrage sine rettigheder uden at tage rimelig betaling for det,er direkte med til at undergrave forretningsgrundlaget for ligesindende, så i den sidste ende er det ens egne bukser man p*sser i.
ved ikke at opdrage på sine kunder men 'kun tænke på den fortstående faktura som skal afsted, hjælper (i) klienterne frem til en forståelse af de kan købe hvadsomhelt for penge. Musikbranchen og fotograferne har kæmpet mange år men ligende situation (manglende respekt/accept af opretshaveren/skaberen). Og den grafiske branche er samme sted,  splittet og i kamp med sig selv....
Det er fand*e sørgeligt!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
11. juli 2004 - 19:27 #16
Og når vi nu er i det moralske hjørne alligevel, så må vi lige have med hvilken hård branche der er tale om - jeg er dælme glad for at jeg ikke skal leve af det her, for så er jeg ikke sikker på at jeg ville forlange den pris jeg gør, da jeg ville være nervøs for at miste kunden. Derudover skal prisen være konkurrencedygtig med kundens fætter som netop har lavet sin egen hjemmeside.
Desuden skal vi også have med at nok er vi i samme båd og bør stå sammen og alt det her, men vi er sørme også konkurrenter - hvor den enes død er den andens brød - hvilket komplicerer sagen yderligere!

Hvad der er et acceptabelt prisniveau er forøvrigt ganske uvist, da folk ikke vil oplyse deres priser, da de er bange for at andre skal gå ind og underbyde dem - så snak bare om sammenhold og moral, men livet i denne branche er noget anderledes!

Midt i moralprædiken er det også spændende at høre hvem der kan sige sig fri fra at have brugt ulovligt software, sort arbejde eller hæleri, som alt sammen er i samme boldgade - hvis alle melder fra, så siger statistikken vist at ca. 3 ud af 4 lyver!
Avatar billede brianovitch Nybegynder
11. juli 2004 - 23:35 #17
Jeg vil nu hellere betrakte jer som konkollegaer, for nok er vi konkurenter, men vi er også kolleger... ellers have vi ikke brugt eksperten. Vi hjælper faktisk hinanden med at få succes! Det hjælper selv følgelig på at vi er anonyme!?

Jeg lever af at være freelance webdesigner og snakker med andre i samme branche. Vores kunder vurderer os for vores arbejde, ikke fordi at vi ligger først på listen på google eller jubii. Derfor mener jeg at vi kan dele erfaringer uden at det kommer til at koste os "Brødet". Iøvrigt kan fætteren altdig lever samme ydelse som os. Han gør det når det passer ham. Vi gør det når det passer kunden. og kunder er der nok af... hvis vi sælger vores produkt godt nok!
Avatar billede sofuzz Nybegynder
12. juli 2004 - 01:07 #18
Til mobius6: Sorry for det afviste svar. For det første havde jeg fået den info jeg behøvede, og for det næste havde jeg egentlig lukket diskussionen ved at sige, at jeg ville dele pointsene mellem de tre første svar/kommentarer. Men på alle de efterfølgende kommentarer kan jeg se, at der var mere at diskutere. Og det er da bare glædeligt - for det vedrører jo mange af os herinde.

På den anden side så håber og regner jeg med, at det ikke gør så meget. 7,5 points er jo ikke såååå meget ;o)

For dem der vil vide hvad det hele endte med i mit tilfælde: Jeg sagde, at jeg kunne klippe animationen ud og lave en ny fla fil for 300 kr. eksl. moms (det var meget let at klippe den ud - ca. et kvarters arbejde). Og det ville de gerne betale for (selvfølgelig). Dermed udgik jeg at firma'et, der skal lave reklamefilmen, fik fat i alle de actionsscriptskoder o.a., der lå i den samlede fla fil. De laver nemlig også flash og det kunne således tænkes at de muligvis ville have anvendt dem i deres egne projekter. Især på baggrund af at de - ifølge projektlederen - meget imponerede over det, jeg havde lavet... Måske fordi de ikke kunne/kan lave det selv...?!?