Avatar billede rasmusr Nybegynder
04. oktober 1999 - 17:43 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Amd k6 300 Mhz. computeren funker ikke?

Davs.
Jeg har en kunde som har en amd k6 300 MHz processor på et spacewalker bundkort. Der må være en konflikt et eller andet sted i systemet men jeg kan ikke helt finde ud af hvor. Det der sker er at der heletiden kommer allemulige fejl, selv efter en formatering så kommer der fejl under windows installationen (den kunne dog fuldføres ved at genstarte og vælge sikker genstart af installationen) men efter den er installeret og man kommer i windows så der ulovlige handlinger og de klamme blå skærme. Puteren har altid være bøvlet fortæller kunden, og kommet med den ene fejl efter den anden.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
04. oktober 1999 - 17:45 #1
Jeg prøvede også at kigge i bios men der var ikke noget der så unormalt ud, så jeg ved sgu ikke rigtig hvad løsningen er. Det eneste jeg kan komme på er at købe ny processor, bundkort, ram, grafik og lydkort, og så lige kabinet. Er det den rigtige løsning oder was?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
04. oktober 1999 - 18:10 #2
Det ville hjælpe med en liste over hvilken hardware der helt præcist er i systemet + bios "mærke" (Award, AMI osv.) + bios version...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
04. oktober 1999 - 18:11 #3
Desuden er det jo sjældent nødvendigt at købe nyt af alt... meget af det gamle vil sikkert kunne genbruges!
Avatar billede rasmusr Nybegynder
04. oktober 1999 - 18:28 #4
ved ikke re mere end at det er overnævnte processor på overnævnte bundkort og så er der et s3 grafikkort PCI. PCI 32 bit lydkort SB. 4 GB hd. tjaa det er alt hvad jeg fik fat i.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
04. oktober 1999 - 18:43 #5
Hmm, du har tjekket at RAM, kabler og Processor sidder 100% fast i deres respektive sokler ??
Ellers kan du jo prøve at tjekke Bios'en, se om den pågældende version er kendt for at lave fejl med en K6...
Eller om nogle af kortne skal indstilles manuelt med IRQ osv. samt hvis de skal om de kører på den samme!

Hvis det heller ikke hjælper, lyder det som nyt...

/Tigerdyr
Avatar billede rasmusr Nybegynder
04. oktober 1999 - 19:20 #6
nope tror ikke det vil hjælpe
Avatar billede rasmusr Nybegynder
04. oktober 1999 - 19:55 #7
Amd k6 300 MHz sidder den på ATX bundkort?????????? (den der svare får pointsne)
Avatar billede one Nybegynder
04. oktober 1999 - 20:57 #8
Ja !!! den kan    du kan også sætte den på AT!

Andreas
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. oktober 1999 - 21:03 #9
andreas, en alm. k6-1 sidder normalt på et AT motherboard, det er sjældent at Pentium og K6-1 sidder på ATX MB.

rasmusr, der er i øvrigt ikke noget der hedder et 32 bit lydkort... og i øvrigt laver SB slet ikke nogen PCI lydkort der hedder noget med 32...

nåh men du kan finde ud af om det er ATX ved at prøve at trykke på power-knappen. hvis den nærmes "bliver inde" når du tænder og kommer ud igen når du slukker, er det IKKE ATX. hvis den derimod er mere "blød", ligeosm den på tastaturet, så er det ATX... du kan også se det ved at windows selv slukker for computeren når du vælger luk ned, hvis altså du har ATX
Avatar billede one Nybegynder
04. oktober 1999 - 21:10 #10
ja men esben de fleste  atx motherboards    kan man sætte jumperne til AT  en ting jeg har været ude for var da jeg skulle samle nogle computere for min skole  de havde købt nogle GLOBAl?????  motherboards  og der var jumperne sat til  AT  selv om at det var et atx motherboard!

