Avatar billede h0m1 Nybegynder
01. juli 2004 - 12:52 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Posteringskontoen "Privatforbrug"

Er der nogen der ved, hvorfor kontoen "Privatforbrug" ikke er til stede i standard-kontoplanen? Er man virkelig nødt til selv at oprette sådan en?

Hvis ja, hvorledes skal dette så løses? privatforbruget må jo som bekendt !ikke! påvirke årets resultat.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. juli 2004 - 13:51 #1
"Hævet privat" kan/bør indgå som en konto under Egenkapital, eller blot posteres under "Mellemregning, hvis en sådan findes i standardkontoplanen (kender den ikke). Ellers opretter du bare disse konti efter behov.
Egenkapital kan være summen af flere konti, fx

o Ihændehaverindskud
o Opsparet i tidligere år
o Årets overskud
o Hævet privat
o Mellemregning
Og summen hedder så 'Egenkapital ultimo'.

Kilde: http://www.startfirma.dk/spm/1654
Avatar billede h0m1 Nybegynder
01. juli 2004 - 14:12 #2
Det er bestemt en brugbar løsning - utroligt at jeg ikke selv havde set det :)

Men mange tak for hjælpen!