Avatar billede jasbg Nybegynder
28. maj 2004 - 23:40 Der er 5 kommentarer

Virus som giver Router problemer med Ip håntering ?

Hos os kører vi en Netcafe med 32 Pc'er. For 10 måneder siden fik vi installeret shdsl net (2,3 / 2,3 mb) - og vi har kørt næsten fejlfrit i den periode. Vi kører med en Efficient 5950 router - over i en 48 ports 3Com switch - som fordeler lan ud til Pc'er.

Men inden for de seneste ca 3 uger er der dukket et problem op, som i praksis får routeren til at 'hænge op' (hvorved jo så mistes både internettet og uddeling af IP adresser via DHCP. Routeren 'bildes ind' at den løber tør for IP'er - hvorefter den hænger op (eller sådan ser det ud til at hænge sammen)

Vi har omgået problemet med DHCP ved at sætte alle Pc'erne op med faste IP adrsser (vi råder over det nødvendige antal faste IP'er - tildelt af TDC ) -  Men stadigvæk hænger Routeren op ind immellem -  så internetforbindelsen tabes.
- Og der dukker mærkelige inputs op i logs og diagnostic fra Routeren.

Efter at have søgt om fænomenet på internettet er der dukker et enkelt link op - som kunne pege på en mulig forklaring.

http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101208.asp

Er der nogen her der har set/ eller hørt om problemer af den art ?
Avatar billede blitz Nybegynder
28. maj 2004 - 23:50 #1
Hvad kører i som sikkerhed ?, firewall, antivirus ?, er alle maskiner fuldt opdateret ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. maj 2004 - 23:59 #2
Jep, routere og layer 3 switche har styresystemer indbygget, og er derfor sårbare over for både virus og forskellige hackerangreb. F.eks. Cisco's styresystem er en linux clon og ofter bygger deres webinterfaces på IIS.

Gudskelov findes der ikke så mange vira og exploits skrevet direkte til routere, man hardcore hackere ved bestemt hvordan de kan udnyttes.

Spørg hvis du vil vide mere
Avatar billede blitz Nybegynder
29. maj 2004 - 00:15 #3
bufferzone, det lader til du har check på routere, så kan en opdatering af deres cbos, og lukke af for diverse porte, kan det løse problemet ?, bare et spørgsmål.

-BLiTZ
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. maj 2004 - 00:20 #4
Det vil det ofte kunne. Du bør gøre følgende

1. Kontroller producentens hjemmeside og se om der skulle være en firmware opdatering der håndtere dette og andre problemer.

2. kontroller www.securityfocus.com (evt. www.securityfocus.com/bid) for at se om du kan identificere sårbarheder, exploits og vira til din router

3. Kik på din konfiguration og opsætning og se om du kan stramme yderligere op på sikkerheden. se dine ACL igennem og luk for alt unødigt

4. sæt evt overvågning på i form at sniffning eller IDS system, så du kan se om der skulle være porte eller IP adresser du med fordel kan blocke
Avatar billede jasbg Nybegynder
29. maj 2004 - 02:41 #5
Foreløbig - Tak for de meget informative svar !

Det er meget sent nu - (sovetid)  Vender tilbage imorgen - når jeg har får bearbejdet de gode hints - advices !