Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 00:50 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

ang. geninstallation

Jeg har geninstalleret winxp fordi jeg manglede nogle filer, som ikke var strengt nødvendige for at min computer køre ordentligt. Men alligevel har jeg geninstalleret xp ved hjælp af genoprettelse cd´er. Jeg har installert den, uden at slette indholdet på min com. Nu er alle mine skrivebords indstillinger væk og de fleste filer på mit skrivebord er væk der fra. Min hardisk er også blevet flydt helt op, jeg har 120 GB normalt, og jeg plejere at have 23 BG fri, men nu har jeg kun 300 mb fri, det er som om at xp er installert ovenpå det jeg havde i forvejen og som om det er blevet fordobbelt. Hvad er der sket og hvad kan jeg gøre for at ordne det?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
31. maj 2004 - 01:05 #1
jeg tror atjeg ville bruge et lille værktøj til at få overblik over dubletter, altså hvor mange kopier der ligger af de forskellige filer (fx lookdisk eller easycleaner). måske er der bare nogle ting der skal slettes. ellers er det også en mulighed at tage dine data over på en anden PC og så formattere harddisk, men det er jo den sure måde. prøv at tjekke om der er mange dubletter og vhor de ligger henne.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
31. maj 2004 - 01:07 #2
Hmm det lyder meget spøjst. Det kan være en fejl. Min kammerats computere skrev også nogle gange at han havde under 1gb tilbage, og så dagen efter havde han ligepludselig 5gb. Virkelig mystisk.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
31. maj 2004 - 01:13 #3
prøv at fjern tidliger gendannelsespunkterne..og papirkurv. Temp, internet temp filer, offline filer m.m..
Diskoprydning, defragmentering
kør en scandisk.
ellers --> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.....................................................................................
Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :
1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering
2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)
3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Håber det hjælper.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
31. maj 2004 - 01:14 #4
forresten har du så kørt scandisk - der kan nogle gange være fejl i angivelsen af ledig plads
Avatar billede bartfreak Nybegynder
31. maj 2004 - 01:27 #5
fik du svar nok..?
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 01:59 #6
jeg har ikke kørt scandisk endnu. Jeg ledte efter "undo_guimode.txt" før jeg geninstalleret xp, og jeg kunne ikke finde den. Jeg søgte efter den med søg. Min com er opdelt i to hardiske en D: og en C:. D: er der hvor jeg har alle de filer som fulgte med com da jeg købte den, og C: er alt det andet som er kommet på løbene. Dvs. at D: er ikke en disk jeg kan røre ved. Men det kan jeg ved C:. Min com siger at der ikke er diskplas nok på mit D: drev. Jeg har også kørt easycleaner og kigget på de dobbelt filer, men jeg ved ikke hvilke jeg kan fjerne. Desuden så det ud til at være fra nogle af mine spil af. Jeg har heller ikke en installation cd til xp, jeg har genoprettelse cd'er, og det var det jeg gjorde. Jeg genoprettede xp, så jeg ikke skulle midste nogle filer. Det virker som om at xp er installeret 2 gange på min com. Måske i mit D: drev. Min com sagde også da jeg geninstallerede xp at 16 bit msdos ikke kunne installeres fordi der var en fejl, så jeg trykkede ignorer, og min com forsatte med at installere. Jeg vil prøve at køre scandisk nu, og se om der sker noget. Der kom også nogle .temp filer ud på skrivebordet. Jeg har været inde og kigge på om jeg kunne frigøre mere plads, men det kan jeg ikke. Kan det være at xp er installeret 2 gange, selv om det ikke ser sådan ud inde på C: drevet. Hvad kan jeg så gøre?
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 02:08 #7
Jeg har også prøvet at markere alle mine filer i C:, også de skjulte. Den viser at der er 65 GB i alt der bliver brugt. Der er også nogle skjulte filer i windows som er blå, de hedder "$NtUninstallKB810217$" osv. for de andre.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
31. maj 2004 - 02:09 #8
prøv 1 det foresloget, ... ellers hvis du har mappen i386, på cd´erne, kan du kopiere den ind på d:, og kører en ny installetion derfra.
vis systemfiler..

