Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 18:58 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

sikkerhed til wireless

Hej med jer. Har d.d fået installeret en router, så nu er jeg blevet en del af det trådsløse netværk.Jubii.Men, hvordan sørger jeg for at der ingen gæster "kigger" ind til mig og min pc samt bruger min stofanet linie som jeg betaler forbrug på? Dvs. hvordan får jeg den 100% bedste sikkerhed i forbindelse med mit trådsløse netværk?????

Har en topcomWBR611+wireless USB stick. XP home. AVAST 4 internet protection.
Avatar billede espersen Novice
06. juli 2004 - 19:14 #1
her er en rigtig fin artikel om emnet ; http://www.eksperten.dk/artikler/117

det kan næsten ikke skrives bedre ;o)
Avatar billede espersen Novice
06. juli 2004 - 19:15 #2
Desuden en om sikkerhed på din PC/laptop : http://www.eksperten.dk/artikler/32
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 19:24 #3
ja det er da en ganske god artikel.Dog synes jeg ikke der er en form for 5 trins guide - "gør sådan" for 100% nybegyndere som mig.
Jeg har sat en 128 M/BIT på og derefter lavet en 28 tal/bogstave kombination som kode. Samtidig har jeg firewall på alle linier.
Men er der mere????? andet end at sætte signal ned og lave en kontrol med rækkevidde? Og nej, jeg laver ikke huset om.....!!!:)
Avatar billede espersen Novice
06. juli 2004 - 19:29 #4
har du ordnet pkt. 6 + 7 ?
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 19:39 #5
ja det må være det jeg har gjort via en support.
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 19:46 #6
har læst begge 2. De er gode.
ved ikke hvor jeg finder mine logfiler? ( er det midlertidige internetfiler?)
Hvad er IDS?
jeg er faktisk lidt i tvivl om jeg har oprettet en wep kryptering eller en mac adresse kryptering. Hvor ser jeg forskellen?
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2004 - 19:50 #7
hvis du ahr brugt mac-adresse det er adressen på dit netkort!

Mern din topcom understøtter da en bedere form for kryptering nemlig WPA, men det kan kun bruge4s hvis du køre XP over hele linien.
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 19:58 #8
jeg har kun Xp på min ene bærbar som den eneste pc.

jeg har ikke tastet nogen adresse ind nogen steder. Har kun valgt at sige enable wep og derefter lavet en 128MBIT kode.
Men hvor ser jeg om jeg har en WPA kode?

ellers mange tak for hjælpen indtil videre....:)
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2004 - 20:01 #9
du kan ikke køre med både WEP og WPA du kan vælge ;) og hvsi du ikke har muligheden endnu så skal du finde en nyere firmware til din router, samt finde den opdatering hos microsoft, som gør at din computer understøtter wpa (det er ikke en kritisk, men en anbefalede opdatering)
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2004 - 20:06 #10
nå du kan slet ikke bruge WPA det findes ikke i din router (har lige kigget i manualen og på nettet) så kan du ikke gøre andet end WEP krypterin og Mac-filtrering.
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 20:09 #11
ok. Det går stærkt det her.
mac kryptering mangler jeg måske, men hvor kan jeg se det?
ved at åbne min router side og se det der et sted?

Samme spørgsmål med wep kryptering?

Mine point går til dig......
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2004 - 20:13 #12
ja du skal logge ind i din router, også burde det være under advanced og security. goså se om det er slået til! men hvis du ikke har tastet en kode ind i din computer selv, så har du ikke slået wep til.
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 20:18 #13
jeg kan se at man "bare" kan åbne et browser, derefter logge ind på min router, derefter kan man jo se ens lange kode. det er da ikke særlig smart.
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2004 - 20:54 #14
Det er jo derfor du også skal ændre og brtuge gode passwords på din router, men hvis du har opsat mac og wep på din router! så kan de jo ikke logge ind i den før de alligevel har brudt koden! m.m. at de har koblet sig på via kabel.
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 21:05 #15
ja det er korrekt. Tror at det hele er i orden nu. Har dog ikke tastet en MAC addresse ind-med mindre alle synes det er vildt nødvendigt?????
Håber det er ok med den kode jeg har tastet ind på både rouder og USB adabtor for at de 2 kan snakke sammen.
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2004 - 21:09 #16
hvis du bare har valgt en svær nok kode er der ikke nogle problemer! hvis du bruger mac-filtring også så vil du selvfølgelig øge din sikkerhed! men det vil også gå ud over den hastighed du kan overføre data.
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 21:17 #17
super. Tror det hele holder nu.
Sidste spørgsmål....sorryyy...!!!!:)

Hvis jeg vil taste en MAC kode ind, skal jeg så taste koden bagpå routeren eller bagpå USB adabtoren? Det er en 12 cifre kode.

Det skal jo helst ikke gå galt, for så er der jo ikke adgang mellem de 2 mere....

Når den skal tastes ind på routerens "hjemmeside" skal jeg samtidig taste et navn, hvad er det for et navn?

OK, det blev til 2.... - korte
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2004 - 21:30 #18
Det er den kode som står bag på dine adaptore!

routerens hjemme side er det som du ahr som gateway ip (findes således start ->kør ->cmd ->ipconfig)
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 21:36 #19
ok. super.
Tak for denne gang og al din tid...

Der kommer helt sikkert mere.

KONNE
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2004 - 21:41 #20
så må du jo bare stille nogle flere spørgsmål
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 21:41 #21
er der kommet point?

første gang...
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 21:45 #22
det skulle da lige være hvordan jeg får lyd ind på min hjemmeside?
f.eks. en intro lyd

samtidig har je nogle små videoer, hvordan får man dem lagt ind?

bruger frontpage 2002.

Måske skulle jeg bruge noget andet, men er 100% nybegynder.....!
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2004 - 21:51 #23
jpe der er kommet point!

Det med hjemmesider m.v. aner jeg ikke noget om!
Avatar billede konne Nybegynder
06. juli 2004 - 21:52 #24
det er helt cool.

TAKKER.
Avatar billede espersen Novice
06. juli 2004 - 22:10 #25
uha; I er kommet langt ;o)  - fik lige set "24 Timer"

...tak for point
Avatar billede kenp Novice
06. juli 2004 - 22:20 #26
espersen ->var der det *G* ja du skulle jo se fjernsyn så jeg fortsatte ;)
Avatar billede espersen Novice
07. juli 2004 - 14:28 #27
jeps ;o)  man skal jo lige følge med  -  lidt serie-freak er man vel altid
Avatar billede kenp Novice
07. juli 2004 - 14:56 #28
;) *GG*