Avatar billede kanstrup Nybegynder
03. juni 2004 - 08:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp ønskes til valg af software !

Jeg skal i forb. med min uddannelse lave et projekt, der dels skal offentliggøres på nettet, dels afgrænset herfra skal opperere med MEGET følsomme oplysninger. Dvs. at jeg mangler noget software til registrering af "klienter", der kan fungere med meget stor sikkerhed og evt. kan tilgås via Intranet ? Eftersom CPR-numre er involveret, er der også Register-lovgivningen at tage hensyn til. Kan dette også foregå via Internettet ? Og har nogen en idé til software ?
Avatar billede poulwann Nybegynder
03. juni 2004 - 09:56 #1
For lige at være enige om hvad det software skal:

Er det web baseret?
Er det en server applet som behandler data?
Hvad er det softwaren skal gøre?

Men når vi snakker internet, så skal al kommunikation mellem server/klienten foregå via kryptering. Her er et par gode valg, hvis det er webserver baseret kan du bruge SSL. Der vil dine klienter også automatisk blive "registreret".
Hvis det er et stykke software der f.eks kører på en linux maskine eller lign. F.eks. FTP og Telnet kan du bruge ssh til at telnette ind, ftp kan du bruge TLS.

Selve kommunikationen er det mest sårbare aspekt af dit program. Men, husk endeligt at den data du gemmer, aldrig må være i klartekst, hvis de er følsomme. En master key er nok heller ikke nogen god ide, men, nok den mest oplagte.
Avatar billede kanstrup Nybegynder
18. juli 2004 - 08:26 #2
Hej "poulwan".
Unskyld jeg har været "fraværende", men det ser ud til, at jeg IKKE får besked i tilfælde af indlæg på mit spørgsmål. Har muligvis noget at gøre med udløbet af mit pro-medlemsskab. Har dog stadig brug for hjælp ...
Skal forsøge at forklare så vidt jeg kan ;
En del af det ER web baseret ! Det er tanken, at klienter skal kunne logge ind og derved have adgang til ansøgnings-formularer, check-lister, egne procces-oplysninger og andet. Dette skal naturligvis ikke være tilgængeligt for andre. Men de allermest følsomme oplysninger som f.eks. indkomst pr. fremadskridende måned(som også skal registreres) skal slet ikke være tilgængelige via Internet ! Alligevel skal de to "sæt" registreringer kunne hente data fra hinanden ! For at undgå dobbelt-bogholderi !
Hvorvidt det en server applet som behandler data ? Det kan jeg pga. min manglende viden ikke svare på. Kan Du præcisere ?
Og ; SSL,kryptering, SSH og TLS ved jeg ikke engang, hvad er !!! Min uddannelse er økonomisk baseret, men MIT projekt(i modsætning til mine klassekammerater's) har vist sig at stille ganske store ANDERLEDES krav til mig ; har kun erfaring med opbygning af web-site's ! Vil sætte pris på AL den hjælp, Du kan give mig !
Avatar billede kanstrup Nybegynder
13. september 2005 - 04:19 #3
Lukker ...