åben en mappe, gå i funktioner/mappeindstilliger/og fjern fluebenet i skjul systemfiler m.m..
Avatar billede bartfreak Nybegynder
31. maj 2004 - 02:10 #9
når du har gjort det, kan du prøve at åbne mapperne >System Volume Information<
og slette indholdet.
Avatar billede hcma Novice
31. maj 2004 - 09:50 #10
vedr. "undo guimode.txt":  Du kan ikke finde den, hvis der allerede er SP1 installeret.
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 13:06 #11
SP1 er allerede installeret, og jeg har kørt scandisk og den fat ikke nogle fejl. Det er stadig det samme problem. Mit D: og C: drev er begge fyldt til næsten max af deres kapisitet. Jeg bliver ved med at få en meddelse, at der ikke er tilstrækkelig diskplads på d:. Min com sagde også da jeg geninstallerede xp, at 16 bit msdos ikke kunne installeres fordi der var en fejl, så jeg trykkede ignorer og der var også en mappe som ikke kunne geninstalleres, den hed noget med /hp/. Jeg kan ikke komme ind på mit d:, for at kopiere i386 der ind. Jeg har dog mappen. Men som sagt ovenpå har jeg prøvet at makere alt inde på mit c: drev og den viser at det er 65 GB, men ved kun at makere c: drevet fra denne computer, viser den at der er 110 GB der bliver brugt. Det er begge mine diske der er blevet fyldt op. Kan det være at der er røget nogle filer fra C: ind på D: eller hvad?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
31. maj 2004 - 13:11 #12
prøv at slette inholdet af >System Volume Information<
Avatar billede bartfreak Nybegynder
31. maj 2004 - 13:12 #13
eller det har du måske allerede gjort..?
Avatar billede hcma Novice
31. maj 2004 - 13:13 #14
Det er garanteret den genoprettelses-cd (djævelens opfindelse) som opfører sig mærkeligt. Medfulgte der ikke også en normal WindowsXP-cd ?
Mærke ??
På hvilken partition lå WindowsXO oprindeligt - C eller D ??
Avatar billede hcma Novice
31. maj 2004 - 13:14 #15
WindowsXO = WindowsXP
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 14:04 #16
Jeg har ikke slettet >system volume informaion< men gør det nu. Jeg fik ikke en normal winxp cd med, men kunne oprette 5 cd'er med genoprettelse. Så jeg brugte cd 1 til at starte en genoprettelse af xp uden at slette indholdet på min com. Den oprindelige winxp ligger på d:, og det er der den henter de ting jeg genopretter. De eneste cd'er jeg fik med til com var microsoft word og works og en installations cd til min monitor. Kan det være at xp er installeret 2 gange på d: drevet?
Avatar billede hcma Novice
31. maj 2004 - 14:15 #17
Hvis den oprindelig var installeret på D: (som jeg synes er mærkeligt, da det normalt ligger på C:, og D: plejer at være "back-up") tror jeg der er risiko for at du har genoprettet det hele på drev C, og så ligger der altså helt nyt på C og stadig det gamle på D
Avatar billede hcma Novice
31. maj 2004 - 14:20 #18
fortsætter: og hvis det er gået helt galt, ligger der så ny XP på C + alt det løbende + sidefil o.s.v. og gammel XP + back-up på D
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 14:32 #19
Det lyder meget fornuftig det du siger og jeg er næsten sikker på at det er det du snakker om. Den oprendelige var installeret på D: og det var også den som er "back up". Og jeg tror også at xp er installeret på c og d: for begge drev er fyldt op til randen. Skal jeg stadig prøve at slette "system volume information" eller hvad kan jeg gøre for at fjerne den overskydne xp på begge drev, og hvordan kommer jeg ind på d: drevet, som jeg normalt ikke har adgang til?
