Avatar billede pcnovice Nybegynder
28. juni 2004 - 21:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tabel celle højde påvirker andre celler, selvom den ikke burde?

Hej Eksperter!

På siden www.the-playboys.dk har jeg en tabel bla. med en smal kolonne i begge sider og en bred i midten. I den i midten har jeg et div med en højde på 100%. De to smalle i siderne har rowspan="2", men hvis jeg placerer en tabel i en af disse, så påvirker dennes højde, højden på cellerne i midten?

Jeg ved ikke om jeg kan forklare det bedre end ved at kigge på siden. Den pink-farvede skal kun være 100px høj og den blå skulle så fylde restenen, men jo mere jeg kommer i tabellen i venstre side, jo længere ned flyttes den blå?

What to do?
Avatar billede Slater Ekspert
28. juni 2004 - 21:30 #1
Æhm.. Der er ikke noget der er hverken pink eller blåt her?
Avatar billede pcnovice Nybegynder
28. juni 2004 - 21:35 #2
Ikke hvis du kigger på siden www.the-playboys.dk ?

Der hvor der står "Opret nyt medlem" skulle gerne være pink, der hvor der står "Hej" x mange skulle gerne være blåt!
Avatar billede syvon Nybegynder
28. juni 2004 - 21:46 #3
prøv at sætte denne i din css

table {
table-layout:fixed;
}
Avatar billede Slater Ekspert
29. juni 2004 - 00:22 #4
pcnovice -> Prøvede lige i Internet Explorer, og så kan jeg sjovt nok godt se det.
Men i Firefox, som er standard-baseret, er der intet pink eller blåt.
Avatar billede pcnovice Nybegynder
29. juni 2004 - 09:05 #5
syvon -> prøvede med dit css add-on, det virkede ikke rigtigt. Du kan se resultatet på www.the-playboys.dk/syvon.php . Bortset fra at der ikke skete noget med højden på den midterste kolonne, så blev de tre kolonner lige brede, på trods af at bredten bliver sat i <td>
Avatar billede pcnovice Nybegynder
29. juni 2004 - 19:08 #6
Er der ingen eksperter på Eksperten?
Avatar billede roenving Novice
29. juni 2004 - 19:14 #7
Den løsning, jeg vil anbefale er enten

-- tabeller i tabeller, så det er tre uafhængige tabeller ...

-- eller at du bruger andre elementer (divs !-) til at styre med, og så evt. fylder tabeller indeni ...
Avatar billede pcnovice Nybegynder
29. juni 2004 - 19:19 #8
roenving -> Har prøvet med kun div's, men der kunne jeg ikke sætte en mindste bredte, hvilket jeg gerne ville. Med kun tabeller må jeg se bort fra mit ønske om en stationær side hvor evt. owerflow i højde bliver scrollet udelukkende i midten (det blå felt)
Avatar billede roenving Novice
29. juni 2004 - 20:02 #9
Måske kan du bruge dette som inspiration til en alternativ måde at bygge det op på:

http://www.eksperten.dk/spm/488278, roenving @12/04-2004 01:46:59
Avatar billede pcnovice Nybegynder
29. juni 2004 - 20:45 #10
roenving -> Jo tak, har selv prøvet med noget i samme stil. Det jeg ikke bryder mig om ved den fremgangsmåde er den måde de enkelte div's kører ind over/bag ved hinanden. Tabellen er centreret også selv om du resizer dit vindue, bliver vinduet mindre end tabellen får du bare en scrollbar.

Det der egentligt undre mig er at indholdet i side kolonnerne påviker opdelingen af midter kolonnen, når side kolonnerne har et rpwspan på 2 og midter kolonnen har netop 2 rows?
Avatar billede roenving Novice
29. juni 2004 - 20:56 #11
Ja, den række-logik har jeg også undret mig over ...

-- men den løsning, jeg har vist, skal da voldsomt ned i størrelse, så den først bliver påvirket i ekstremt små størrelser !-)
Avatar billede pcnovice Nybegynder
29. juni 2004 - 21:04 #12
I know! Men hvis det skal være i orden, skal det være det hele vejen ;o) Det er nok et personligt phykisk problem, men sådan er jeg bare.

Min tanke var bare om ikke der var nogen som kunne overskue en løsning med en tabel yderst til at holde en minimums bredte, og så nogle tabeller, div'er eller både og inden i til at styre indholdet.

Jeg har selv prøvet, men kan ikke længere overskue hvad jeg har prøvet og ikke prøvet, og intet af det har virket :-(
Avatar billede pcnovice Nybegynder
14. december 2004 - 13:42 #13
Så er det vist på tide at denne bliver lukket. Tak for indsatsen!