Avatar billede mikstor Nybegynder
01. juli 2004 - 21:38 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

Direkte netværk forsvundet efter ADSL tilslutning

Hej eksperter...

Jeg har et problem med en router hvor jeg har koblet et ADSL stik og tre computer netværksstik til...
Problemet er at der ikke er nogen direkte kontakt, dvs. at man ikke kan komme ind på hinanden computere. Man kan sagtens sende noget gennem fx MSN Messenger som så kører med netværkshastighed mellem computerne...

Alle computere kører med Windows XP, men den ene kører så med Professionel mens de andre kører med Home.

Håber i kan hjælpe...
Avatar billede lykholt Nybegynder
01. juli 2004 - 21:46 #1
Det må have noget at gøre med enten arbejdsgruppen og/eller ip adresserne.
Hvad er ip adresse og subnet på de tre PC'ere?
Er de i samme arbejdsgruppe?
Avatar billede mikstor Nybegynder
01. juli 2004 - 22:04 #2
hvordan er det lige man tjekker ip adressen og vi er i samme arbejdsgruppe
hvad er subnet?
Avatar billede hindkaerdk Nybegynder
01. juli 2004 - 22:10 #3
Du kan checke IP-adressen ved at skrive: IPCONFIG i en kommandoprompt. (Start -> Kør -> cmd)

Når du så finder ud af IP-adresserne på de enkelte maskiner, kan du prøve at pinge og søge efter dem under netværk - det gør fejlsøgningen lettere.
Avatar billede lykholt Nybegynder
01. juli 2004 - 22:11 #4
Du starter en dosprompt  (tryk start vælg kør og skriv cmd)
Nu taster du ipconfig /all
herefter kommer bla din ip adresse og dit subnet.
De tre Pc'ere skal have ip adresser der ligner hinanden men det 4. tal skal være forskelligt. De skal have samme subnet, sandsynligvis 255.255.255.0.

Arbejdsgruppen finder du ved at højreklikke på denne computer, vælge egenskaber og herefter vælge fanebladet"computernavn". De skal være i samme arbejdsgruppe. Hvis ikke kan det skiftes fra samme faneblad.

Du skal også gerne kunne pinge alle 3 computere's ip adresse.
Avatar billede mikstor Nybegynder
01. juli 2004 - 22:12 #5
jeg er rimelig nybegynder...

hvordan pinger jeg en computer?

Ip'en på den ene er: 192.168.1.1
Undernetmaske (tror det er subnet): 255.255.255.0
Standardgateway: 192.168.1.254
Avatar billede lykholt Nybegynder
01. juli 2004 - 22:15 #6
igen start dos prompt.

skriv ping netværksadressen du fandt tidligere
kunne se sådan ud "ping 192.168.1.1"

hvis du får besked på at anmodningen fik timeout så kan de ikke "se hinanden" og så hjælper det ikke noget med arbejdsgruppen.

Hvad var forresten ip adresserne og subnettet?
Avatar billede mikstor Nybegynder
01. juli 2004 - 22:22 #7
Den første computer:
Ip: 192.168.1.1
Subnet (er det ike undernetsmaske?): 255.255.255.0

Den anden computer:
Ip: 192.168.1.2
Subnet (er det ike undernetsmaske?): 255.255.255.0

Den tredje computer:
Ip: 192.168.1.3
Subnet (er det ike undernetsmaske?): 255.255.255.0
Avatar billede lykholt Nybegynder
01. juli 2004 - 22:25 #8
IP og subnet er ok.

Hvordan med ping af de tre adresser. (fra samme PC)

Er der opsat nogen firewall på PC'erne?
Avatar billede mikstor Nybegynder
01. juli 2004 - 22:32 #9
ja der er opsat firewall på alle tre computere
Avatar billede lykholt Nybegynder
01. juli 2004 - 22:34 #10
Så skal du nok prøve at slå dem fra.
Avatar billede mikstor Nybegynder
01. juli 2004 - 22:43 #11
Jeg prøvede noget andet men på den ene computer da jeg ville oprette et netværksted siger den nu at jeg skal skrive et websted, et FTP-sted eller en netværksplacering...

hvordan finder jeg ud af hvad jeg skal skrive her?
Avatar billede netspec Nybegynder
02. juli 2004 - 12:46 #12
1. Test først om netværksforbindelsen er i orden mellem PC'erne

-> Ping 192.168.1.x (altså fra 192.168.1.1 skal du ping'e 192.168.1.2 og 1.3 osv.)

Hvis du får svar fra de andre maskiner, så er selve netværket ok. Herefter er det så et spørgsmål om konfiguration af PC'erne.

2. Hvilken firewall er der på maskinerne? Er det Windows XPs indbyggede? Prøv at slå firewallen fra på maskinerne for at se om netværket så virker.

Diverse:
- undernetmaske er det samme som en Subnet Mask
- mht. oprettelse af netværkssted, kan du angive en netværksplacering: \\192.168.1.2
eller direkte til en delt mappe \\192.168.1.2\NavnPåDeltMappe
Avatar billede mikstor Nybegynder
03. juli 2004 - 23:12 #13
Jeg fik det til at virke på en anden måde men jeg vil lige give dig, lykholt, lidt point for besværet...
Avatar billede lykholt Nybegynder
04. juli 2004 - 00:20 #14
Takker