Avatar billede hvisle Nybegynder
29. juni 2004 - 17:17 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Skifte lys dioder

hejsa folkens

Er det muligt at skifte de grønne lysdioder, på et Abit Max3 bundkort ?
Jeg vil meget gerne ha den skulle lyse blå... hvilket jeg egentligt regnede med den gjorde da jeg købte det.

PS: Jeg er ikke elektriker :)
Avatar billede nico2002 Nybegynder
01. juli 2004 - 11:11 #1
Du kan godt skifte dioden men dertil skal du havde lidt kenskab til elektronik.

Se om du ikke kan finde en som kender lidt til det eller prøv en af de lokale radioforhandler og hør om det er noget de kan gøre for dig, ikke FONA, MERLIN eller andre af de stor afdelinger da de ikke arb. med sådan noget.
Avatar billede pedeskede Nybegynder
15. juli 2004 - 19:54 #2
som nico siger krever det du kender lidt til elektronik.. men du kan sagtens gøre det.... DOG skal du lige sikre dig at den diode du vil montere kan klare samme spænding og strømstyrke som den grønne ( rød og gul 5 mm dioder tager det samme som grøn, men nogen blå dioder kan ikke tåle det samme, dog er det sådan at de fleste blå dioder bruger flere ampere end de grønne så problemet vil oftest ikke opstå)....

først skal du notere dig hvordan dioden sidder på bundkortet ( kig grunddigt på dioden.. på den ene side er den flad nede for neden... det er minus.... du skal montere den nye diode magen til...

nu kommer det svære.. bag på bundkortet skal du nu finde de to steder dioden er loddet fast.. når du har fundet de steder så lodder du den af og lodder den nye på... men HUSK... pas på med loddetin... banerne sidder tætæ på et bundkort så du kan MEGET let ramme nogen forkerte baner med loddetinnet og så er den gal..
god fornøgelse :)
Avatar billede hvisle Nybegynder
31. juli 2004 - 18:33 #3
Tak for hjælpen de herrer, og undskyld ventetiden.