Avatar billede heyckendorff Praktikant
22. juni 2004 - 09:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dårligt samspil mellem grafikkort og PC

Jeg har købt et Radeon 9200SE 64MB grafikkort til min 800 Mhz computer, men oplever nu at grafikken i F.eks. Microsoft Flightsimulator 2004 som jeg spiller meget kører dårligere end med mit gamle ASUS V7100 32MB kort. Efter at ha' fløjet i et par minutter ryger Frames pr. sec. ned på noget der ligner 1 frame pr. 5 sekunder. PC'en går ikke i sort, men opdatere altså uhyre langsomt. Jeg har prøvet med det gamle grafikkort kontra det nye samtidig med at jeg har haft Cacheman kørende og der kan jeg se, at når jeg kører med det gamle grafikkort viser Cacheman at CPU'en og Rammen kører på noget nær 100% hele tiden men alligevel glider grafikken bedre. Med det nye kort ligger CPU'en og Rammen ifølge cacheman aldrig over 83%...altså flere frie systemresourcer...men grafikken afvikles alligevel så langsomt som en snegl. Må lige tilføje at jeg kører med samme opsætning i Flightsimulator under testen af de to kort. Og jeg må også lige nævne at det gamle kort ofte får hele PC'en til at fryse...derfor har jeg skiftet det.
Min umiddelbare tanke er at der er en eller anden cache der bliver fyldt op i det nye grafikkort eller et andet sted som får det hele til at kører dårligt. I teorien burde det hele jo kører bedre nu hvor der er dobbelt så meget Ram på grafikkortet.
Lukker naturligvis alle unødige programmer med Ctrl-Alt-Del når jeg tester og spiller og har scannet for spyware og virus, og at jeg naturligvis har de nyeste opdaterede drivere installerede.
Nogle der kan hjælpe?
Avatar billede dennisr Nybegynder
22. juni 2004 - 09:13 #1
jeg har selv en 750MHz TB og har anskaffet mig et Geforce FX 5600 ... og oplever selv grafikfejl og lignende når jeg kører 3D-accelerede spil.
Min egen teori er nok at det sandsyndeligt er strømforsyningen til computeren.

Hvor mange watt er din på?
Avatar billede heyckendorff Praktikant
22. juni 2004 - 10:59 #2
ved det ikke...der står ikke noget på den. Er der ikke en måde man kan se det på uden at skulle pille den ud af PC'en?
Avatar billede dennisr Nybegynder
22. juni 2004 - 11:08 #3
det plejer normalt at stå på en mærkat enten indeni eller udenpå, men ... hvornår købte du computeren/kabinettet?

men hvis din cpu er 800 mhz, er strømforsyningen højst sandsyndelig under 300 watt og derved muligvis for lidt. især hvis du har mange ting i din computer.

For min teori er simpelthen at grafikkortet ikke får nok strøm til at kunne køre rigtigt.
Avatar billede tubber Juniormester
22. juni 2004 - 12:21 #4
De grafikkort i snakker om kører de ikke AGPx8 ?

Så ville et bud måske være jeres bundkort kører AGPx2 så mener jeg der er noget med spænding på selve grafikkortet men er ikke sikker.....
Det jeg mener er at grafikkortet ikke får spænding nok fordi AGPx2 kører ved lavere spænding.....

Vil lige se om jeg kan finde noget om det.....
Avatar billede dennisr Nybegynder
22. juni 2004 - 12:30 #5
mit grafikkort er 8xAGP og mit bundkort kører 4xAGP, men det burde ikke give nogle problemer, kun ydelsestab ifølge producenten... men min strømforsyning er for lille til at kunne trække både GeForce FX 5600 m. 128 mb sammen med alt mit andet grej.

Store grafikkort siges at sluge en del strøm, ligesom den debat der foregår med nvidia's kommende serie, som muligvis har eget strømstik...
Avatar billede tubber Juniormester
22. juni 2004 - 12:40 #6
ok
Avatar billede heyckendorff Praktikant
22. juni 2004 - 14:00 #7
Mit bundkort kører AGPx4 så ved ikke om det skulle være det. Findes der ikke et Benchmark program der kan finde ud af om grafikkortet får den strøm det skal ha under belastning? Undre mig i øvrigt over at jeg med SiSoftware Sandra eller Everest kan se hvor meget min strømforsyning er?
Avatar billede heyckendorff Praktikant
22. juni 2004 - 14:01 #8
jeg har i øvrigt kun en ekstra Harddisk i min pjuter, så jeg har altså ikke en masse ekstra der trækker strøm fra strømforsyningen
Avatar billede heyckendorff Praktikant
18. juli 2004 - 07:34 #9
lukker