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 14:41 #20
der ligger også nogle filer på mit skrivebord som hedder noget med prfA853.tmp, er det noget jeg kan slette?
Avatar billede hcma Novice
31. maj 2004 - 14:46 #21
det er jeg meget usikker på, så håber at bartfreak kommer på banen igen
Avatar billede bartfreak Nybegynder
31. maj 2004 - 14:47 #22
det kan du sikkert godt, kan ikke lige finde noget på de filer, men det er vel temp.filer..
Avatar billede hcma Novice
31. maj 2004 - 14:51 #23
jeg er lost her. holder mig tilbage og kommer måske med "dumme" spørgsmål
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 14:55 #24
ok, jeg vendter bare med at slette dem. Hvad med resten, hvordan sletter jeg den overskydene xp fra min com, og hvordan kommer jeg ind i d: drevet?, kan jeg gøre det som administrator?
Avatar billede hcma Novice
31. maj 2004 - 15:17 #25
det er der jeg er usikker.
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 16:10 #26
jeg kan se at min dokunemt and settings at der ligger en masse filer som fylder 28,5 GB, og de hedder noget med administrator ot all useres, default useres og ejer, og ejer.Mit rigtige navn og EJER-1-Mit rigtige navn, så det kunne godt tyde på at alle mine filer er der inde og af xp er der flere gange. jeg kan se at min tideligere filer, før genoprettelse af xp er inde på min comp, og jeg har været inde i computeradministration og der inde kan jeg se at der mangler en masse filer som ikke kunne kopieres ind pga. for lidt plads. Er der mulighed for at jeg kan gå ind og slette den nye xp og gå tilbage til den gamle?
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 17:24 #27
Jeg tror at alle mine filer som jeg havde før genoprettelsen stadig er der, for jeg køre også anti virus scan og der kan jeg se at den scanner nogle filer, fra før geninstal. Men er der virkelig ikke noget jeg kan gøre?
Avatar billede hcma Novice
31. maj 2004 - 17:27 #28
jeg håber, der er nogle som trænger til at komme væk fra solen og ser sprøgsmålet. jeg kan desværre ikke hjælpe.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
31. maj 2004 - 17:40 #29
det lyder for mig meget mærkeligt, hvis en installetion skulle ligge filerne ind db. Normalt bliver de overskrevet når man installere igen, eller man laver et dual boot.
Dine settings er ikke db, ellers skulle du selv have kopieret dem ind, evt. i en anden mappe.
At det fylder hvad det gør, er ret svært at svarer på, da du jo kunne ha´ en masse liggende, hvad ved vi.?
Jeg tror, hvis du sletter alt overflødigt, som tidligere nævnt, og kopiere mappen i386 ind, og som sagt starter en nye installetion derfra, du kan også "bare"lave et dual boot også slette det bagefter.. hvis du kan med den cd.
Hvis .. overnævnte, havde du haft en ny installetion .. iløbet af måske en lille time.

Lav en ny installetion, dual boot,(start op på den nye partition) formater c;.. lig mappen i386 ind der, og tryk på winnt32.exe
Avatar billede hcma Novice
31. maj 2004 - 18:39 #30
og husk for alt i verden at tage back-up at det du ikke vil miste.
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 21:45 #31
Det virker som om at det er en db installation, fordi da jeg kørte antivirus scannede den filer igennem som jeg ikke har inde i det nye xp der er kommet, men i det gamle. jeg har også kigget inde i mine dokumenter og der er nogle mapper med all users og andet. Der inde er der også nogle af de gamle filer. Jeg har også nogle filer under documents and settings som hedder adminisrtator, administratot.Reion, all users, default user, ejer, ejer.Reion,ejer~1~rei. og der er inde i disse mapper som det ser ud til at være de gamle filer. Men jeg er ikke helt sikker. Jeg kan heller ikke kopier min i386 ind i d:, fordi at der ikke er plads og jeg kan heller ikke komme ind på drevet. Jeg kan ikke åbne filerne der inde. Jeg skulle gerne have haft ca. 25 GB fri plads på c:, og da jeg genoprettet filerne, kunne jeg heller ikke få det hele med, fordi der ikke var plads nok på min comp. Hvad er et dual boot? Jeg kan ikke slette det inde fra tilføj eller slet filer fra windows, da de eneste filer der inde er dem der kom fra den ny installeret xp. Alle mine spil er ikke der inde og hjælp med fjernstyring en mulighed for at i kan se hvad der er galt med min comp og muligvis lave den?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
31. maj 2004 - 21:53 #32
det ville være en god ide med fjernstyring, men ...
