Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. juni 2004 - 09:02 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde harddisk.

Hej

Jeg har et problem med min sekundære/slave harddisk. BIOS eller Windows kan simpelthen ikke finde den. Den skriver i BIOS når jeg starter op "Secondary Drive Fails" hvorefter jeg så kan vælge at trykke F1 for at fortsætte eller DEL for at gå ind i setup. Hvis jeg trykker F1, går den videre og skriver "Boot Device Not Found. Please Insert System Disk And Press Enter"

Da "system disk" allerede sidder i, kan jeg ikke andet end at slukke computeren.

Hvis jeg starter op uden slave disken i, fungerer det hele fint og system disk virker som den skal. Jeg har prøvet at sætte min slave disk over i en anden computer og der opstår det samme problem.

Problemet opstod iøvrigt ud af ingenting. Jeg startede min computer op uden at have ændret noget som helst da jeg lukkede den ned sidst, og pludselig kom problemet.
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 09:09 #1
Prøv et andet IDE kabel.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. juni 2004 - 09:10 #2
Har jeg prøvet. Samme problem opstår.
Avatar billede john.doe Nybegynder
19. juni 2004 - 09:10 #3
Lyder som en defekt hd.
Kører den overhovedet rundt?
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 09:15 #4
Er der power på disken? Prøv et andet powerkabel.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. juni 2004 - 09:16 #5
Ja, hvis jeg sætter "strøm kablet" (det der med 4 pins) til, begynder den at køre.
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 09:18 #6
Din slavedisk er defekt, den blokerer systemet. Du kan prøve, at hænde den på et andet system, gør den det samme der, havde du en disk. Har du prøvet, at sæstarte systemet unden den primære disk?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. juni 2004 - 09:24 #7
Som sagt i mit første indlæg, har jeg prøvet at putte den over i en anden computer...med samme fejlresultat som på min egen.

Lige et øjeblik, mens jeg prøver at starte op uden den primære.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. juni 2004 - 09:39 #8
Når jeg starter op uden den primære giver den nøjagtigt samme fejlmeddelelse...mærkeligt nok.

Det bør iøvrigt nævnes at BIOS skriver følgende når jeg starter op med begge disks i:

Detecting Primary Master ... AOpen (Min DVD-ROM)
Detecting Primary Slave ... SAMSUNG (Min CD Brænder)
Detecting Secondary Master ... None
Detecting Secondary Slave ... Quantum FIREBALLAS40.0 (Den disk jeg har problemer med)

Hvorefter den så giver fejlmeddelelsen som jeg har beskrevet tidligere.

Hvis jeg starter op uden Quantum'en (slave disken) skriver den følgende:

Detecting Primary Master ... AOpen (Min DVD-ROM)
Detecting Primary Slave ... SAMSUNG (Min CD Brænder)
Detecting Secondary Master ... Maxtor 6L060L3 (Min system disk)
Detecting Secondary Slave ... None (Naturligvis, da den ikke sidder i)
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 09:54 #9
Prøv at sætte den på primæry IDE
Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. juni 2004 - 09:57 #10
Har jeg også prøvet. Får samme fejlmeddelelse.
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 09:59 #11
Så må du nok se i øjnene, at disken er færdig-desværre.
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 10:04 #12
Du kan prøve en sidste udvej, prøv at jumpe den anderledes, som master f.eks.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. juni 2004 - 10:05 #13
Det som undrer mig er bare at når jeg starter op med begge diske, så finder BIOS jo rent faktisk slave disken (quantum), men kan ikke gå videre da slave disken på en eller anden måde forhindrer BIOS i også at finde system/master disken (maxtor). Mærkeligt.
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 10:17 #14
Hvis elektronikken på Quantum disken blokerer, kan du ikke gøre noget som helst.
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 10:29 #15
Hvorfor afviser du??
Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. juni 2004 - 10:33 #16
Så prøvede jeg at sætte Qauntum som master og Maxtor som slave. BIOS fandt begge disks men gav fejlmeddelelsen "Secondary Master Drive Fails" hvorefter jeg trykkede F1 og så startede den op som normalt. Windows kan dog stadigvæk ikke finde disken.

Jeg sidder netop nu og roder med en demo af et data recovery program der hedder R-Studio og der kan den godt finde disken, men den kan ikke operere/læse på den.
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 11:08 #17
Prøv GetDataBack, findes til både FAT og NTFS, kan den ikke læse disken, er den komplet færdig, og du kan ikke hente data på den.
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 11:11 #18
Hvilket filsystem kører du?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. juni 2004 - 11:23 #19
Jeg har prøvet GetDataBack og den kunne godt finde disken men kunne ikke læse fra den. Disken er partitioneret op i 3 drev. 1 i FAT og 2 i NTFS. Jeg prøvede programmet for NTFS.
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 11:33 #20
Hvis GetDataBack ikke kan læse disken, er den 100% færdig.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. juni 2004 - 11:35 #21
Sådan noget L.O.R.T.

Kan man ikke få nogen proffer til at trække data ud fra den?
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 11:36 #22
Takker for point. Ærgerligt med diske, men den slags sker jo desværre.
Avatar billede peet-49 Novice
19. juni 2004 - 11:38 #23
Du kan odt få prof. firmaer til det, men det koster en formue.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
19. juni 2004 - 11:43 #24
Er der nogen links til sådanne firmaer?