Avatar billede siemenz Nybegynder
03. juli 2004 - 22:40 Der er 9 kommentarer

Computeren kan ikk starte op

heysa

har lige købt en 160 gigabyte harddisk som skulle sidde sammen med min Anden 120 giga om Cd-rom drev og brænder... jeg satte den til og det hele virkede... den kørte som en drøm ..

men fik herefter kigget i Speedfan og så at temp lå på 45 grader på min seagate disk fordi at de lå så tæt på hindanden .. Så jeg rykkede seagate disken op til et af de steder hvor Cd-rom drevne skal sidde og lod den nye maxtor blive nede i harddiskrammen .. jeg satte alle kabler i igen .. præcis som de havde siddet før.. men nu starter den og alle pærer lyser Cd-rom og Brænder og Computer lyser som om den kørte på fuld speed!... og skærmen tænder ikke (har tjekket graffikkort virker på anden computer)

Hvis i kan svare på hvad jeg har gjort galt så ville det være  meget meget meget!rart ..

på FOrhånd Tak

/SiemenZ
Avatar billede moernmik Nybegynder
03. juli 2004 - 23:25 #1
Hmm, Har du pillet rundt på master/slave jumperne?
Avatar billede cooldog_1 Nybegynder
03. juli 2004 - 23:43 #2
kablerne som du rykker rundt på hedder IDE kabel.
Nu ved jeg ikke hvor meget du har forstand på computer, men det du har gang i er et større projekt.
Som standart sidder der 2 IDE kabler fra bundkortet, som man kan bruge til at tilføje en exstra harddisk eller et exstra cdrom drev. det beste er at du køre de 2 harddiske på et IDE kabel og de 2 cdrom drev du har, på det andet, det gør at det ikke går så langtsomt med at gå fra den første harddisk til den anden.

Fejlfindning:

Det der kan være galt med cdrom og brænder, er at brænder og cdrom drevet stå og slås om
Første pladsen, altså det skal forstås sådan, at der sidder bag på cdrom drevet og brænder som noget der hedder en jumper, der kan du se om dit cdrom drev står på MASTER, hvis det ikke gør det, så skal du flytte jumperen over på MASTER og Brænderen skal du sætte over på SLAVE. Det samme gør du også ved dine 2 harddiske, men du skal lige huske, er at den Harddisk som har et styresystem installeret på skal du sætte til MASTER og den anden SLAVE.
Vis det ikke er Noget af det jeg har skrevet som er galt , så skriv, men tjek lige om det er galt med kablerne.
Avatar billede halifax Nybegynder
04. juli 2004 - 01:08 #3
moernmik og cooldog_1 - I har vist læst spm. forkert.
Citat: "den kørte som en drøm .."  og  "jeg satte alle kabler i igen .. præcis som de havde siddet før.."

Han har bare flyttet diskens placering i kabinettet. Og ellers sat kablerne som FØR og har ikke flyttet på jumpere! Hvorfor dog også?
Og så vl den bare ikke starte op.

Du har vel ikke haft noget til at røre et eller andet på bundkortet så goget kan være futtet af? Forhåbentlig ikke.

Ellers må mu prøve at tage alle drev fra undtagen den opr. harddisk og se om den så vil starte op. Og herefter tilslutte øvrige drev et for et, og se om det vil virke som før.
Avatar billede siemenz Nybegynder
04. juli 2004 - 12:10 #4
Har prøvet alt ... HAr prøvet at sætte begge diske som marster ... og har prøvet at køre alle med CS... og har skiftet alle mine IDe kabler ud ...

og har prøvet at sætte brænderen som MArster og Cd-rom som slave.. og diskene med CS ... ( som det stod før) men intet hjælper ...

det kan næsten kun være en MOBO Fejl hvilket jeg ikk håber!

/SiemenZ
Avatar billede halifax Nybegynder
04. juli 2004 - 14:28 #5
Det lyder bestemt ikke rart.  :(  Og du lyder ikke til at være nogen novice, der ikke véd hvad du kan og skal prøve. Din mistanke til MOBO lyder desværre ikke helt ved siden af. . .  måske IDE-controleren på kortet.

Kan du boote fra cd-rom (Win2000 eller XP) eller en 98'er diskette, evt med alle drev koblet fra?

Har du mistanke om at noget kan være galt med strømforsyningen? At den fx. ikke leverer strøm nok til at grafikkort kan "tænde"?
Avatar billede siemenz Nybegynder
04. juli 2004 - 17:57 #6
WeE...

Smed en af mine Andre blokke ram i ...

det var sQ det der var galt ... havde lige Skudt 512 mb ram af.. :(

Så nu må jeg sQ køre med 256 :( :/ ....

Men ellers tak for hjælpen alle.. :D

/SiemenZ
Avatar billede halifax Nybegynder
04. juli 2004 - 22:47 #7
Hmm...  Jaee der kan ske de mærkeligste fejl med computer.
Du skal lige have spørgsmålet lukket. Opret selv svar og accepter dig selv - du fandt selv ud af det. Selv om det var noget (der sidder) på bundkortet.  :)
Avatar billede siemenz Nybegynder
06. januar 2005 - 23:02 #8
den er klaret
Avatar billede halifax Nybegynder
07. januar 2005 - 13:16 #9
Fino. Så skal du bare have eget svar akcepteret for at lukke spørgsmålet.