Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
02. juni 2004 - 17:28 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

når en Dhcp klient kommer på netværket

Hej Eksperter

Er der nogle af jeg der har nogle gode links eller kan forklare mig rimelig detaljeret om hvad der sker idet en en dhcp klient kommer på nettet alt lige fra hvad protocol der bliver brugt til hvad slags pakker den sender til dhcp serveren.

altså hvordan hele tildelingen foregår:-)

pft
Avatar billede masteryeti Nybegynder
02. juni 2004 - 18:02 #1
her er en ret dybdegående artikel på engelsk :
http://www.whitefang.com/dhcp-agent/manual-new/dhcp-agent_4.html
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
02. juni 2004 - 18:17 #2
lækkert der er godt nok mange "smarte" ord tror du ikke der findes noget på dansk eller kender du en god oversætter????

tusind tak indtil videre
Avatar billede masteryeti Nybegynder
02. juni 2004 - 19:48 #3
Her er en dansk (men ret kort) forklaring.
Jeg har ikke fundet en oversættelse, men en lidt bedre engelsk forklaring :
http://infoblast.comptek.ru/knowledge/tcpip/dhcp.htm.

Kan forsøge en dansk "overordnet" forklaring her, men den bliver kort.
En maskine starter op og ved den skal finde en IP via DHCP. Den sender nu en DHCP DISCOVER pakke ud på hele netværket (alle computere på netværket vil modtage denne pakke). Er der en DHCP server til rådighed, vil den tilbyde klienten en IP. Klienten vil herefter som regel bruge IP'en og melde dette tilbage til serveren. En IP tildelt vi DHCP har en lease tid (en periode klienten må benytte den) på fx 8 dage. Når halvdelen af tiden er gået beder klienten om en fornyelse af IP'en. Hvis serveren svarer, nulstiller de begge tælleren til 8 dage. Ellers vil klienten spørge efter 2 dage mere (halvdelen a halvdelen). Har klienten haft en DHCP adresse før, men bliver slukket og tændt igen, vil den forespørge DHCP serveren om den kan få den samme IP. Hvis ingen andre klienter har fået tildelt den aktuelle IP, vil serveren sikkert godkende den (en ACK sendes ud (ACKnowledge)). Hvis DHCP serveren har tildelt den omtalte IP til en anden klient, udsender den en NACK (Not ACKnowlegde).