Avatar billede crazylip Nybegynder
21. februar 2001 - 00:23 Der er 19 kommentarer og
6 løsninger

Fejl på harddisken!!

Hej!
Jeg har fået problem med min harddisk, der meldes om flere områder på disken som er skadet, når jeg kører scandisk(Fuldstændig).
Kan dette problem løses med Programmer eller skal harddisken en tur til reparation.
Jeg har prøvet at formatere disken, men uden held.
Det er en IBM 15,3 ATA100, og kun 5 mdr gammel.Hvis disken er ødelagt, burde jeg da få en ny, ik?
Er der nogen der har prøvet det samme!
Avatar billede makse Nybegynder
21. februar 2001 - 00:26 #1
Du kan hente IBM\'s egen drive fitness test på:
http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm
Avatar billede handmade Nybegynder
21. februar 2001 - 00:27 #2
Det er en bytter, vil jeg mene..
Muligvis kan noget Norton Disc Doctor hjælpe på det, men det er langt fra sikkert. Husk at gemme dine data!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
21. februar 2001 - 00:27 #3
du bør helt klart få den byttet! du har 12 måneder garanti fra forhandleren og 2 år fra fabrikken!
Avatar billede kurtj Nybegynder
21. februar 2001 - 00:27 #4
Hvis den kun er 5 måneder gammel og der allerede er bad clusters på, så find din kvittering og få den byttet til en ny.
Avatar billede makse Nybegynder
21. februar 2001 - 00:29 #5
Med drive fitness test får du en fejlkode, hvis der er noget galt.
Det kan du også bruge som dokumentation hos din forhandler.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
21. februar 2001 - 00:30 #6
Du kan helt klart få en ny! Men hvor stor er problemet. Det er ikke ualmindeligt med \"MINDRE\" områder der markeres som beskadiget ved formatering, så hvad taler vi om?
Avatar billede jonaslis Nybegynder
21. februar 2001 - 00:32 #7
Taler vi om størrelses ordenen 3-400kb tror jeg ikke du får en anden!
Avatar billede makse Nybegynder
21. februar 2001 - 00:32 #8
Og ja, din forhandler bør bytte den på stedet.
Jeg har selv haft en IBM 34GXP mener jeg den hed. Den holdt også ca. 5 måneder, og fik så en bad cluster.
Jeg fik den så byttet, men til 75GXP model.
Avatar billede crazylip Nybegynder
21. februar 2001 - 00:41 #9
jeg har lige downloadet Norton Utilities, kan dette program måske hjælpe.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
21. februar 2001 - 00:43 #10
Nu må du altså komme med resultat af det her, når det foreligger. Jeg tror ikke det holder vand man bare får en Hdd byttet såååen. Jeg har selv en der har kørt med SAMME antal bad cluster i 2 år, no problem.
Avatar billede crazylip Nybegynder
21. februar 2001 - 00:43 #11
jonaslis, jeg ved ikke hvor mange KB på disken der er fejl på, men der vises 12 B\'er(bad sectors) når jeg kører scandisk.
Avatar billede makse Nybegynder
21. februar 2001 - 00:48 #12
Hent den Drive Fitness Test, så får du at vide om den er gal.....
Avatar billede tkm Nybegynder
21. februar 2001 - 00:55 #13
En HD af nyere dato med bad clusters bør byttes med det samme.
Bad clusters bør ikke opstå på en moderne disk, og slet ikke efter 5 mdr. Accept af bad clusters var meget normalt før i tiden, men absolut ikke med nutidens HD teknologi.

IBM\'s egen commentar til bad clusters er:
\"If any of these utilities is unable to repair damaged data, or indicates that the hard disk has physical damage, you may need to have the hard disk checked by a qualified service professional.\"
\"These utilities\" henviser til Scandisk og Drive Fitness.

Du kan finde DriveFitness på:
http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/welcome.htm#Drive fitness
Avatar billede crazylip Nybegynder
21. februar 2001 - 00:59 #14
jeg har lige kørt programmet, og der var fejl på disken.Herefter stod der om jeg ville \"erase disk\", og reparere de steder på disken som var skadede.Det gjorde jeg ikke , da jeg ville høre om det hjælper eller hva??
Avatar billede makse Nybegynder
21. februar 2001 - 01:00 #15
Hvilket program snakker vi om. Norton eller Drive Fitness Test?
Avatar billede crazylip Nybegynder
21. februar 2001 - 01:01 #16
drive fitness!
Avatar billede bo.morville Nybegynder
21. februar 2001 - 01:02 #17
Jeg havde en disk, som jeg fik byttet efter ca. 1 år 3 mdr. da den begyndte at udvikle Bad clusters. Der er vist ikke tvivl om at der foreligger en mangel når disken begynder at udvikle Bad sectors, derfor har du krav på at få repareret den (hvilket jeg ikke ved hvordan skulle kunne lade sig gøre), eller få den ombyttet. IBM plejer i øvrigt at være ret gode til at give nye diske (har også fået skiftet en i min bærbare).

Mit bud lyder på at du skal tage en tur til forhandleren, der så bare skal bytte den...
Avatar billede makse Nybegynder
21. februar 2001 - 01:03 #18
Det er ikke sikkert det hjælper, men hvis du ikke har noget du vil gemme på disken, så prøv.

Hvilken fejlkode fik du?
Avatar billede crazylip Nybegynder
21. februar 2001 - 01:06 #19
jeg prøver lige,da jeg har ikke noget vigtigt på disken lige nu- jeg har jo oxo formateret den ca 4-5 gange idag *LOL*
Ses når jeg har prøvet!!
Avatar billede tkm Nybegynder
21. februar 2001 - 01:16 #20
Jeg ville personlig ikke turde ligge noget som helst værdifuldt på en disk er een gang har haft bad clusters. Bad clusters antyder jo mere end kraftigt at der er en fysisk fejl på disken, og derfor vil den tvivlsom cluster som er blevet \"reddet\" ved en formattering med stor sandsynlighed dø igen efter noget tid, med mulig datatab til følge.
Avatar billede crazylip Nybegynder
21. februar 2001 - 02:30 #21
ja så er jeg tilbage, med en harddisk uden bad sectors.
Men hvor længe? Det kan vel hurtigt opstå igen, når problemet har været der før?
Avatar billede jonaslis Nybegynder
21. februar 2001 - 10:24 #22
Det var ikke min mening at anbefale du beholdte HDen, men som du skrev: Har nogen oplevet det?
Jeg (ser) at jeg har været for large i mine krav.
Dette er kun en kommentar: Jeg fik første store Hd ca 1980 60MB (MB!!) Bad cluster irriterede mig men den var købt brugt og... ja så\'en var\'t jo og til slut. Jeg har haft mange (og hørt om mange) med bad cluster, men har aldrig haft ANTYDNING af problemer med  det. Men en ny 15GB HD.. mærkevare osv. Ingen tvivl om at de øvrige har ret.
Mvh jonaslis
Avatar billede makse Nybegynder
21. februar 2001 - 10:54 #23
Din harddisk har stadigvæk en bad cluster, men den bliver bare ikke brugt mere, da den er markeret bad.

Jeg ville personligt få den byttet, da det kan opstå igen. Og næste gang  lider du måske et større datatab .
Avatar billede jonaslis Nybegynder
21. februar 2001 - 11:08 #24
Det var hd\'en der var på 60Mb ikke de bad cluster, der var vel ca. 1/4 alm. disk
Avatar billede crazylip Nybegynder
21. februar 2001 - 14:27 #25
tak for alt, jeg tager nu harddisken med til forhandleren, for at bytte den.