Avatar billede anticlockwise Nybegynder
01. juli 2004 - 10:54 Der er 6 kommentarer

Billig i strøm ? Spare på strøm - PC - råd til køb

Som mange andre opdager man pludselig en dag hvor dyr en PC er at have kørende. Som mange andre er PC'en desværre bare tæt på omdrejnings punkt for hverdagens små begivenheder som musik, mail, nyheder, msn m.m..
En almindelig stationær PC på 300 W koster ca. 2 at have tændt i 4 timer, altså = 12 kr. per døgn, igen = 4380 kr per år.

Er der ikke billige løsninger på det ?

En bærbar ?

Og sjovt at butikkerne ikke invistere lidt mere annoncerings penge i dette fænomen, for det er alvorligt mange penge man kan spare på et år.

En barebone (en af de små fede sager) ?

Er der nogen der ved noget om dette og som kan give råd ?

! Mit spørgsmål går ikke på standby-udgifter, for der bliver 'hele computer bordet' slukket på stikkontakten.
Spørgsmålet drejer som reduktion af udgift ved at have computer-enheden tændt (kabinettet med harddisk, processor m.m.)

Med venlig hilsen

Jakob Jørgensen
Avatar billede peet-49 Novice
01. juli 2004 - 10:57 #1
Det største strømforbrug kommer fra en CTR skærm, de fleste penge spares ved, at skifte til TFT skærm.
Avatar billede dmcn Praktikant
01. juli 2004 - 11:36 #2
Din udregning passer ikke helt - det er korrekt at din strømforsyning *kan* yde 300 w, men den gør det praktisk talt aldrig. Det hele afhænger af hvor meget den belastes, altså hvor mange enheder den skal levere strøm til (harddiske, optiske drev, store processorer, stort grafikkort, evt. skærm osv.).
For at finde ud af præcis hvilke enheder der bruger mest strøm, kan du låne en strømmåler ved dit elselskab. Kobl den på skærm, computer osv., og se hvor meget du rent faktisk bruger, og lav så udregningen igen. Du burde få et noget lavere resultat.
Avatar billede hmmhelpinghmm Nybegynder
01. juli 2004 - 12:02 #3
Du kan også købe et USB dobbelstik, sådan at når pcen slukkes, så slukker dobbeltstikket for det hele! :)

KAn fåes i Fakta for øjeblikket!
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2004 - 20:47 #4
jeg har prøvet med en strømmåler på min pc (P4 , 3Ghz) med en strømforsyning på 360 W. Når den kører bruger pc'en 100 W/time og skærmen 66 W/time. Når den er slukket (ikke med hovedafbryder) bruger pc'en 25 W/time og skærmen 18 W/time. så hvis min pc og skærm kører hele døgnet bruger de ca. 4 Kwatt eller 6 kr. i døgnet. På årsbasis svarer det til 365*6 = 2.190 kr.
Avatar billede hr.usb Nybegynder
02. juli 2004 - 10:04 #5
som "friends" nævner er det god ide at bruge en såkaldt elspareskinne med usb tilslutning,læs mere her
http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=5957&vare_id=342762
Avatar billede bruns Nybegynder
02. juli 2004 - 23:02 #6
Nu kan man jo også få strømbesparende strømforsyninger, bare køb en med Active PFC, det nedsætter strømforbruget fra selve pc'en med op til 40%. Men som Zombie skriver, så bruger en maskine ikke så meget som din udregning antyder, min XP2000+ bruger 5,3 Kw i døgnet, svarende til ca 2900 kr (hmmm, måske skulle jeg ikke have den tændt så meget :-) ). Har dog ikke målt hvad præcist det er der sluger strømmen, monitor eller pc. Skal så også lige siges at min CPU altid kører 100% når den er tændt, da jeg har SETI@home kørende (setiathome.berkeley.edu).