Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 18:36 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

samba på Fedora Core 2

Jeg har brugt Toolet som er inkluderet i Fedora til at lave sharet og oprette bruger ( Har samme bruger/passwd på fedora, win2k og samba ), jeg kan også se linux computeren under arbejdsgruppen i win2k, men når jeg klikker på den så får jeg bare at vide at den pågældende computer ikke er tilgængelig.

Er der nogen der har en ide ?
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2004 - 19:28 #1
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 19:46 #2
Har prøvet det ... nu kan jeg kun se arbejdsgruppen .. men ikke få lov til at gå ind i den
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 20:26 #3
Nu har jeg kopieret din smb.conf fil ind og rettet ipadressen til maskinens og opgivet et nyt share:

map to guest = Bad User
  interfaces = 192.168.0.108/255.255.255.0

[sharezone]
    comment = sharezone
        level2 oplock = true
    path = /sharezone
    read only = no
        available = yes
        share mode = yes
        browseable = yes
        public = yes
    create mode = 777

men jeg får stadig samme besked i windows "\\linux is not accesible the network path was not found"

Jeg har desuden ændret i windows 2000 registreringsdatabasen hvor jeg har EnablePlainTextPasswords værdi til 1 under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkStation\Parameters
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2004 - 20:35 #4
Ja ikke fordi jeg tvivler på dig men jeg kører selv med en test maskine hvorpå der er installeret - SuSE 8.1 - SuSE 9.0 - SuSE server - Red Hat - 9.0 og Fedora Samba virker korrekt fra alle versioner både under Win98 - Win2k og WinXP så et eller andet sted må der stå et kamma forkert.
Er du sikker på du har begge maskiner til at køre under samme arbejdsgruppe ??
Har du oprettet mappen /sharezone ??
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2004 - 20:35 #5
kamma=komma
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 21:02 #6
Nu har jeg slettet brugerne på fedora og win2k og oprettet nye men jeg får stadig samme fejl :-(
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 21:04 #7
Det ser ud til at fedora af en eller anden grund opretter 2 arbejdsgrupper på netværket så det kunne evt være det som konflikter .... men jeg aner ikke hvordan jeg skal slå den ene fra
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 21:17 #8
mappen er oprettet
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2004 - 21:47 #9
Jeg bruger kun Red Hat som testsystem ellers arbejder jeg kun med SuSE så jeg kan ikke helt svare dig på det med workgroup
Dog mener jeg at man i gamle dage i terminalen kunne skrive "setup" uden "" og her vælge Autentication  configuration
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 21:49 #10
Det er fikset min win2k spand og fedora maskinen ligger i samme workgroup ... jeg kan se linux maskinen fra windows ..... jeg kan bare ikke tilgå den :-(
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2004 - 22:02 #11
Det var sgu da helt utroligt, har du sat chmod 777 /sharezone ?
Prøv at paste din "global" section jeg er først tilbage efter kl. 23
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 22:25 #12
når jeg skifter smb.conf til den som fedora toolet kan lave så kan jeg se kommentaren til sharet over på windows maskinen ... underligt nok ... så det må næsten være noget med brugerene
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 22:55 #13
Jeg har ikke rettet anden workgroup i den her

[global]
  workgroup = Workgroup
  guest account = nobody
  keep alive = 30
  os level = 64
  domain master = yes
  local master = yes
  preferred master = yes
  logon path = \\%N\%U\profile
  oplocks = true
  security = user
  encrypt passwords = yes

  printing = bsd
  printcap name = /etc/printcap
  load printers = yes

  socket options = TCP_NODELAY

  map to guest = Bad User
  interfaces = 192.168.0.108/255.255.255.0

; If you want Samba to act as a wins server, please set
  ; wns support = yes
;  wins support = no

; Do you wan't samba to act as a logon-server for
; your windows 95/98 clients, so uncomment the
; following:
  logon script =%U.bat
  domain logons = yes
  domain master = yes
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 22:57 #14
under interfaces er det godt nok linux maskinens ip adresse der skal angives også submasken ikke ?
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2004 - 23:08 #15
Er vi enige om at det er workgroup på begge maskiner
At begge maskiner har ip adressen 192.168.0.xxx/255.255.255.0
At brugernavnet og password er ens på Linux og Windows
At brugernavnet og password som du har tilføjet Samba med kommandoen smbpasswd -a xxx også findes i Linux
At du har genstartet Samba efter du lavet disse ændringer
Hvis ovenstående stemmer så skal skidtet køre hvis ikke en firewall e.l. er i vejen
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 23:09 #16
det skulle vi være temmelig enig om :-)
jeg tjekker lige standard firewallens opsætning
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 23:19 #17
HE desværre må jeg sige at det var firewallen som lavede problemet med det samme jeg slog den fra så kunne jeg komme ind på linux maskinen ..... post et svar du har fortjent pointene :-)
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 23:20 #18
Kan man få den til at prompte med at man skal taste brugernavn / password når man klikker på maskinen fra windows ?
Avatar billede affekatz Nybegynder
15. juni 2004 - 23:26 #19
jeg har fundet ud af det ;-)
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2004 - 08:15 #20
God sommer