Avatar billede eqvaliser Nybegynder
22. juni 2004 - 22:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hvad skal installeres først?

nu har jeg forsøgt MANGE gange at få mandrake til at dualboote
med XP. men den vil sgu bare ikke.

Jeg bruger ikke Fdd.

Hvad skal jeg installere først, hvis jeg laver en clean installation. ?
Avatar billede eqvaliser Nybegynder
22. juni 2004 - 22:27 #1
altså mandrake eller windows.
Avatar billede squashguy Nybegynder
22. juni 2004 - 22:29 #2
Hvis du vil bruge lilo/grub som loader, så installer Windows først, og under installationen af Mandrake vælger du at installere bootloaderen i MBR..
Avatar billede strych9 Praktikant
22. juni 2004 - 22:59 #3
Som en tommelfingerregel skal man når man dual booter altid installere det mest primitive og mindst kompatible først. I tilfældet windows/linux dual boot vil det altid være Windows.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. juni 2004 - 00:15 #4
hvis du allerede har installeret linux og gerne vil installere windows er du ikke helt lost. så skal du bare sørge for at have en bootfloppy til din linux, så installere windows, og til sidste boote din linux fra floppy og geninstallere din bootloader (og evt lige redigere den så den passer til windows).
men hvis du starter forfra kører det som regel af sig selv hvis du installerer windows først - det er at foretrække.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. juni 2004 - 00:18 #5
hov, ikke floppy - men du kan stadig boote fra cd og ordne det, blot har jeg ikke fået det til at fungere med lilo (fordi CDen mounter linuxinstallationen i en slags temp-folder).
Avatar billede strych9 Praktikant
23. juni 2004 - 00:29 #6
bare chroot /mnt/linux /bin/bash og så er den klar til at køre lilo mrmox2
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. juni 2004 - 00:43 #7
ok, så er det derfor. jeg har bare prøvet at opdatere lilo med [lilo], men så er det den brokker sig fordi stien i lilo.conf ikke findes i virkeligheden (da den er mounted anderledes når jeg booter i recovery). tak for tippet
Avatar billede sfinx Nybegynder
28. juni 2004 - 05:40 #8
mrmox2: 'env-update' og 'source /etc/profile' er også en god ting. er dog ikke sikker på om det gælder mandrake også, men i gentoo er det en god ting ;)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. august 2004 - 06:05 #9
har du fået det til at virke
Avatar billede eqvaliser Nybegynder
20. juli 2005 - 02:25 #10
ohhh. gammelt gammelt. nogle vil have points eller lukket ..
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. juli 2005 - 03:26 #11
jeg vil da gerne have points hvis jeg har hjulpet med noget der kan bruges
kan du ikke i stedet skrive hvem der skal lægge et svar.
og hvis du ikke har fået nogen hjælp og ikke vil belønne de godeintentioner, så accepterer du bare dit eget svar og lukker
/thomas
Avatar billede eqvaliser Nybegynder
20. juli 2005 - 09:47 #12
hehe det kan jeg da ik huske, bare smid et svar..
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. juli 2005 - 10:59 #13
nå, både squasguy og strych9 kom før mig, så de må lægge et svar
jeg springer over
Avatar billede strych9 Praktikant
20. juli 2005 - 17:57 #14
vi kan dele allesammen. Jeg er ligeglad.