Avatar billede micki Nybegynder
30. maj 2004 - 19:10 Der er 6 kommentarer

Windows kryptering

For en uges tid crashede min maskine. Den kunne hverken starte WinXP op i normal og fejlsikret tilstand. Jeg prøvede så at sætte disken i en anden computer. Heller ikke her kunne den boote.

Så har jeg sat den som slave i den anden computer, og bootet op fra en anden WinXP. Problemet er at jeg ikke har adgang til brugermappen i "Documents and Settings" på D: (den disk som var master i den oprindelige computer, der crashede). Hverken som administrator eller med en bruger med tilsvarende username/password som på det oprindelige system. Jeg får fejlmeddelelsen "D:\Documents and Settings\Micki\Dokumenter er ikke tilgængelig. Adgang nægtet." Jeg går ud fra at det er fordi at det oprindelige WinXP system har krypteret de personlige mapper, så andre brugere ikke kan se dem?

Er der nogen mulighed for at dekryptere disse filer? Jeg har prøvet at kigge under "Egenskaber for dokumenter" uden resultat.

Nogen forslag?
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 19:20 #1
Krypteringsnøglerne er sådan set tabt.. De er installations specifikke.
Og det er også ideen med det. Hvis din harddisk bliver stjålet og sat i en anden computer så kan folk stadig ikke kigge dine krypterede filer.
Det er måske muligt at brute force nøglerne. Men jeg er ikke helt klar over hvilket værktøj og hvor lang tid det vil tager. Sikkert rigtig lang tid.
Avatar billede squashguy Nybegynder
30. maj 2004 - 19:24 #2
hvis det kun er et spørgsmål om ntfs rettigheder er det nemt..

http://www.eksperten.dk/spm/467899
Avatar billede jnissen Nybegynder
30. maj 2004 - 19:24 #3
Hvis du vælger egenskaber-> sikkerhed -> avanceret -> Ejer - kan du så skifte ejer og på den måde få afgang til dine filer?
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 19:25 #4
næh vent nu lidt.. Det er ikke krypteret med mindre du specifikt har bedt den om at bruge EFS.

Du skal såmænd bare slå simpel fildeling fra. Og så skal du højreklikke på din gamle Micki profil, vælge egenskaber, og nu skulle du have et faneblad der hedder sikkerhed eller noget i den stil. Her vælger du bare at give adgang til dig selv, og nu kan du se dine filer.
Men sikkerhedsfanebladet er der ikke mens simpel fildeling er slået til.
Avatar billede strych9 Praktikant
30. maj 2004 - 19:28 #5
ja en eller anden dag lærer jeg jo nok at læse spørgsmål helt igennem. =)
Avatar billede micki Nybegynder
30. maj 2004 - 19:29 #6
hamderpolle:
Tak, det var faktisk simplere end forventet. Jeg skulle bare vælge fjerne "Brug enkel fildeling", så sikkerhedsfanen kom til syne. Derefter kunne jeg så overdrage det. Præcis som den anden tråd fortæller. Perfekt. ;)