Avatar billede beboeren Nybegynder
09. juni 2004 - 18:17 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Anbefaling af bærbar computer

Jeg skal ud og købe en bærbar computer.

Den skal kunne håndtere videoredigering, billedredigering. Den er til hjemmebrug.

Budget er kr. 20.000

Hvad skal man være opmærksom på (må harddisken ikke være for langsom - og hvilken hastighed /rpm skal den minimum have for at kunne følge med) skal jeg min. have 1 giga ram, osv. Den skal jo selvfølgelig have dvd brænder.

Er der nogen der har et par gode råd ?

Kan Dell anbefales til dette ?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
09. juni 2004 - 18:26 #1
Læse denne god og forklarende artikel:
http://www.eksperten.dk/artikler/133

Den ultimative bærbare computer der findes pt, efter min mening, og som også passer godt til de behov du skriver, er: ASUS M6800N

Kan fåes i forskellige størrelser, bl.a. her:
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

Vil samtidig lige henvise til følgende artikel, som forklarer at du vil kunne svarer penge ved at købe VEGA Z7 PRO, istedet for ASUS M6800N - da disse to har samme indhold med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
09. juni 2004 - 18:32 #2
Der er ikke noget i vejen med Dell - synes dog deres produkter er meget dyre i forhold til hvad der ellers fåes på markedet, i samme kvalitet.
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 19:38 #3
Undskyld spam opretter :)

jakobclausen til for dine altid venlige ord om min guide - det er pænt af dig :)

20.000 er alt for meget for en god bærbar. Du behøver faktisk ikke en særlig kraftig maskine til de ting du skal bruge den til. Men jakob rammer hovedet på sømmet ganske fint med den han foreslår :)

Vega'en er sådan set fino, men ikke en Asus. Kabinettet synes  JEG er for plastikagtigt. Knapperne synes JEG er irriterende at taste løs på. Ved dette er små ting, men når man skal bruge forholdsvis mange penge synes jeg man skal tænke på alle aspekter :)

Nu snakker jeg også kun udfra egen erfaring :-)
Ligemeget hvilken du vælger så ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk.

Det du skal er at gøre op med dig selv hvad du skal bruge den til (hvilket du har)
Er det til grafik baseret programmer og spil( sevom bærbare ikke kan anbefales til bærbare) eller er det alm brug som skole o.s.v.. Skal den bruges til grafik og spil, skal du bruge flere penge end de 8-9000 kroner. De nyeste grafikkort fra ATI bla. 9600 modellen kan godt klare de fleste spil. en centrino fra 1.4 og op til 1.7 er et super valg.

Hopper over point

//Ird
Avatar billede ird Praktikant
09. juni 2004 - 19:48 #4
I bund og grund er indholdet det samme på mange bærbare som jakob er inde på :)

Begge to vi nævner her er gode bærbare, men efter egen erfaring hælder jeg mest til M6N serien.

De fleste bærbare i dag er lavet af noget værre lo** hvad angår kabinettet, men Asus(og selvfølgelig flere andre) har lavet nogle smadder lækre kabinetter. Ikke bare udseendet er nice, men selve kvaliteten er meget meget god.

Som min ligemeget hvilken maskine du vælger så tag en med centrino tech.
Som Jakob og er inde bruger Dell efter min smag for mange penge på reklamer for deres sager, istedetfor at levere god support.

Ligeldes er deres hjemmeside meget svært at hitte udaf, og man kommer tit til at betale for noget man slet ikke har villet have.
Selve 8600 er sådan set en okay maskine, men bare ikke noget jeg selv ville gå efter, hvis det var mig.

Ved godt deres ry er godt, og vil heller ikke rakke dem ned. Mine indlæg kan heller ikke dokumenteres, men har efterhånden en del erfaring med dette område, og har lært at kikke efter det jeg mener er vigtigt for en bærbar er super :)
Harddiske i dag på bærbare ligger enten på 4200Rpm eller 5400. Asus har 5400 og det samme gælder også Vega'en

Få en med 512MB RAM det er nok til dinee krav. Skal du have flere RAM i, skal du være indstillet på de koster kassen!!

Læg ikke så meget i at det ene grafikkort har 128MB og et andet 64MB. 64MB og 128MB er ikke noget du vil mærke forskel på.
Desuden er der netop kommet en 9700 kort på banen .

Går alt som lovet bliver det i fremtiden muligt selv at skifte disse grafik chips
Mange vil mene noget andet end jeg selv, og som jeg har sagt flere gange så er det min egen erfaring jeg snakker udfra.

//Ird
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2004 - 22:34 #5
Jeg kan bestemt anbefale shg.dk 's Centrino maskine med 15.1 skærm, det er en klon af Asus M6800N og både batteri og det hele er Asus. Så alt ialt er der ca. 2000 kr at spare ved at vælge SHG udgaven.

Asus har muligvis bedre service men om du vil betale for det er jo op til dig. Der følger også en fin Asus taske med,og al software er også Asus.
Avatar billede optimist Nybegynder
10. juni 2004 - 00:24 #6
Jeg kan helt sikker tilslutte mig ird og clausens anbefalinger. Har nu selv haft en M6800N et stykke tid som primært bruges til videoredigering, den har til fulde opfyldt alle de krav man med rimelighed kan stille til den. Med hensyn til HD er 5400 Rpm. nok til at capture DV signal, men bør ikke være langsommere. Ved arbejde med med Pinnacle Studio9 er 512 mb ram rigeligt, men det kommer selvfølgelig også an på hvilket software du påtænker at bruge.
Avatar billede ird Praktikant
10. juni 2004 - 07:27 #7
cool at høre optimist :)

El barto-> Asus har ikke egen support
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2004 - 09:07 #8
Jeg ville overveje en ekstern USB 2.0 7200 rpm harddisk, så du ikke har styresystem og og data på samme fysiske drev. Så vil din bærbares harddisk ikke være flaskehals længere.
Avatar billede ird Praktikant
10. juni 2004 - 09:09 #9
5400 RPM er nok :-)
Kender ingen der har haft problemer i den retning
Avatar billede ird Praktikant
10. juni 2004 - 09:10 #10
Mente du pladsmæssigt er 60gb da for de fleste nok :)
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2004 - 09:33 #11
Jeg ville personligt ikke arbejde med et system med kun en disk, men sådan er vi jo forskellige :)
Avatar billede ird Praktikant
10. juni 2004 - 09:41 #12
den kan jo deles op **G***
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2004 - 09:58 #13
Det bliver den jo kun langsommere af!

Når den bærbare nu skal bruges til videoredigering er det da oplagt at separere styresystem og data. Det giver også en vis sikkerhed for at dine data stadig findes hvis styresystemet går ned.

Jeg tror ærligt talt at realtime renderinger bliver et problem på en 5400 disk der båda skal klare arbejdet som mellemlager og slutlager.
Avatar billede ird Praktikant
16. juni 2004 - 16:11 #14
Fik opretter svar nok her???
Avatar billede ferdinand.k Mester
16. juni 2004 - 16:13 #15
Er en Mac et alternativ??? Den har jo sin force i de områder som spørger har pointeret at den skal bruges til!?
Avatar billede ird Praktikant
16. juni 2004 - 17:33 #16
Spørger du eller hvad mener du??
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2004 - 17:46 #17
Ja budgettet er da til en Mac, men mon ikke han får mere glæde af en PC til 10K så er der også råd til programmerne :)
Avatar billede ird Praktikant
21. juni 2004 - 15:15 #18
Tror du at du fik tid til at give feedback her eller lukke spørgsmålet??