Avatar billede zenit Nybegynder
07. juli 2004 - 18:00 Der er 16 kommentarer

Opsætning af Linksys WRT54G

Hejsa.
Jeg har lige købt en Linksys WRT54G router (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516) og har sat den til, men jeg ved ikke om mit netværk er sikret og, hvordan får jeg lavet det sådan, at jeg kan se de andre maskiner på netværket?
Jeg bruger en bærbar med trådløst net og Windows XP og de andre stationære computer med kabel til internettet.

Altså nettet er sat op på denne måde;
Fra kabelmodemmet går et netkabel ind i en HUB, hvor 2 kabler går til 2 stationære PC'er, og ved siden af det kabel, sidder et kabel som går over i den nyindkøbte router som så giver trådløs internetadgang til den bærbare.

Mvh. zenit
PS. Det er forresten StofaNet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. juli 2004 - 19:56 #1
Kan alle maskinerne komme på, nettet hver for sig?
Har du shart drev/mapper på dine maskiner, så der er noget de kan se ved hinanden?

SIKKERHED!
Du skal sikre dit trådløse net, med følgende metoder (jo flere des bedre):
- Undlad at broadcaste SSID (side 22 i manualen)
- Filtrer MAC adresser (så det kun er din computer der kan komme på, side 23 i manualen)
- Krypter Din forbindelse, med WPA128 bit. (side 27 i manualen, kræver også opsætning af din windows)
Avatar billede zenit Nybegynder
08. juli 2004 - 10:05 #2
Jeg har gjort de første to ting, tror jeg, men da jeg skulle gøre det sidste satte jeg den til Shared og så ville den derefter ikke gå på Internettet. Hvordan får jeg den til det igen?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juli 2004 - 10:41 #3
Du slår det da bare fra igen! Du går ind i Routeren og slår den tilbage på ingen beskyttelse. Men grunden til at du ikke kan komme på internettet er at du ikke har sat din computer op med den shared key, som du vil bruge! Krypterings nøglen skal være den samme i begge ender, ellers er der ikke forbindelse.
Avatar billede zenit Nybegynder
08. juli 2004 - 11:04 #4
Problemet er bare, at jeg ikke kan komme ind i indstillingerne på routeren, for jeg plejede at skulle skrive http://192.168.1.1 og så kom jeg ind i indstillingerne og det kan jeg ikke mere?
Avatar billede zenit Nybegynder
08. juli 2004 - 11:05 #5
Og hvorhenne kan jeg instille computeren til det?
Avatar billede zenit Nybegynder
08. juli 2004 - 12:03 #6
Er der andre, som ved noget?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juli 2004 - 12:07 #7
Zenit>> Hvis du har låst dig selv ude, ved at sætte noget sikkerhed op, skal du tilgå routeren via en af de andre maskiner (altså ikke den maskine der er på trådløst).

Se mere om at sætte sikkerhed op her: http://compnetworking.about.com/cs/winxpnetworking/ht/wpainwindowsxp.htm

Desuden syntes jeg at du skal læse det der står om trådløs sikkerhed i manualen (her mener jeg den manual der ligger på den medfølgende CD-ROM.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juli 2004 - 12:21 #8
Avatar billede zenit Nybegynder
08. juli 2004 - 12:23 #9
Okay!

Nu har jeg så resettet det hele og gjort de to første ting du skrev.
Hvordan sætter jeg den så også op, så jeg kan få netværk til at fungere igen?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juli 2004 - 21:05 #10
Er du på nettet med den trådløse?
Er det netværket mellem de enkelte maskiner du vil have til at virke?
Har du shared drev på de enkelte maskiner?
Hvad virker lige nu?
Avatar billede zenit Nybegynder
09. juli 2004 - 20:57 #11
Lige nu kan jeg komme på nettet med den bærbare maskine, men jeg kan ikke få netværket til at virke mellem de enkelte maskiner. Jeg vil gerne kunne se de mapper og drev, jeg har delt på maskinerne og kunne udskrive fra den PC, der har en printer tilsluttet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. juli 2004 - 09:22 #12
Har do delt de mapper, drev og printere du vil have adgang til via netværket? På hver enkelt maskine skal disse resourser deles ud!

Desuden skal en Eventuel firewall (zonealarm) sættes op til at PC'er i den "sikre zone" må kunne se hinanden!
Avatar billede zenit Nybegynder
11. juli 2004 - 11:08 #13
Jeg har delt mapper, drev og printere, men har ikke gjort noget med firewallen. Norton Firewall 2002 - det behøvede jeg heller ikke før, da jeg brtugte kabel og de godt kunne se hinanden. Men hvordan gør man det med firewall?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. juli 2004 - 20:38 #14
Virkede det også før med firewallen, eller er firewallen også ny?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. juli 2004 - 08:47 #15
Ved Zonealarm skal man sætte en trusted zone. Det skal man formentligt også på din firewall. Denne Zone er bestemt af IP adresser og disse er sikkert blevet ændret med Routeren. Kontroller lige dette.
Avatar billede zenit Nybegynder
18. juli 2004 - 10:50 #16
Netværk virkede også før selvom jeg havde firewallen inde. Jeg må vist lige have prøvet Zonealarm. Men er det så kun på den bærbare jeg skal installere det?