Avatar billede bammik Nybegynder
06. juli 2004 - 19:17 Der er 15 kommentarer

DVD menuer- hvad bruger profferne

Hej jeg er begyndt at lave mine egne DVD'er af ferieklip ,fødselsdage og den slags men der mangler lige prikken over i'et.

Jeg kunne nemlig godt tænke mig at lave nogle rigtig gode/professionelle menuer med undermenuer,musik,lydeffekter på knapper, animationer på menuen og måske easter-egg's.
men kan det lade sig gøre og hvilket program skal der bruges?

Jeg har været i en del computer forretninger enten indrømmer de at de ikke aner det ellers siger de "pinnacle er det bedste der findes" og der er jeg så ikke helt enig.

Håber der er en med et godt svar på hvad Profferne bruger.
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
06. juli 2004 - 20:46 #1
Du kan prøve at læse med her http://www.eksperten.dk/spm/507587

Jeg bruger selv Ulead Factory 3, men jeg skal indrømme at det ikke er profesionelt, men det opfylder til fulde mine krav.

Adobe har også DVD Encore, som skulle kunne det meste.
Avatar billede bammik Nybegynder
06. juli 2004 - 22:04 #2
Tak for linket, men der bliver snakket en masse redigering og ikke ret meget DVDmenu, og lige nu er det ikke redigering jeg leder efter men en ren menu designer der kan alt! det er måske store ord men det ville være spændende at prøve.
Avatar billede henninga Novice
06. juli 2004 - 23:10 #3
Pinnacle Impression
Sonic Vegas
Adobe Encore
Sonic Producer

Der er mange at vælge mellem, men det letteste vil nok være at se på de forskellige hjemmesider og læse hvad de kan.
Avatar billede bizty Nybegynder
10. juli 2004 - 17:14 #4
Jeg bruger som regel Adobe Encore. Det gør jeg fordi det er super avanceret, men logisk opbygget og så er det fuldt ud integreret med photoshop. dvs. at den genkender lagene i din .ps fil så du kan vælge hvad der er knapper og hvad der er skygger osv.
Avatar billede bammik Nybegynder
11. juli 2004 - 15:00 #5
Tak for svarene, jeg har læst lidt om de forskellige programmer og tror jeg vil se lidt nærmere på Adobe Encore.

men det undre mig stadig hvad profferne bruger.
Avatar billede henninga Novice
11. juli 2004 - 23:12 #6
Profferne bruger f.eks. Pinnacle Impression.
Der har du mulighed for:
Audio: Op til 8 audio spor indeholdende PCM (48KHz)eller MPEG2. Op til 6 spor indeholdende Dolby Digital (48KHz). Op til 4 spor PCM (96KHz). Op til 2 spor med MPEG-1 (48KHz).
Et audio spor kan indeholde MPEG-1, DD eller PCM Audio.
Undertekster: Mener man kan lægge 16 forskellige subtitles ind som programmeres med landekoder.
HenningA

ps. Hvem mener du iøvrigt med "profferne" ;o)
Avatar billede bammik Nybegynder
12. juli 2004 - 06:50 #7
Hej Henninga: Når jeg siger profferne mener jeg dem som har lavet menuer på købe DVD. Jeg har nogle musik DVD som har ret gode menuer der er nogle effekter som er ret gode (når du vælger noget som fører dig til en anden menu viser den et lille videoklip i mellemtiden, og der er easter-egg's som jeg syntes er ret sjove, og selve menuen er levende altså med musik, annimeret baggrund og "liv" i knapperne når du trykke på dem kommer der en lyd).
og tak for dit svar Henninga.
Avatar billede henninga Novice
13. juli 2004 - 00:00 #8
Når de laver menuer bruger de video til baggrund. Det kan du også benytte i flere af ovennævnte programmer.
Hvis du har prøvet at rippe en DVD med f.eks. DVDShrink, kan du se hvordan menuerne er opbygget af mange forskellige dele. Faktisk er det flere videofilm du navigerer rundt mellem.
Og ja, nogle af dem er meget flotte.
Avatar billede bammik Nybegynder
16. juli 2004 - 16:00 #9
Henninga: ok, det program kender jeg ikke men det lyder spændende at man kan se de dele det bygget op af. det må jeg lige kigge på en af dagene, har lige lidt travlt med min ferie.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
27. juli 2006 - 13:43 #10
Hej med dig,
Jeg må så i dine termer betegnes som en af profferne, Det er typisk Sonic's produkter der anvedes rundt om, variende en smule efter om det er et PC eller MAC miljø. De har hver deres fordele og ulemper. Men der er også "proffer" der sidder med Encore i dag, pinnacle er derimod gået pænt tilbage i popularitet, såvidt jeg ser det rundt om.

