Avatar billede bente-r Nybegynder
30. juni 2004 - 18:49 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Min pc genstarter pludseligt

Jeg har "forbedret" min computer ved at købe nyt bundkort (ASUS A7V600-X) og grafikkort (Sapphire Radeon 9600XT med 256MB DDR-ram) og nu ter den sig pludselig mærkeligt. Den genstarter, når jeg har spillet i ca. 30 min (jeg spiller fx. Heroes 3 og 4, Diablo 2 på Battlenet, Sonic Adventure DX, GTA Vice City og lign), mens der ikke sker noget, hvis jeg fx spiller "Kom og Vind", læser E-mail og lign. I forvejen har jeg en 256 MB DDR-ramklods og en 400W PSU og jeg er næsten helt sikker på, at min søn har installeret den nyeste version af BIOS.

Der er 200 point til den, som kan hjælpe mig med at løse problemet.
Avatar billede celebrity Nybegynder
30. juni 2004 - 18:53 #1
Det kan meget vel være BIOS'en. BIOS'en er kernen i HELE computeren. Men du kan starte med at checke for virus, igen vil jeg foreslå:
http://www.arlet.dk
Avatar billede odni Nybegynder
30. juni 2004 - 18:55 #2
Det kan være, at CPU'en bliver overophedet i følge BIOS. Du kan evt. gå ind og tjekke disse triggerniveauer - og ændre dem. Hvad er temperaturerne i din maskine generelt ?
Avatar billede celebrity Nybegynder
30. juni 2004 - 18:56 #3
En Intel må max være oppe de de 55 grader. En AMD derimod kan blive op til ca. 80 grader.
Avatar billede odni Nybegynder
30. juni 2004 - 19:00 #4
celebrity -> En Intel må max være 75 grader (Northwood-C) ;)

Man skal dog heller ikke udelukkende bedømme på de temperaturer man får fra bundkortet, for de er langt fra de reele temperaturer fra CPU-kernen af. Hvordan har du monteret CPU'en mod køleprofilen?
Avatar billede bente-r Nybegynder
30. juni 2004 - 20:48 #5
Til Celebrity: Jeg har tjekket hele computeren med Panda Titanium Antivirus og den fandt ingenting. Jeg har også tjekket at jeg har alle tilgængelige servicepacks og lign fra Windows.update.

Til Odni: Jeg har hørt, at der skulle være problemer med CPU- og MB-temperaturerne med det bundkort jeg har, men at det skulle blive løst når den senest version af BIOS'en bliver installeret og det er jeg næsten 100% sikker på, at den er blevet.
Jeg har konstant SpeedFan kørende og den viser en CPU-temperatur på ml 39 og 41 grader. Jeg har, i BIOS'en sat den til at ignorere alle andre værdier end selve CPU-temperaturen og jeg overvejer om jeg også skulle sætte den på ignorer.
Jeg har lige sat en ny CPU (Athlon 2400+) og en ny køler i, der skulle kunne klare op til 33-3400+. Jeg må indrømme, at det er første gang, jeg selv prøver at sætte den slags i, men da jeg har overværet det tidligere, gjorde jeg forsøget og det lader da også til at det virker. Så vidt jeg kunne bedømme, var køleren "født" med kølepasta, så jeg kom ikke noget af den slags på.

Håber, at dette svarer på nogle af jeres spørgsmål.
Avatar billede odni Nybegynder
30. juni 2004 - 21:06 #6
Jeg tror ikke der er noget galt med din temperaturer. Men prøv da lige at ignorer din cpu temp via BIOS. Det er et forsøg værd.
Avatar billede cerb Nybegynder
01. juli 2004 - 09:24 #7
Født med kølepasta ? laves det ?
Avatar billede odni Nybegynder
01. juli 2004 - 10:53 #8
cerb --> Ja, hvis du køber en CPU med std. køler til, så har køleren enten en thermal pad el. et lag kølepasta, der selv smører sig ud.
Avatar billede cerb Nybegynder
01. juli 2004 - 10:58 #9
Ok :D smart det vidste jeg ikke
Avatar billede isojumper Nybegynder
01. juli 2004 - 17:23 #10
Har du installeret den nyeste Via 4in1 driver ? http://www.viaarena.com/?PageID=403  Mit eget A7V600 brød sig ikke om at fastwrite er slået til, hverken i bios eller i avancerede indstillinger for grafikkortet i XP. Siden har jeg ikke haft problemer.
Avatar billede isojumper Nybegynder
01. juli 2004 - 17:29 #11
De 256mb ram er i underkanten uanset hvor mange ram grafikkortet har, hvis du kører XP, som gerne selv bruger omkring de 200mb. Derfor burde maskinen dog ikke genstarte, men te sig sløvt.
Avatar billede isojumper Nybegynder
01. juli 2004 - 17:41 #12
Jeg må vist hellere omformulere min tidligere kommentar, kan jeg se.
Du bør installere den nye Via 4in1 driver.
Derudover bør du disable fastwrite i bios, og i avancerede indstillinger for grafikkortet. Det hjalp mit A7V600, og jeg kører med et Radeon 9700 Pro. VPU recover slår jeg også fra.
Et utal af andre Asus bundkort har overhovedet ingen problemer med fastwrite, men A7V600 har.
Avatar billede killr_dk Nybegynder
02. juli 2004 - 15:16 #13
Jeg vil tro at det er din ram blok, har du prøvet at bytte din ram blok ud.
Jeg har selv haft problemer med at min computer genstartede, det var en ramblok, der var fejl i.
Avatar billede bente-r Nybegynder
03. juli 2004 - 16:59 #14
Den ramblok jeg bruger, har jeg haft et godt stykke tid, og der har endnu ikke været problemer med den.