Andreas
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. oktober 1999 - 21:13 #11
det er vist kun på nogle af de der lortede K6-2 boards at man kan det!
Avatar billede one Nybegynder
04. oktober 1999 - 21:20 #12
ja og er det ikke den processor han har  og  han ved jo ikke vilket motherboard han har!

Andreas    men ok du har sikkert ret esben!!!  (=
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. oktober 1999 - 21:26 #13
nej smarte andreas, det er IKKE en k6-2 vel?
Avatar billede one Nybegynder
04. oktober 1999 - 21:36 #14
jeg mener ikke de lavede k6 300!!!  nåååår  men undskyld espen!
Avatar billede rasmusr Nybegynder
04. oktober 1999 - 21:57 #15
ok jeg skulle bare finde ud af om han også skulle have nyt kabinet.

Espen undskyld det med SB 32. kunne ikke lige huske hvad der kommer før 64

Takker for det hele.

Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. oktober 1999 - 21:59 #16
det gjorde de! dilling købte sgu da selv en da de kom frem!
Avatar billede fritzz Nybegynder
04. oktober 1999 - 21:59 #17
En anden måde du kan finde ud af om det er et ATX-bundkort du har i computeren er under opstart, hvor den skriver hvilken strømforsyning der bruges.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. oktober 1999 - 22:05 #18
det gør min puter sgu ikke!
Avatar billede ravelin Nybegynder
05. oktober 1999 - 08:23 #19
Cyberesben>> Hvad er der nu galt med SB AWE32? Jeg ved godt det stadig er et 16bit lydkort, men det er ikke rigtigt som du skriver at der ikke er lavet et SB som hedder noget med 32.
Ja så skulle det da lige være fordi du mener det sidder i en ISA sokkel, og det tør jeg ikke udtale mig om.
/Ravelin\
Avatar billede cyberesben Nybegynder
05. oktober 1999 - 18:35 #20
ravelin, jeg har selv et AWE32, men se hvad han skriver, han skrev PCI!!!!
Avatar billede snepnet Nybegynder
15. oktober 1999 - 10:35 #21
har siddet med samme problem (med et VIA chipsæt, så hvis det er det du har, skulle dette kunne gøre det).
løsning:
1) pil unødvendigt hardware ud af maskinen (feks. lydkort).
2) installer windows (hvis der kommer fejl allerede der skal du ikke tænke nærmere over det).
3) hent drivere til VIA-chipsættet, den vigtigste hedder irq-routing. uden den driver kan chipsættet (og dermed systemet) ikke hitte rede i adresser mv.

derefter kan man normalt installere det hardware man har lyst til uden problemer.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
27. oktober 1999 - 21:45 #22
ja det er et VIA chipsæt.
Avatar billede rasmusr Nybegynder
27. oktober 1999 - 21:47 #23
Men hvor kan jeg hente opdateringer til chipsættet henne???
Avatar billede one Nybegynder
27. oktober 1999 - 21:54 #24
på deres hjemmeside

Andreas
Avatar billede snepnet Nybegynder
27. oktober 1999 - 21:59 #25
hvis du er frisk på at modtage en mail på 2,37 MB sender jeg dem med glæde.

det du får er:
1) UDMA driver
2) AGP-driver
3) IRQ-routing

jeg kan se på dit system, at du tilsyneladende ikke har et AGP-grafikkort, og hvis du heller ikke har UDMA HD kan du nøjes med at bruge IRQ-routing (den fylder kun 568 KB).

Meld lige tilbage hvor meget af det du vil have, og hvilken emailadresse jeg skal sende det til !

mnh jeppe
Avatar billede rasmusr Nybegynder
28. oktober 1999 - 00:03 #26
Det ville være dejligt hvis jeg fik adressen på deres hjemmeside også?

Du må gerne sende det hele til razzer@grin.dk

Og du skal nok få nogle points når jeg har fundet ud af om det virker men det bliver ikke før om en 3-4 ugers tid.

/Rasmus