Avatar billede gonzo-dk Nybegynder
07. juli 2004 - 20:03 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Strømforbrug i min 24/7 webserver

Hej

Jeg har en server stående som kører min families hjemmeside på en ADSL linje.
Jeg har gået og overvejet om det kan betale sig - hvis den sluger meget el - eller om jeg bare skulle finde et webhotel!
Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeg finder ud af hvor mange Watt den bruger.
Den består af en 700 MHz Celeron med 128 MB RAM og 2 IBM diske på et Asus CUSL2 bundkort. Den har en 250 W strømforsyning, så mere end det kan den ikke bruge :)
Avatar billede Chewie Novice
07. juli 2004 - 20:11 #1
En mulighed er at købe en lille måler til stikkontakten . kan fås de fleste steder der handler med el-artikler
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. juli 2004 - 20:15 #2
Skaf/køb en sådan 'dims':
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=9693&n=60105

... så vil man blive noget forskrækket over hvad diverse 'el-dimser' i ens hjem bruger i døgnet...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. juli 2004 - 20:15 #3
kan kun anbefale sjovhilsen's foreslag..

ellers:
http://www.eksperten.dk/spm/447664
http://www.eksperten.dk/spm/493018

og der findes flere endnu..
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. juli 2004 - 20:16 #4
Ved din lokale elektrikker kan du løne en måler, så kan du måle dens forbrug over en uge eller ligende. Og så omregne det i kr.

Personligt tror jeg at det er billigere med et 9kr/mdr webhotel!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. juli 2004 - 20:17 #5
løne= låne
Avatar billede snowball Novice
07. juli 2004 - 20:20 #6
Hvis du skal gøre det op i penge, så vil det aldrig kunne betale sig eftersom man kan få web hoteller til få hundrede kroner om året, og strømmen til PC'en i sig selv kommer til at koste et par tusinde pr. år.

Så skal man gøre det, skal det være fordi man har lyst til selv at rode med det :)
Avatar billede scb Praktikant
07. juli 2004 - 20:20 #7
Uden skærm vil jeg tro at den bruger 50-70 watt, det giver et årligt forbrug på ca 440-620 KW/t. En KW/t koster ca. 1,30 Kr.
Som overslag: 570-800 Kr pr. år.
-SCB
Avatar billede snowball Novice
07. juli 2004 - 20:23 #8
Mht. hvor meget strøm en PC bruger, så kan I prøve at kigge lidt på http://exp.geertsen.dk/forbrug.htm hvor jeg har målt 4 vidt forskellige PC'ere. Er dog aldrig blevet helt færdig med den artikel som det skulle ende ud med ;)
Avatar billede scb Praktikant
07. juli 2004 - 20:31 #9
snowball> Det havde været interessant at se forskellen mellem en Ide Line elmåler, og så en rigtig måler.
Det er ikke altid at de billige elmålere, er særlig nøjagtig når det er en PC strømforsyning der tilkobles.
-SCB
Avatar billede snowball Novice
07. juli 2004 - 20:33 #10
scb: Ved det, også derfor jeg havde lagt op til at måle PC'erne med 2 forskellige målere. Har bare aldrig fået taget mig sammen til at få lånt en prøvemåler hos el selskabet :|
Avatar billede majsmarken Nybegynder
09. juli 2004 - 20:11 #11
Tak for point - og NU er det ferie for mig - UDEN COMPUTER I 14 DAGE !!!