Jeg har installeret den nye Via 4in1 driver, den gamle Catalyst 3.9 driver og har fra starten haft disabled fastwrite i BIOS, men intet hjælper. VPU recover ved jeg ikke lige, hvor jeg skal finde.

Jeg har sat BIOS til at ignorere alle temperaturer og fan-speeds, men det gør absolut ingen forskel.

Jeg overvejer nu, om det vil hjælpe at sætte en ekstra 256MB ramblok i, men tvivler.

Det er meget belastende og irriterende, at jeg snart kun kan spille på Kom og Vind.
Avatar billede bente-r Nybegynder
09. juli 2004 - 18:52 #15
Nu har jeg installeret den allernyeste Catalyst driver, version 4.7 og jeg har fået følgende fejl ved opstart:

Event Type:    Error
Event Source:    System Error
Event Category:    (102)
Event ID:    1003
Date:        09-07-2004
Time:        18:46:41
User:        N/A
Computer:    MOR
Description:
Error code 000000d1, parameter1 88026100, parameter2 000000ff, parameter3 00000001, parameter4 81257dd4.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Data:
0000: 74737953 45206d65 726f7272 72452020
0010: 20726f72 65646f63 30303020 64303030
0020: 50202031 6d617261 72657465 38382073
0030: 31363230 202c3030 30303030 66663030
0040: 3030202c 30303030 202c3130 35323138

Hvis der er nogen, der kan tyde den og fortælle mig hvad det betyder, vil jeg blive mægtig glad.
Avatar billede isojumper Nybegynder
10. juli 2004 - 13:49 #16
Da det snart er et år siden jeg købte boardet, havde jeg indtil nu glemt en væsentlig detalje. Jeg erfarede straks efter indkøbet, at bundkortet ikke ville fungere med mine 2x512 Samsung pc2700 ram(verdens hurtigste pc2700 ram), som ellers fungerede fint på alle andre maskiner, og som stadig gør det. Jeg købte derfor 2x512 Kingston pc3200 HyperX ram, og siden har bundkortet været klippe-stabilt. Jeg har siden samlet adskillige computere med dette board, og selv med almindelige Kingston pc3200 ram(cl 2,5 og cl 3,0) har jeg aldrig oplevet tilsvarende problemer.
Bundkortet bryder sig åbenbart ikke om andre ram-typer end pc3200(400mhz).
Det betyder intet om cpu'ens fsb kun er 266 eller 333mhz.
Avatar billede isojumper Nybegynder
10. juli 2004 - 13:55 #17
Undskyld den forsinkede respons, men jeg er først netop vendt hjem fra ferie :-)
Avatar billede isojumper Nybegynder
10. juli 2004 - 14:10 #18
Jeg kan ikke nu huske, hvilke fejlmeddelelser jeg i sin tid fik, men heller ikke hos mig ville maskinen starte op før ram-udskiftningen, så de har sikkert været meget lig dine. I manualen står intet om disse kompatibilitetsproblemer,- tværtimod, det burde understøtte både pc2100 og pc2700 ligeså, men gør det altså ikke hos mig.
At du tidligere har haft "liv" i maskinen med ikke-pc3200 ram undrer mig.
Avatar billede bente-r Nybegynder
11. juli 2004 - 15:56 #19
I manualen er der listet en række pc3200 ram, som skulle være de eneste, som bundkortet vil køre med, og bl.a. derfor har jeg tøvet med at købe pc3200 ram, da jeg ikke kan finde lige nøjagtig disse ramklodser nogen steder, men jeg har heller ikke været speciel grundig. Bortset fra det så virker maskinen fint, altså bortset fra når jeg vil spille nogle spil.
Avatar billede tz Nybegynder
23. juli 2004 - 09:10 #20
A7V600 er et lorteboard - desværre - jeg har selv et og med samme grafikkort som du - det er ustabilt - jeg har installeret sidste nye bios - det har hjulpet noget, men det er stadigt ustabilt
Avatar billede bente-r Nybegynder
02. september 2004 - 16:50 #21
spørgsmålet lukkes