Avatar billede alvion Nybegynder
08. juni 2004 - 02:18 Der er 4 kommentarer

Software RAID 1 på eksisterende system

Jeg har en FreeBSD 4.9, hvorpå jeg gemmer alle mine projektfiler. Jeg har det dog dårligt med at den kun kører på én 30GB harddisk, så derfor vil jeg gerne plante en ekstra (identisk) 30GB harddisk i. De to skal køre software RAID 1, altså spejling.

Nu er jeg ikke ligefrem en haj til FreeBSD (endnu), så hvad skal jeg gøre? Jeg har det meget fint med at bruge Ports collection, hvis der er noget derfra der kan hjælpe mig.

Skal jeg installere FreeBSD helt fra grunden, eller kan jeg godt lægge spejlet ind nu?

Laver jeg et spejl af alle partitioner, eller er det kun /usr?
Avatar billede signout Nybegynder
08. juni 2004 - 07:53 #1
Jeg forstår godt din bekymring, men med mindre det er meget kritisk for dig at du ikke kan nå dine filer vil jeg anbefale dig at smide den anden disk i en anden maskine, for

RAID er ikke en erstatning for backup.

Det er en forsikring om at hvis du mister en disk så vil du stadig kunne holde maskinen kørende uden at tabe data. Det er ikke en beskyttelse mod dig selv eller hackere. Hvis en orm kommer ind på maskinen og sletter dine data er de tabt, uanset om du kører RAID1 eller ej.
Avatar billede alvion Nybegynder
08. juni 2004 - 09:44 #2
Jeg kører allerede backup til en anden server.

Det er udelukkende et spørgsmål om tilgængelighed. Maskinen bliver nu delvist brugt offentligt. Jeg kender godt "begrænsningerne" i RAID - har arbejdet meget med det i andre sammenhænge. Jeg ved bare ikke hvordan man gør i FreeBSD.
Avatar billede signout Nybegynder
08. juni 2004 - 15:54 #3
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/vinum-vinum.html
Især 13.9 hvis du vil køre det på alle partitioner.

vinum kan godt være lidt langhåret at have med at gøre, så det vil jeg ikke gå voldsomt meget i detaljer med, men skriv igen hvis du har et specifikt problem som du ikke kan se dig ud af.
Avatar billede signout Nybegynder
08. juni 2004 - 15:56 #4
Ideelt set ville jeg nok investere i en 3ware 2kanals raid controller til at lave sådan noget. De koster ikke alverden i forhold til hvad nedetid kan koste. Software-raid er kun godt hvis man ved hvad man skal gøre når en af diskene pludselig forsvinder.