Avatar billede ppurup Nybegynder
27. juni 2004 - 20:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

CD-Rom findes ikke af styresystemet!

Mit DVD-drev og mit CD-RW drev kan ikke længere findes af computeren.
Der er lys i lamperne og de reagerer begge to hvis man trykker 'eject'.

I enhedshåndteringen er der et gult udråbstegn ud for Secondary IDE-controller (dual fifo) og der skrives at "Denne enhed er enten ikke til stede, virker ikke korrekt ekker driverne er ikke installerede. (Code 10)"
Jeg har prøvet at opdatere driveren, men jeg får svaret at den bedste driver allerede er installeret.

Computeren er en Compaq Presario 5154 som kører Windows 98.
I BIOS står der at begge IDE controllere allerede er enabled. Jeg kan ikke finde nogen indstillinger for CD-Rom drev i BIOSen.

Begge drev har før virket fint. Der er ikke ændret noget hardware eller lign.

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe.
Tusinde tak!
Avatar billede ulkj Praktikant
27. juni 2004 - 20:54 #1
Hmmmm vil anbefale at hende nogle nye drivere til din puter :-)
Avatar billede peet-49 Novice
27. juni 2004 - 21:04 #2
Fjern kontrolleren med udråbstegn, og genstart systemet, hvis windows ikke finder den rigtige driver, skal du give den skiven til bundkortet.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. juni 2004 - 21:57 #3
Bare for at dele om det er HARDWARE eller SOFTWARE problem...
Hvis du starter PC'en med en standard Win98 startdiskette OG vælger med CD-Rom support kan den SÅ finde noget ?

Når du siger (=skriver) "ikke længere findes" - betyder det at det HAR virket ?
Avatar billede serverservice Praktikant
28. juni 2004 - 10:57 #4
Sørg for at kabel mellem controller og diske sidder rigtigt - og gør som peet49 skriver. Hvilket bundkort har du?
Det er dog sandsynligt at din ene ide er defekt...
Avatar billede ppurup Nybegynder
28. juni 2004 - 13:18 #5
Når jeg fjerner controlleren finder windows den igen ved opstart, men problemet er det samme og der er stadig et gult udråbstegn.

Når jeg genstarter med en bootdiskette med CD-Rom support får jeg meddelelsen når jeg taster hjælp: CDR101: Not ready ved læsning af drev F (hvilket normalt er CD-RW drevet). Når jeg så prøver at starte windows efter at computeren har startet op i DOS giver den en fejl med at VFAT-enhedsinitialisering mislykkedes - systemet stoppede.

Som jeg også skrev i indlægget har begge CD-drev virket helt fint. Jeg installerede selv CD-RW drevet og det har kørt uden problemer i over et år før dette er sket.

Jeg tror bestemt at kablerne sidder rigtigt. (det er ulempen ved Compaq. Det hele sidder oveni hinanden og det er ikke til at komme til). Jeg kan ikke se noget galt.
Jeg er ikke klar over hvilket bundkort der sidder i. Det er det originale installeret af Compaq.

Vil det kunne hjælpe at gendanne den oprindelige konfiguration og starte hele maskinen forfra med system recovery CD'en (tilsluttet et eksternt USB CD-drev?

Hvis det er IDE'en hvor meget koster det så ca. at få lavet?
Avatar billede serverservice Praktikant
28. juni 2004 - 13:28 #6
hvis du også får fejlen fra dos tyder det ikke på en driverfejl ,men hardware. Du kan tage kablet fra ide soklen for at se om det skulle være en af diskene der forårsager fejlen - og starte op.
jeg vil mene det er sådan en svend du skal bruge http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=48201&type=hardware
Avatar billede ppurup Nybegynder
02. juli 2004 - 17:51 #7
Okay, jeg er blevet lidt i tvivl om det er et hardware problem. (eller i det mindste om det er et IDE problem).
Efter at have slettet 1,5GB filer på harddisken (ingen programmer, kun billeder, musik og video) så der bleve mere plads virker det igen.

Dvs. brænderen virker fint, men DVD-drevet kan opfatte om der ligger en CD i drevet, men uanset hvad genkender den det kun som en Audio CD med et enkelt track og kan ikke køre noget.

Når jeg kører sfc finder den en enkelt ændret fil: user.exe i windows/system mappen.
Kan det have noget med problemet at gøre?

Tak