Avatar billede metzsch Nybegynder
16. juni 2004 - 22:57 Der er 4 kommentarer

Roaming profiles og delt internetadgang

Hej Eksperter håber at i kan hjælpe mig:

Jeg har en Windows 2000 adv. server hvor jeg benytter roaming profiles. Dette virker fint hvis min PRI. DNS server på klienterne (Windows XP) er serverens IP adr.

Nu er problemet at når jeg laver en dailup forbindelse på serveren og vil dele denne (der skal ikke grines, bor på lars tø...) kan jeg kun få klienterne på nettet hvis jeg kun har en ekstern DNS server defineret på klienterne som PRI DNS. Hvis jeg sætter serveren IP som pri. DNS virker det ikke. Dette er også fint nok, men så tager det en krig at logge på klienterne.

Nogle gode forslag?

MVH
MMM
Avatar billede squashguy Nybegynder
16. juni 2004 - 23:06 #1
Du lader blot din egen dns server lave externe opslag. Det gøres typisk ved at lade din server fungere som forwarder.

Hvis du har en zone som hedder ".", så slet den og genstart dns'en.

Egenskaber for serveren, forwarders -> indtast din udbyders' dns servere

Nu skal klienterne blot have din server som primær, og de kan logge på netværket OG surfe..
Avatar billede metzsch Nybegynder
16. juni 2004 - 23:43 #2
Det virker bare nu. Tusind tak! Hvordab giver jeg point?
Det bliver først i morgen du får dem.
Avatar billede squashguy Nybegynder
17. juni 2004 - 01:04 #3
np

hvis jeg smider et svar, kan du give point :)
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 10:12 #4
http://www.serverguider.dk/VisArtikel.aspx?id=78 her er en rigtig god guide til forwarders i dns.
sørg også for at klienterne får dns adressen fra dhcp - scope options.