dual boot er 2 styrersytemer på pc´en.
du skal ikke bekymre dig så meget om hvad der ligger der(slet det du ikke skal bruge(men ikke admin user, default user eller din egen user konto, slet brugere i kontrolpanelet, du skal kun bruge en gæste konto, som du deaktivere og en admin.), men mere om du er logget ind som admin.
Derefter skal du se om du kan tage ejerskab over den anden partition, i diskhåndtering, hvis ikke så scandisk ..`?
derefter må du prøve at  fjern tidliger gendannelsespunkterne(¨gøres i diskoprydning 2 faneblad)..og papirkurv. Temp, internet temp filer, offline filer m.m..
Diskoprydning, defragmentering, for at se om det hjælper.
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 22:05 #33
Jeg har slettet gendannelse punkter og så vidt jeg ved er jeg admin på min konto og jeg har en deaktiveret gæste konto. Jeg har også internet temp filer er også tom og det er offline også, diskoprydning kan jeg ikke gøre noget ved og jeg vil lige prøve defragmenering så. Og jeg vil også lige prøve at gå ind i diskhåndtering, scandisk har jeg kørt og der er intet.
Avatar billede reion Nybegynder
31. maj 2004 - 22:17 #34
Jeg ved heller ikke hvordan jeg kan komme ind og tjekke d: fra diskhåntering, jeg har prøvet at åbne den, og sådan nogle ting, men det har ikke virket. Hvad er dit "men" i forbindelse med fjernstyring?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
01. juni 2004 - 02:57 #35
jeg kan se at du er godt på vej, så jeg vil også holde mig tilbage og læse med. men jeg vil lige indskyde at når jeg foreslog at se efter dubletter var det for at få en ide om de lå samlede nogle få steder eller spredt ud over det hele. hvis der er et tydeligt mønster ville jeg slette manuelt - hvis der ikke er noget der er let at finde rundt i ville jeg give den dødsstødet. det var derfor jeg foreslog det.
men lige et ?: hvad er det for en comp - er det en pavillion eller anden HP eller hur
Avatar billede reion Nybegynder
01. juni 2004 - 16:57 #36
Tak for jeres forslag. Jeg har snakket med compaq og de sagde at det skyldes at jeg ikke havde fjernet mit internet og printer, da jeg genoprettede xp. Man skal have en helt ren comp, dvs. uden andre hardware end der fuldte med til at starte med. Så jeg skal til at lave en formatering og så genoprette xp helt forfra. Og jeg skal lade den stå i 24 timer, uden at installere noget og heller ikke sætte printer eller internet til. Det vil jeg gøre, men først skal jeg lave nogle back up, tak for alle jeres forslag og hjælp.
Avatar billede hcma Novice
01. juni 2004 - 17:22 #37
Det er den klassiske "comcrash-fejl". Men jeg tog det som en selvfølge (min fejl) at internet + ekstern hardware var fjernet.
Vil lige have lov til at brokke mig: Genoprettelses-cd'er er djævelens opfindelse, for hvorfor skal "hardware-producenten" bestemme, hvad der skal være, og hvordan det skal opsættes på min pc. Der burde i det mindste også følge en helt normal Windows-cd med i købet. De gange hvor jeg har hjulpet med køb af pc'ere til bla. døtre, svigersønner o.s.v. har jeg krævet at få medleveret en "normal" Windows-cd. Og hvis det ikke kunne lade sig gøre, er der skiftet mærke eller leverandør.