Avatar billede zaym01 Nybegynder
02. juni 2004 - 14:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Basal tutorial til C++ med emacs

Hej

  Jeg er netop gået ind i linuxverdenen og har derfor besluttet mig for at lære at bruge emacs. Jeg kan fint finde ud af at skrive en C++ kode med vim eller gedit og så compile med g++ men det er jo lidt nemmere at kunne sidde i et udviklingsmiljø og så compile og køre med en ganvejstast.

  Problemet er at jeg synes emacs når man starter det virker en smule forvirrende, og jeg kan slet ikke finde ud af at sætte den op til at compile C++. Er der en der har en lille kort indlednende tutorial jeg måske kan få glæde af. Det eneste jeg vil er at få det til at virke så jeg kan skrive en C++-kode hvor der er syntaxhighlight og så compile ved hjælp af en genvejstast.
Avatar billede soreno Praktikant
02. juni 2004 - 14:49 #1
I console:
emacs Test.cpp &

Skulle gerne starte emacs i cpp mode.
Avatar billede soreno Praktikant
02. juni 2004 - 14:51 #2
[alt + x] compile
angiver hvilken kommando der skal køres for at compile.

Jeg gør det, at jeg laver en makefile og så kører "make" (som er bundet til F5 tasten hos mig).
Avatar billede zaym01 Nybegynder
02. juni 2004 - 14:51 #3
SÅ når jeg vil compile går jeg ind i tools og vælger compile. Så spørger den efter en eller anden make -k.. Hvis jeg siger g++ test.cpp -o test  så får jeg en fejl. Hvad er det så meningen at jeg skal gøre her?
Avatar billede zaym01 Nybegynder
02. juni 2004 - 14:52 #4
Se bort fra mit andet indlæg. Hvordan laver man en makefile. Kender du en tutorial for det vil nok være en hel del nemmere
Avatar billede soreno Praktikant
02. juni 2004 - 14:52 #5
Husk på at der er forskel på små og store bogstaver i Linux.

g++ test.cpp -o test

er *ikke* det samme som

g++ Test.cpp -o test
Avatar billede soreno Praktikant
02. juni 2004 - 14:54 #6
Søg på "makefile" i din favorit søgemaskine, så er jeg sikker på du finder noget spændende.
Avatar billede soreno Praktikant
02. juni 2004 - 14:57 #7
Hvis du er træt af copy/paste knapperne så kan du evt. hente:
http://www.cua.dk/emacs.html

Så får du samme copy/paste funktionalitet som i Windows.
Avatar billede zaym01 Nybegynder
02. juni 2004 - 14:57 #8
Er denneher noget sludder eller brugbar http://www.cs.ucr.edu/~klick/makefiles.htm ?
  Var en af dem der lærte void main fra en tutorial så er blevet lidt kritisk siden
Avatar billede soreno Praktikant
02. juni 2004 - 15:01 #9
Tjaaa, det er vel ikke rigtig en tutorial - bare et eksempel.

Ideen med makefiles er at samme kommando "make" kan benyttes uanset projektets omfang og sprog.

Man kunne lige så godt lave et shellscript (eller bat fil i Windows), hvis det bare er simple projekter.

Men det er nu rart at have standardiseret hvordan et projekt kompileres. Desuden behøver man ikke rekonfigurere editoren for hvert sprog man ønsker kompileret. Det gøres jo bare i makefilen.
Avatar billede zaym01 Nybegynder
02. juni 2004 - 15:07 #10
ok tak for hjælpen