I dag giver mange af programmerne også de samme muligheder, DVD-formatet er i sig selv forholdsvis primitivt, og det er derfor kreativiteten der skal i brug, og tommelfingerregler og erfarring der skal skabe et godt solidt og funkionelt produkt, med den største mulige kompatibilitet.
Avatar billede henninga Novice
27. juli 2006 - 21:47 #11
Ja nu er der jo gået 2 år siden sidste indlæg til dette spm, så der er jo sket en masse hvad angår dvd-author programmer  ;o)
Sonys DVD Architect er faktisk et rigtigt godt program med alle de muligheder man kan ønske sig. Adobe Encore er der osse mange der bruger.
Det største problem med programmerne er om de laver kompatible DVD'er - altså hvorhenne man kan afspille de DVD'er man laver. Jeg har brugt lang tid på at prøve forskellige programmer og blev glad da jeg fik lavet nogle DVD'er på Final Cut Pro (Mac) som kunne afspilles på Sony, Samsung, LG plus mange forskellige "billige", men desværre ikke på en ProSonic. På samme måde med DVD-Architect - her var det Phillips afspiller den var gal med. Jeg aner ikke hvad der er galt.
Mit gode gamle SpruceUp program kan ikke lave avancerede DVD-menuer etc., men til gengæld kan skiverne læses af alle dvd-afspillere  :)

/Henning
Avatar billede cgleerup Nybegynder
28. juli 2006 - 10:02 #12
Henninga > sorry, så det i en søgning, havde ikke bærmærket tidspunktet :o)
Dit problem omkring kompatible DVD'er er jeg dog ikke helt enig i. Som jeg skriver er der simple men faste grundregler man bør overholde, altså tommelfingerregler baseret på erfarringer igennem flere år i branchen generelt. - overholdes disse kan langt de fleste programmer lave kompatible DVD'er.

Derudover er det vigtigt at folk vil forstå problematikken med brændehastigheden, hvis folk arbejder med DVD-R istedet for + og så vil sætte brændehastigheden ned til max 2xSpeed gerne 1xSpeed, så undgår man mange af de finurlige problemer der kan opstå når man ikke arbejder til DLT. Men også ting omkring programmeringen, menustrukturen, mængden af data på disken, og mængden af data i én stream kan have stor indflydelse.
Og ja - så er det at man kan anklage programmerne, for nogle af dem giver mulighed for at lave en masse hurlumhej som stortset ingen afspillere understøtter, og hvis ikke man ved at man skal undgå disse ting, så kan det jo give ret store problemer.
Avatar billede henninga Novice
29. juli 2006 - 11:02 #13
Hej igen
Grundregler - du skriver ikke hvad det er så det er jo lidt svært at forholde sig til :)
"Men også ting omkring programmeringen, menustrukturen, mængden af data på disken, og mængden af data i én stream kan have stor indflydelse.
" - hvor finder man oplysninger omkring det ?  Er det noget erfaring du vil viderebringe ?

/Henning
Avatar billede cgleerup Nybegynder
31. juli 2006 - 13:04 #14
Det er "regler" der kan være svære at besvare i skriftform, men jeg kan da nævne et par stykker. Dels skal du altid bruge dvd-r, dels skal du aldrig brænde dine skiver med højere en 1xspeed hvis det er muligt. Derudover bør en menu aldrig indeholder mere end 32 knapper, og aldrig have overlappende subs, selvom authoring programmet tillader begge muligheder. - Angående data på disken skal man aldrig fylde den hel, en dvd-5 (single layer) bør således efter manges tommelfingerregler aldrig indeholde mere en 4,3 gb materiale, men jeg vil dog mene at 4,5 er mere realistisk.
En stream bør aldrig være under 1 sek. i forbindelse med overgange osv. Og skal det i give en fornuftig oplevelse for brugeren bør det sidste billede i en overgang altid være still i minimum 8 frames.

- puha - der er mange, hvor skalg jeg næsten starte og hvor skal jeg stoppe. Her var i hvertfald lidt!
Avatar billede henninga Novice
31. juli 2006 - 16:34 #15
OK ok - jeg kan se listen er lang ;o)
Ja trods problemerne får vi jo lavet nogle DVD'er og det er jo hovedsagen.
Tak for input cqleerup.