Avatar billede larslind Nybegynder
02. juni 2004 - 09:20 Der er 9 kommentarer

opsætning af flere lyskilder

da jeg skal renderer 3 billeder fra et hus, 2 perspektiver og et rumbillede, ønsker jeg at opsætte 3 forskellige lys (daylight). er det muligt feks. ved "hide", at deaktiverer de to andre lys, imens jeg renderer et af billederne, uden at alle tre lyskilder for effekt på en gang...?

for at få skyggerne til at at ok ud, bliver jeg nødt til at bruge forskellige lys-vinkler, og for at kunne vende tilbage til en tidligere situation, med de samme skygger ville jeg gerne kunne gemme lyskilderne.

mvh
Avatar billede michael-k Nybegynder
02. juni 2004 - 12:30 #1
Du kan slukke for de enkelte lyskilder i din modifyer panel.

Er ikke lige helt sikker på om du kan gemme forskellige lys indstillinger, men du kan jo bare gemme dem i hver sin fil.

Det jeg mener er at når du har fundet den første vinkel og indstillinger, så gemmer du det bare som feks  indstilling1  og så næste indstilling2  osv.  Så ender du op med forskellige max filer.

Sådan ville jeg ihvertfal gøre det :)
Avatar billede 3dmax Nybegynder
02. juni 2004 - 12:32 #2
du kan også bruge Light Lister. den finder den vis under tools
Avatar billede osborne Nybegynder
02. juni 2004 - 12:35 #3
Du kan slå lyskilder til og fra under modify på selve lyskilden, for IES sun er det øverst under Sun parameters du kan slå den on/off.

Var det det du mente?
Avatar billede osborne Nybegynder
02. juni 2004 - 12:37 #4
... ups, jeg så ikke lige at der var andre der allerede havde svaret.
Avatar billede geek Nybegynder
03. juni 2004 - 02:19 #5
Så hud jeg visker er det ikke muligt at hide en lyskilde som man kan med andre objekter, godt nok bliver selve cirklen som representere lyset gemt, men mener stadig at lyset fra den vil forekomme.
Var dog tilbage i max 4, så kan jo tænkes de har fået fixet den bug
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. juni 2004 - 11:52 #6
geek det virker nu fint her i version 4. Tror du tænker på maxes standart light. Lige så snart du selv sætter en lyskilde ind, er maxes egen lys ude af drift, det vil sige har du en lyskilde som du så slukker, ja så der bare helt sort, det ikke sådan at maxes standart lys bliver aktivieret igen. Medmindre du sletter alle dine lyskilder, så bliver standart lyset selvfølgleig aktiveret igen.
Avatar billede geek Nybegynder
01. juli 2004 - 17:17 #7
yep det ved jeg godt michael, men nu ikke det der var mit problem i 4'eren.
Problemet var at hvis man valgte en lyskilde og så skjulte den (Hide object) blev ikonet der representerede lyskilden skjult, men lyskilden lyste stadig.
f.eks.
Hvis man laver en box + en lyskilde.
derefter hider man lyskilden og så render man billedet, det burde resultere i et sort billede, men gjorde det ikke i min version af max, der blev lyset ved med at lyse, selvom det var skjult
Avatar billede predict Nybegynder
25. august 2004 - 16:44 #8
En helt central ting ved lyssætning i 3D, er rent faktisk brugen af 3 punkts lyssætning, med ét hovedlys (spot), ét modlys i kontrastfarve som er blændet ned og et fyldlys i en anden nuance end hovedlyset, som også er blændet en del.
Tænk over om du vil slukke lygterne, eller måske blot modificere dem i de forskellige scener..

/predict
Avatar billede osborne Nybegynder
09. oktober 2005 - 01:53 #9
Fik du det til at virke?