Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
17. juni 2004 - 17:31 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Udregning af modstande?

Hejsa

Jeg vil gerne vide hvordan man renger ud hvor stor en modstand skal være mht til volt. Jeg har nogle dioder (har ikke modtaget dem endnu) som sikkert kan klare 3.2v. Den ene skal sidde på 12v strømmen og den anden på 5v. Derfor skal de have to forskellige modstande. På forhånd tak :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juni 2004 - 17:40 #1
for at kunne regne modstanden ud på baggrund af en given spænding skal du kende strømmen der går i kredsløbet.

Ohms lov E=I*R
hvor E er spænding i Volt
I er strømmen
R er modstanden
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
17. juni 2004 - 17:44 #2
ehm.. kunne jeg få den for de dumme? ;)
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
17. juni 2004 - 17:45 #3
hvad er I? Watt?
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
17. juni 2004 - 18:13 #4
E = Volt
I = Ampere
R = Ohm
Avatar billede car0e Nybegynder
17. juni 2004 - 19:38 #5
Det smask forkert det der :)
E er ik en del af Ohms lov.. Spændingen er U!!! Og hvis der er opgivet en spænding over dioden, som er passende ved 3,2V, og der skal sidde en på 12v og 5v siden, bliver udregningen:
Dog skal du bestemme den strøm som dioder må trække, og der vil det være meget passende med 20mA (0.02A)

12V siden = 12-3.2= 8.8V
            8.8V/20mA  = 440ohm

5V siden = Ja, samme måde, som giver = 90ohm

Det kan vist ik siges tydeligere :D
Avatar billede car0e Nybegynder
17. juni 2004 - 19:39 #6
I er Strømmen som retaxes korrekt siger :D
Avatar billede car0e Nybegynder
17. juni 2004 - 19:40 #7
Og Watt som er Effekt, betegnes P :)
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
17. juni 2004 - 19:51 #8
Nårh oki.. det gav noget mere mening, så takker mange gange.. vil du have points da, så smiod et svar ting =)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juni 2004 - 19:56 #9
car0e>  Tja, E var det vi brugte da jeg tog min radioamatørlicens i 1056, men det er rigtigt at det senere blev til U.
Det er hvad man kalder for en gammel vane ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juni 2004 - 19:57 #10
Mine glas duggede et øjeblik, der skulle ha' stået 1956 og ikke 1056.
Avatar billede car0e Nybegynder
17. juni 2004 - 19:59 #11
hehe :) Det så i orden.. Var jeg ik klar over :)
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
17. juni 2004 - 20:28 #12
Da ingen vil have points lukker jeg. Jeg siger mange tak hjælpen :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juni 2004 - 23:22 #13
du har så heller ikke givet nogen en chance for at svare, det er ikke velset at man kommer med et svar medmindre man er 100% sikker, så fremsæt lige det tilbud før du selv tager pointene.
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
18. juni 2004 - 12:25 #14
Jeg sagde til car0e kl.19.51, at hans svar var godkendt eller hvad du nu vil kalde det og at hvis han ville have points, skulle han lave et svar. hans sidste kommentar kom kl.19.59 og han vel nok ikke siddet i 9min for at skrive den ene linje, så han burde have set hvad jeg skrev. Ydermere ventede jeg til 20.28 med at lukke, så der har været rigelig mulighed for at svare. Desuden, hvis man har et svar, så skriv det som et sådan. Det er derfor systemet er som det er.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2004 - 13:02 #15
det er ikke alle der sidder klistret til Eksperten hele tiden, jeg kan da sagtens være væk en halv dag, men newermind, han er måske nybegynder og kommer her sjældent.
Avatar billede tatsudoshi Nybegynder
18. juni 2004 - 13:07 #16
Nej det har du da ret i, og jeg antog også "bare" at siden han skrev i kommentar og ikke svar efter jeg havde sagt jeg ville give ponts, gik jeg udfra han ikke ville. Dit svar var noget kort og da jeg ikke har så meget forstand på el, kunne jeg ikke rigtig bruge det. Men det skal da ikke skille vandene, hvis du vil have points får du da bare.. ved bare ikke helt hvordan.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juni 2004 - 13:54 #17
hvis du vil give car0e point skal du blot opreete et nyt spm. i kategorien her, så kan du jo lade det stå i nogle dage, reagerer car0e ikke på det, så tager du blot pointene igen.
Husk at referere til dette spm.
Som overskrift skriver du blot "Point til car0e".
Avatar billede richardjensen Seniormester
19. juni 2004 - 21:05 #18
Jeg har siddet og læst forskelligt på 'eksperten', - der kommer jo mange gode ting, man kan blive klogere af, - heldigvis er der folk med viden, som beredvilligt hjælper andre.
I spørgsmålet her blev jeg noget overrasket over car0e's kategoriske:
"Det smask forkert det der :) Eer ik en del af Ohms lov. Spændingen er U!!! ".
Det kan jeg ikke 'synge med på' - ganske vist var G.S.Ohm tysker lærer/prof. og i tysk litt. er U nok det hyppigst forekommende symbol for el.-spænding, men tager man engelsksproget litt. er E og V ret almindelige, - og der er da en ret stor del af jordens befolkning som benytter engelsk, - -
(jeg plæderer ikke for folkeafstemning om emnet. )
For at jeg ikke skulle 'fare ud med en halv vind', tog jeg 'Elektronik-ståbi' til hjælp og kiggede bl. a. på SI-systemet, som vist er ret anerkendt verden over. SI-systemet angiver:
Elektrisk spænding - V
Elektromotorisk kraft - E
Potentialeforskel - U
Elektrisk feltstyrke - E  ( volt pr. meter )
( sammenhængen mellem spænding, strøm og modstand er jo forøvrigt den samme, uanset hvilke 'pladsholdere' man benytter )
Seriemodtanden til en diode kan jo let beregnes ved:
Vb-Vd=Id*Rs
Hvor Vb er tilført (batteri)-spænding
Vd er ønsket spænding over dioden
Id er ønsket strøm i dioden
Rs er seriemodtanden
Vh, Richard
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. juni 2004 - 22:51 #19
Tak for den fine forklaring.

Da jeg i sin tid (1956) tog min radioamatødlicen var det Post & Telegrafvæsenet der bestemte hvordan Ohms lov skulle skrives, og det gjorde vi så, iøvrigt efter at ha' læst begynderbogen fra Eksperimenterende Danske Radioamatører (EDR).
Derfor skriver jeg på den ovennævnte måde, altså:
E=I*R
Det bliver jeg ved med ;o)
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. juni 2004 - 10:53 #20
Ok, - det er nu bare noget,jeg har fundet - ikke OPfundet !! Men jeg følte at, der var brug for en kommentar til car0e's kategoriske påstand, - ikke mindst af hensyn til begyndere, som efter min mening gerne må vide at 'der er noget udenfor præstens have'. ( E=I*R . .  still going strong !! )
Jeg gad vide, om vi har haft qso, - jeg fik licens i 64. Husker ikke P&T's krav om ohms lov, men jeg husker, at til den skriftlige prøve blev regnestok og logaritmetabel kontrolleret for evt. forsøg på snyd !
Hvis du har lyst til at oplyse mig dit call, men ikke så gerne her, kan du 'maile' til RichardJensen@mail.dk.
Vh. Richard
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. juni 2004 - 11:50 #21
Du får en mail fra mig

Vy 73