Avatar billede mazellan Nybegynder
18. juni 2004 - 16:03 Der er 11 kommentarer

Valg af procesor

Hej
Jeg overvejere at købe en bærbar computer, men ved ikke om jeg skal væge en med centrino eller med en pentium m. er der nogle der kan fortælle mig forskellen på dem og hvilken en der er bedst?

på forhånd tak
Mads
Avatar billede bo0 Nybegynder
18. juni 2004 - 16:10 #1
http://www.intel.com/products/notebook/processors/pentiumm/
Jeg ved ikke så meget om en Centrino, men prøv at se på dette link:
http://www.laptop4u.dk/
Avatar billede bo0 Nybegynder
18. juni 2004 - 16:12 #2
De fleste computere har en Intel Pentium-M. Det er helt klart det mest stabile.
Avatar billede bo0 Nybegynder
18. juni 2004 - 16:12 #3
De er helt klart*
Avatar billede egede Nybegynder
18. juni 2004 - 16:14 #4
Bare en lille statement:
Folk tror fejlagtigt at Centrino er i processortype. Dette passer ikke. Centrino er et chipsæt som kører med Pentium M, og som bl.a. har trådløst netværk som en del af pakken.

Desuden burde du også overveje AMD's processorer.

Men når vi lige kommer til spørgsmålet omkring bærbare, så vil jeg dog anbefale en IBM, da de efter min mening er bærbarén... :)
Avatar billede bo0 Nybegynder
18. juni 2004 - 16:15 #5
En AMD ville jeg nu ikke vælge. De bliver alt for varme. En Intel Pentium-M er helt klart mest stabil. Og det er jo meget vigtigt.
Avatar billede bo0 Nybegynder
18. juni 2004 - 16:18 #6
Avatar billede mazellan Nybegynder
18. juni 2004 - 16:23 #7
egede-> hvilken IBM ville du foreslå, den må godt være rimlig hurtig og have et godt grafikkort og så skal der være W-lan
Avatar billede ird Praktikant
18. juni 2004 - 17:02 #8
Avatar billede ird Praktikant
18. juni 2004 - 17:05 #9
VEGA Z7 PRO, er også en fed sag. Det er faktisk det samme som  ASUS M6800N bare med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1
Overvej bl.a Asus M6800N-modellen hvis det er noget du evt vil spille på eller grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer blot 2,7 kg

Den har boget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - bl.a. nogle af dem du har fundet!)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N har 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)

Maskinerne er nok overkill til dine krav - men igen er det rart med noget fremtidsskkret hardware.

Den nye Dell 9100 er ogsåen god maskine med markedest nyeste VGA kort.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan, den bærbare fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

personligt syntes jeg du skal gå efter en maskine med centrino teknologi. Mindre MHZ men samme ydelse som en større P4 - man kan grundlæggende sammenligne en Pentium M 1.3 (cpu´en i centrino) med en 2.2 GHz P4 i ydelse - 1.4 med en 2.4 - 1.5 med en 2.6 og 1.7 med en 2.8 GHz P4.
Deet du her skal lægge mærke til er ydelse kontra MHz - altså færre MHz men bedre ydelse - det vil igen sige mindre varmeudledning og dermed mindre køling - dermed en ret så støjsvag maskine

Et godt sted at starte er at klarlægge sit behov og spørge sig selv, hvad den skal bruges til, og dermed hvad man har af krav til maskinen. Skal den bruges til grafik og ressourcekrævende ting vil jeg anbefale, at man smider lidt penge i den, og får noget der kan klare den slags.
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg finder vigtige ved en bærbar er vægt, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.
Avatar billede mazellan Nybegynder
18. juni 2004 - 17:50 #10
Jeg har også overvejt den "lille" asus men jeg har også overvejet en twinnote: http://www.twinnote.dk/produkter/prodView.asp?id=377. men ved ikke om det er et dårligt mærke?
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 09:09 #11
Ser heller ikke dårlige ud de spec - men til den pris ville jeg tage en anden