Avatar billede tarsand81 Nybegynder
19. juni 2004 - 17:01 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Er der en elektriker til stede? om samlemuffer og ledninger.

Hej Eksperten-brugere
Jeg har lige købt to lamper i Magasin. De skal hænge sammen i en gang. Derfor fik jeg at vide at jeg skulle samle ledningerne fra lamperne i en samlemuffe, og derfra føre en ledning til kontakten.
Da jeg kom hjem, så jeg på pakken, at jeg ikke selv må bruge denne samlemuffe, selvom Magasin sælger den til mig uden kommentarer.
Er der nogen der kan fortælle mig hvori faren ved en samlemuffe ligger?
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2004 - 17:05 #1
Væglamper?
Så skal du bruge stikpropper og et dobbeltstik eller en trestikdåse, du må ikke samle ledningerne bare med samlemuffer.
Er det loftlamper, er det rigtige en ledning fra hver lampe ind i loftudtaget.
Avatar billede krogsager Nybegynder
19. juni 2004 - 17:07 #2
Du må ikke samle lampeledninger i samlemuffer. Hvis du skal bruge to lamper fram samme sted, skal begger ledninger (og kun to) gå direkte i lampestedet. Samlemuffer er beregnet til fast installation.
Faren er at samlemuffer ikke er "berøringssikre", du kan jo stikke et eller andet in ved skruen f.eks. :-/
Avatar billede krogsager Nybegynder
19. juni 2004 - 17:09 #3
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
19. juni 2004 - 17:16 #4
Hej Krogsager - tak for kommentaren.
Et par sidste spørgsmål for at være helt sikker på hvad du siger. - Kan du ikke også lægge et svar :-)

- Siger du at det ikke er "sikkert" at røre ved en samlemuffe?
- Hvis jeg har to lamper - skal der så gå en ledning fra hver af lamperne til stikket/kontakten?
- Jeg har en stander lampe med tre pærer i. Der går tre ledninger fra den - En for hver pære, selvom det er én standerlampe. Jeg tænkte om man kunne samle de tre ledninger i en samlemuffe og derfra føre en ledning til stikkontakten. Men det er altså ikke særlig godt kan jeg forstå.
Avatar billede ravsted_dk Nybegynder
19. juni 2004 - 17:17 #5
Jeg vil foreslå dig at samle dem på en anden måde.
Fra stikkontakten til lampe 1 og så fra lampe 1 til lampe 2, du skal samle dem i selve lampen hvis du kan. Hvis ikke vil jeg også samle dem som, fromsej siger.

Det andet med at samle dem i samlemuffer, der kan ske det, at du mangler en lille tråd og så på dem måde kan lave en kortslutning. Det kan lave mange skader, tro mig.
Avatar billede krogsager Nybegynder
19. juni 2004 - 17:23 #6
Samle muffer er ikke til at montere lamper med. Hvis det er væglamper, så gør som fromsej foreslår.
Hvis det er loftslamper, så er det en ledning fra hver lampe til lampested.
At samle i lamperne er heller ikke korrekt (læs: lovligt) da du ikke er lampefabrikant med en godkendt lampe. beklager ravsted_dk.
Avatar billede krogsager Nybegynder
19. juni 2004 - 17:24 #7
Vi skal passe på hinanden, og os selv, -og som ravsted_dk siger, det kan (og har) lavet mange skader.
Avatar billede tarsand81 Nybegynder
19. juni 2004 - 17:27 #8
Hej Allesammen
Nu er jeg blevet meget klogere. Jeg passer på - og jeg bruger ikke samlemuffer.
Mange tak for hjælpen.
Mvh.
Peter
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juni 2004 - 17:49 #9
Velbekomme, tak for point.*S*
Avatar billede krogsager Nybegynder
19. juni 2004 - 18:01 #10
Tak så :-) -og held oglykke med projektet!